۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
تعداد بازدید: ۱۳۵۷۶۵۵
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: باید بگویم که مطالبه مردم در خصوص دریافت شاسی‌بلندها توسط نمایندگان مجلس کاملا حق و بجا است. این پنهان کاری و آن شفافیت آرایی به نوعی در تناقض هستند.
کد خبر: ۳۱۰۳۲

آن پنهانکاری با این شفافیت آرا نمایندگان در تناقض است/ مطالبه مردم در خصوص شاسی‌بلندها کاملا حق و بجا است!

بخش دوم گفتگوی خطوط با نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط، طی چند روز گذشته بخش اول گفتگو خود با روح‌الله بیگی ئیلانلو نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و نائیب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نهم را منتشر کرد. در زیر ادامه این گفتگو را مشاهده می‌کنید.

س: آقای دکتر بیگی ، ظاهراً یک محقق از یک کشور ثالث (که اسمش را نمی‌آورم) گفته که دریاچه ارومیه را به ما بسپارید تا احیاش را انجام دهیم. آیا این صحت دارد؟

بیگی: من هم این موضوع را شنیده‌ام، اما این افراد هم مفت و مجانی که انجام نمی‌دهند. می‌دانند که در دل این دریاچه  چه سرمایه‌های بزرگی نهفته است. متاسفانه مسئولین کشور نمی‌روند سرمایه‌ها و ثروت‌هایی که در دل این دریاچه نهفته است را کشف کنند چون حالش را ندارند.

شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه هستیم

س: بله ما علمش را نداشته‌ایم. اما این را هم شما شنیده‌اید که عده‌ای گفته‌اند که ما دریاچه ارومیه را برایتان احیا می‌کنیم به شرط آن که بگذارید از یک قسمتش بهره‌برداری کنیم  ولی حاضر نشده‌اند برای احیا این بهره‌برداری را بسپارند و الان نیز شاهد خشک شدن این دریاچه هستیم.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی: بله خب این را عرض کردم که اگر علم و تدبیر و برنامه جامع و کاملی برای احیا داشتند، قطعا این اتفاق صورت می‌گرفت.  هجده سال سال کمی نیست و تقریبا سه دولت را تجربه کرده است. متاسفم که هنوز از خواب زمستانی بیدار نشدیم.

س: امیدوارم فصل بهار برسد و مسئولین ما از خواب زمستانی بیدار شوند. حالا شما به عنوان شخصی که نمایندگی مجلس را تجربه کرده و حاشیه‌ها هم رصد می‌کنید قطعا حاشیه‌ها و اخبارهای شاسی بلندها را شنیده‌اید. طبق صحبت‌هایی که با نمایندگان محترم داشته‌ایم، تاکید کردند تعدادی دستگاه شاسی بلند‌ توسط نماینده‌ها دریافت شده. بعضی‌ها گفتند برای دوره قبل بوده، آقای بیگی همنام شما در استان اذربایجان شرقی شهر تبریز طبق مصاحبه‌ای که انجام دادند،  گفته بودند که این بخشنامه سال 1400 تصویب شده که در سال 1401 ابلاغ تحویلی خودروها داده شده. ما این صحبت را هم کنار می‌گذاریمی. یکی از نماینده‌ها فرموده بودند جوری مردم  می‌گویند شاسی بلند که انگار نمایندگان لکسوس گرفته‌اند. این را هم ما کنار می‌گذاریم. مردم عادی همانند من استدلالشان بر این است که می‌گویند اصلا لکسوس و شاسی‌بلند نوش جانتان، این نتایج زحمات و تلاشتان است.  حرف اصلی مردم این است که چطور من شهروند عادی باید در سامانه یکپارچه ثبت نام کنم و سپس تمام مراحل را به طور کند پشت سر بگذارم تا به من یک خودرو تعلق گیرد و چطور تحویل این خودرو به یک نماینده مجلس راحت صورت می‌گیرد به طوری که امروز درخواست می‌دهد و فردا این خودرو جلوی کارخونه ایشان می‌رود.

