۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
تعداد بازدید: ۱۰۱۵۳۵
یک جراح قلب و عروق گفت: آنوریسم آئورت یک بیماری خطرناک قلبی است، اما با تشخیص و درمان به‌موقع آن می‌توان بیمار را از مرگ نجات داد.
کد خبر: ۳۰۸۲۶

کشف یک بیماری خطرناک قلبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، میکائیل رضایی گفت: آئورت بزرگ‌ترین شریان بدن است که خون و اکسیژن را از قلب شما به سایر قسمت‌های بدن می‌رساند و شکلی خمیده دارد که از یک طرف به قلب و از طرف دیگر به سمت شکم می‌رود.

وی بابیان این که آنوریسم آئورت می‌تواند در هر شریانی ایجاد شود افزود: آنوریسم آئورت زمانی رخ می‌دهد که در دیواره شریان آئورت ضعف وجود داشته باشد و فشارخون پمپاژ شده از طریق این شریان، در قسمت ضعیف باعث ایجاد برآمدگی بالن مانند می‌شود که در علم پزشکی این برآمدگی آنوریسم آئورت نام دارد.

این جراح قلب و عروق ادامه داد: امکان بروز دو نوع آنوریسم آئورت برای فرد بیمار وجود دارد که به آن‌ها آنوریسم سینه‌ای و شکمی گفته می‌شود، اما نوع شکمی آن شایع‌تر است، زیرا شریان آئورت سینه‌ای ضخامت بیشتری دارد.

وی در مورد میزان شیوع آن در مردان و زنان چنین گفت: این عارضه در مردان ۴ تا ۶ برابر بیشتر از زنان است و با افزایش سن این بیماری شایع‌تر می‌شود.

او، درباره عوامل زمینه‌ای به وجود آورنده این عارضه نیز گفت: سابقه خانوادگی و سبک زندگی نقش مهمی در بروز این عارضه دارند و عواملی همچون استعمال دخانیات، سن بالای ۶۵ سال، فشارخون بالا، التهاب رگ‌ها، عفونت‌هایی مانند سفلیس نیز در بروز این عارضه نقش بسزایی دارند.

این جراح قلب و عروق تصریح کرد: در بسیاری از موارد افراد نمی‌دانند که دچار این بیماری هستند و تا زمانی که آنوریسم آئورت پاره نشود علامتی ایجاد نمی‌کند. پاره شدن آنوریسم یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به درمان فوری دارد.

رضایی درباره علائم ناشی از پاره شدن ناگهانی آنوریسم آئورت گفت: در این حالت بیمار می‌تواند علائمی همچون سرگیجه یا سبکی سر و ضربان قلب سریع را تجربه کند و با بروز درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه، شکم یا کمر مواجهه شود.

وی، عوارض ناشی از این عارضه را چنین عنوان کرد: درصورتی‌که آنوریسم آئورت پاره شود خونریزی داخلی رخ می‌دهد و بسته به محل پارگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و زندگی بیمار را تهدید کند.

وی ادامه داد: با تشخیص و درمان به‌موقع پارگی می‌توان فرد را از مرگ نجات داد، اما بهتر است قبل از این که آنوریسم پاره شود، تشخیص داده شود تا شانس بهبودی بیمار بالا رود.

میکائیل رضایی در مورد علائم این عارضه در حین رشد چنین گفت: بیمار ممکن است در نفس کشیدن مشکل داشته باشد یا تنگی نفس داشته باشد، احساس سیری حتی بعد از یک وعده غذایی کوچک داشته باشد و از طرفی در هرجایی که آنوریسم در حال رشد است ممکن است درد داشته باشد و ممکن است سایر علائم همچون بلع مشکل یا دردناک و تورم در ناحیه بازوها، گردن یا صورت داشته باشند.

این جراح قلب و عروق افزود: گاهی این عارضه در حال رشد می‌تواند در دیواره شریان شکاف ایجاد کند و تجمع خون در بین دیواره شریان باعث تنگی این شریان می‌شود و در نتیجه جریان خون را به سمت قلب کاهش می‌دهد که اگر به‌موقع درمان نشود فشار ناشی از تجمع خون باعث پارگی شریان می‌شود.

رضایی، درباره تشخیص و درمان این عارضه توضیح داد: بسیاری از بیماری‌های قلبی بدون علامت هستند و پزشکان قلب طی معاینات معمول یا غربالگری این عارضه را تشخیص می‌دهند و اگر در معرض خطر باشند از آزمایش‌های تصویربرداری مثل سی‌تی‌اسکن و آنژیوگرافی و ام آر آی برای تشخیص صحیح کمک می‌گیرند.

وی ادامه داد: درصورتی‌که آنوریسم آئورت پاره نشده باشد هدف از درمان این است که با استفاده از دارو از بزرگ شدن عارضه جلوگیری کنند و مانع از پاره شدن آن شوند.

رضایی تصریح کرد: آنوریسم‌هایی که بزرگ‌شده‌اند و در خطر پارگی قرار دارند با دو روش جراحی می‌شوند که یکی به‌صورت ترمیم باز آنوریسم و دیگری جراحی اندوواسکولار است که اندووسکولار یک عمل جراحی تهاجمی‌تری است.

این جراح قلب و عروق، درباره پیشگیری از این بیماری نیز چنین گفت: فشارخون بالا، کلسترول بالا و یا استفاده از دخانیات خطر ابتلا به این عارضه را بالا می‌برد بنابراین می‌توان با داشتن یک سبک زندگی سالم، انجام ورزش منظم، حفظ وزن مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و استفاده نکردن از محصولات تنباکو می‌توان خطر ابتلاء به این بیماری را کاهش داد.

/باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: ریسک بیماری قلبی بیماری های قلبی شریانی
ارسال نظر
آخرین اخبار