۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۸۵۸۰۸
گفتنی است در حالی که حدود ۸۰ درصد شکر دنیا از نیشکر تولید شده در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری است و ۲۰ درصد باقیمانده از چغندر قند است در ایران کاملا برعکس است؛ به این معنا که حدود ۶۰ درصد شکر خام تولیدی در ایران از چغندرقند حاصل می شود و ۴۰ درصد نیز از نیشکر تولید می گردد.
کد خبر: ۳۰۸۴۶

ایران در رتبه ۲۱ تولید جهانی شکر خام| نرخ شکر در بخش خرده فروشی تا ۳۰هزار تومان است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حالی طی روزهای اخیر نرخ جدید شکر از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد که در سالی که گذشت بسیاری از تولید کنندگان که شکر یکی از اصلی ترین مواد اولیه آنها است همچون پرورش دهندگان زنبور عسل، فعالان صنف و صنعت و غیره، با نوسان قیمت این محصول مواجه بودند. به طوری که سال قبل چندین بار نرخ شکر افزایش یافت که خود معضلی برای تولید در این حوزه محسوب می شد و هزینه های تولید را افزایشی کرد. در واقع در سال ۱۴۰۱ شکر جزو کالاهایی بود که بارها افزایش یافت و در نهایت در بازار تا نرخی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می شد و به این ترتیب تولید کننده ها سردرگمی زیادی در تولید داشتند و تا پایان سال نرخ محصولات نهایی خود را افزایش دادند که به گفته فعالان این بخش موجب شده بود که مشتریان آنها نیز در تامین محصول دچار مشکلاتی شوند.

 

اگرچه ستاد تنظیم بازار قیمت جدید شکر را ۲۵۵۰۰ تومان اعلام کرد اما در بخش خرده فروشی تا نرخ ۳۰هزار تومان هم فروخته می شود

به این ترتیب از اصلی ترین خواسته های فعالان بخش ایجاد ثبات در قیمت این محصول است؛ به این معنا که از ابتدای سال تا پایان سال یک قیمت برای شکر تعیین شود و دیگر شاهد نوسان قیمتی نباشند تا آنها نیز مجبور نشوند قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.

 

قیمت مصوب شکر ۲۵۵۰۰ تومان؛ نرخ آزاد ۳۰هزار تومان

بر اساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم شکر برای سال ۱۴۰۲ از سوی ستاد تنظیم بازار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و ابلاغ شد و حال تولید کننده ها با نرخ جدید محصولات خود را تولید و عرضه خواهند گرد. اگرچه بسیاری معتقدند تجربه نشان داده است که قیمت مصوب اصولا چندان رعایت نمی شود چون غالبا عرضه و تقاضا است که قیمت این محصول را تعیین می کند. به طوری که بر اساس گزارش میدانی بازار در حال حاضر هر کیلوگرم شکر در مراکز فروش با نرخی بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان در بخش خرده فروشی نیز عرضه می شود.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، بازار جهانی شکر نیز در سال جاری با نوسانات و التهاباتی مواجه بوده است به طوری که طی دو هفته اخیر قیمت جهانی شکر سقف قیمتی ۱۱ ساله خود را شکست. به گفته کارشناسان اصلی ترین دلایلی که بر افزایش قیمت شکر خام در جهان تاثیر داشته در واقع اختلال در عرضه این کالا بوده است؛ به این معنا که برزیل به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان شکر در جهان به دلیل مالیات‌ های بسیار سنگین که بر بنزین در این کشور وضع شد تخصیص نیشکر برای تولید اتانول به جای تولید برای شکر را توسط تولید کننده ها تشدید کرده است و همین امر باعث شد که میزان عرضه این محصول در این کشور کاهش پیدا کند. از سوی دیگر هندوستان نیز به عنوان یکی دیگر از تولید کننده های برتر شکر خام در جهان در تولید نیشکر عمدتا به دلیل خشکسالی های اخیر با مشکل مواجه شده است و به این ترتیب دولت هند مجوز صادرات شکر را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. به این ترتیب بر اساس آمار منتشر شده در یک ماه اخیر قیمت شکر بیش از ۷درصد و در یکسال گذشته بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است.

 

تولید ۹۶ میلیون تن شکر خام توسط پنج تولید کننده برتر

در حالی عرضه شکر خام در سال جاری میلادی در سراسر جهان با کاهش مواجه شده است که به طور کلی بیش از ۱۲۰ کشور مسئول تولید جهانی این محصول هستند و در حال حاضر کشور هندوستان با تولیدی بالغ بر ۳۴ میلیون تن در جایگاه اول تولید شکر خام قرار دارد. از سوی دیگر برزیل حدود ۲۸ میلیون تولید دارد و دومین تولید کننده است در حالی که تایلند با تولید حدود ۱۵ میلیون تن شکر خام در سال در رتبه سوم دنیا قرار دارد.

ایران سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر خام تولید می کند و بیست و یکمین تولید کننده این محصول محسوب می شود

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو در بخش تولید شکر خام، کشور چین سالانه حدود ۱۲ میلیون تن تولید دارد و پس از آن نیز ایالات متحده نیز بیش از ۷ میلیون تولید دارد و پنجمین تولید کننده محسوب می شود. به این ترتیب ۵تولید کننده عمده شکر خام سالانه تا ۹۶ میلیون تن تولید و در بازارهای جهانی عرضه می کنند.

همچنین فائو می گوید: روسیه به عنوان ششمین تولید کننده سالانه حدود ۷ میلیون تن شکر خام تولید می کند و پس از آن نیز مکزیک ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید دارد و در جایگاه بعدی تولید جای دارد. از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی ارائه شده، کشور فرانسه حدود ۵ میلیون تن، پاکستان بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، استرالیا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، گواتمالا حدود ۳ میلیون تن، مصر ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ترکیه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، آفریقای جنوبی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، اندونزی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، کلمبیا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، فیلیپین بیش از ۲ میلیون تن، آرژانتین حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن، ویتنام یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن و اوکراین یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن در سال تولید دارد و در جایگاه هشتم تا بیستم دنیا قرار دارند.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن شکر خام تولید می کند و به این ترتیب بیست و یکمین تولید کننده این محصول در دنیا محسوب می شود. این در حالی است که میزان مصرف این کشو ۲.۲ میلیون تن است و به این ترتیب مابقی نیاز را از بازارهای خارجی وارد می کند. گفتنی است در حالی که حدود ۸۰ درصد شکر دنیا از نیشکر تولید شده در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری است و ۲۰ درصد باقیمانده از چغندر قند است در ایران کاملا برعکس است؛ به این معنا که حدود ۶۰ درصد شکر خام تولیدی در ایران از چغندرقند حاصل می شود و ۴۰ درصد نیز از نیشکر تولید می گردد.

همچنین بر اساس این داده های آماری در بحث تولید جهانی شکر خام، بعد از ایران نیز کشورهایی همچون کوبا، پرو و انگلستان قرار دارند.

برچسب ها: #تحلیل بازار جهانی شکر #قیمت شکر #قیمت جهانی شکر #تولید جهانی شکر #تولیدکنندگان شکر #ستاد تنظیم بازار
ارسال نظر
آخرین اخبار