مردم می‌گفتند این قسمت ما را یک مقدار آزار می‌دهد، ما وقتی به شخصی به عنوان نماینده و وکیل خودمان رای می‌دهیم و وارد مجلس می‌کنیم، انتظار داریم کمی از درد‌های  ما را بشناسد.

سوال من این است که آیا این مطالبه مردم بحق است یا خیر؟

مطالبه مردم در خصوص دریافت شاسی‌بلندها توسط نمایندگان کاملا حق و به جا است!

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: در یک جمله باید بگویم که کاملا مطالبه مردم بحق و بجا است. در دوره نهم مجلس شورای اسلامی اینگونه بود که یک ماشینی در اختیار هر نماینده به صورت امانت چهار ساله گذاشته بودند که البته اخر دوره مجلس همان ماشینی که در اختیار من نماینده بود با قیمت تقریبا مناسب به خود نماینده می‌فروختند و این به هر حال روال کار بود.

این را هم عرض کنم که هر نماینده محترمی که در آن دوره هر موقع جایی می‌خواست برود، ماشین در اختیار بود و می‌توانستند نمایندگان محترم را جابه جا کنند و همچنین در وام مسکن نیز نمایندگانی که مسکن نداشتند، مبلغ اجاره  و یا رهن می‌کردند و این یک چیز طبیعی بود.

در مجلس یازدهم هم اول مجلس یک بحث دنایی پیش آمد و یکی از نمایندگان هم فرموده بودند که دنا در شان ما نیست. من این موضوع را متوجه نمی‌شوم یعنی شمای نماینده شانتان خیلی بیشتر و بزرگتر از مردم عادی است؟! این یک موضوع ناپسندی بود.

به هر حال آنطوری که من خبر دارم دنا یا یک ماشین دیگری در اول مجلس در اختیار نمایندگان قرار دادند.

حالا اینکه در مرحله دوم شاسی بلند تحویل می‌گیرند و بعد تکذیب می‌کنند که اصلا همچین چیزی نیست و ما چنین ماشینی تحویل نگرفتیم. یکم باهم در تضاد است.

پنهان کاری و شفافیت آرایی نمایندگان به نوعی در تناقض هستند

با هر کدام از نمایندگان هم که مصاحبه بکنید می‌گویند که ما به شفاف سازی رای می‌دهیم و ارا و افکار باید شفاف باشد. در واقع این پنهان کاری و آن شفافیت آرایی به نوعی در تناقض هستند.

اینجا هم عرض میکنم این 143 دستگاه ماشین، روح که نیست، یک تشکیلات سخت افزاری است  به هر حال قابل رویت است و این‌ دستگاه‌ها  از یک تشکیلاتی خروج  خورده است و قطعا یک اسناد و مدارکی هم برای خروجش وجود دارد، که هر مرحله به مرحله‌اش یک مسئله فیزیکی محسوس، ملموس و قابل شهود در جلوی چشم همگان بوده، همگانی که در آنجا و در موضوع بوده‌اند .

 روح که نبوده ما بگوییم ندیده و نشنیده‌ایم، تمامی اسناد و مدارک وجود دارد، اگر چنین موضوعی نبوده پس چطور این اسناد و مدارک ظاهر شده‌اند؟! چطور خبرش پخش شده است؟! لذا من معتقدم که مردم مطالبه گریشان کاملا بحق و بجاست.

شایسته است که برای مردم شفاف حرف بزنیم و همچنین صادق باشیم و امیدوارم که همگان با مردم شفاف و در خدمت مردم باشند و به قول پیامبر که می‌فرمایند: هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند.

انتظار تمامی مردمانی که به ما نمایندگان رای می‌دهند بر این است که با آن‌ها شفاف و صادق باشیم.

س: یا حداقلش همان روندی را که مردم عادی طی می‌کنند نمایندگان محترم هم طی کنند

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب: قطعا همینطور است و یا اینکه این مسیری را که طی می‌کنیم همین مسیر را برای مردم نیز روان کنیم.

برچسب ها: خودروی شاسی بلند واگذاری خودروی شاسی بلند روح‌ الله بیگی دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه ویدیو شفاف سازی
ارسال نظر
آخرین اخبار