۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید: ۱۳۷۲۳۲
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ‌این‌ اقدام به سوءمدیریت مجلس و رئیس مجلس برمی‌گردد که نمایندگان را در معرض چنین موضوعی قرار داده است. رئیس مجلس اعلام کرد آنچه رخ داده خارج از چارچوب‌های مجلس بوده است، در صورتی که نایب رئیس مجلس گفته یک اعلامیه‌ای در زیرزمین مجلس در تاریکی نصب کرده بودند که هر کسی ماشین می‌خواهد زنبیل بیاورد و ماشین را ببرد.
کد خبر: ۳۱۵۹۹

سو مدیریت نسبت به ساحت مجلس از جانب رییس مجلس / اقدام هیات نظارت بر رفتار نمایندگان  با قانون اساسی مغایر است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روز گذشته در صحن علنی مجلس محمدرضا صباغیان بافقی خطاب به قالیباف رئیس مجلس گفت: با آقای علیرضا بیگی صحبت می‌کردم گفتند، مدتی است از نطق ۷ دقیقه‌ای محروم شده است. این شأن نمایندگی نیست، شاید فردا نوبت ما باشد. از ریاست مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا اجازه ندهند حقوق نمایندگان ضایع شود. و در پی آن محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نامه‌ای را به هیات رئیسه نوشته و در آنجا بحثی داشته و بر این اساس است یعنی ما در هیأت رئیسه تصمیم نگرفته‌ایم.

صدای نماینده‌ای که ماجرای شاسی‌بلند‌ها را مطرح کرد بسته شد /رئیس مجلس:هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این تصمیم را گرفته است

در این باره احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ‌این‌ اقدام به سوءمدیریت مجلس و رئیس مجلس برمی‌گردد که نمایندگان را در معرض چنین موضوعی قرار داده است. رئیس مجلس اعلام کرد آنچه رخ داده خارج از چارچوب‌های مجلس بوده است، در صورتی که نایب رئیس مجلس گفته یک اعلامیه‌ای در زیرزمین مجلس در تاریکی نصب کرده بودند که هر کسی ماشین می‌خواهد زنبیل بیاورد و ماشین را ببرد. این‌ها در واقع نشانه‌ و قرینه‌هایی از فقدان و سو مدیریت نسبت به ساحت مجلس از جانب رییس مجلس است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در گفتگو با جماران ادامه داد: در این مورد مردم قضاوت می‌کنند که نماینده مردم با وجود مستندات و مدارک فقط سوال کرده است که بین واگذاری خودروها که همه به آن اذعان دارند با استیضاح وزیر صمت چه رابطه‌ای وجود دارد؟! این حداقل کاری است که یک نماینده می‌تواند انجام دهد، اگر نگذارند نماینده سوال کند پس نماینده باید چه کاری انجام دهد؟!

سخنگوی هیات نظارت درباره بستن تریبون نماینده "افشاگر شاسی بلند" مجلس: این اقدام، قانونی است

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد بستن تریبون علیرضا بیگی نماینده تبریز براساس تصمیم این هیات گفت: نمی دانم تریبون آقای بیگی تا چه زمانی بسته است.

موسی غضنفرابادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان  در گفت وگویی در مورد اینکه کدام ماده از آئین نامه داخلی مجلس اجازه و اختیار این کار را به هیات نظارت داده است اظهار کرد: دقیق ماده قانونی یادم نیست اما در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اجازه یکسری تصمیمات را به هیات نظارت داده است که ما طبق آن این تصمیم را گرفتیم.

وی در مورد اینکه بستن تریبون نمایندگان اولین بار است که اتفاق است و قبل از این ما شاهد چنین اتفاقی نبودیم به عصر ایران گفت: شما اولین بار ندیدید ولی بعدش می بینید.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید این فتح بابی است برای موارد بعدی که تریبون نمایندگان توسط هیات نظارت بسته شود گفت: می‌روم نماز بخوانم بعد مفصل توضیح می دهم.

نماینده بستان آباد در مجلس:هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بدعت‌گذاری خودداری کند

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق علیرضا بیگی نماینده تبریز را خلاف قانون اساسی دانست.

امروز غلامرضا نوری قزلجه در جریان رسیدگی به یکی از مواد طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها در تذکری در خصوص حکم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اظهار کرد: تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نگران کننده، تأسف بار و خطرناک است.

وی ادامه داد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از صلاحیت خود فراتر رفته و با قانون اساسی مغایر است.

این نماینده مجلس یادآورشد: این تصمیم هیات مذکور، اجحاف در حق ملت خصوصا مردم تبریز بوده و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از تصمیم هایی که به بدعت های خطرناک می انجامد باید خودداری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نوری قزلجه گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه عمل می کند و اگر ایرادی وجود دارد باید آیین نامه اصلاح و تجدیدنظر شود.

محمدباقر قالیباف افزود: در سال آخر فعالیت مجلس ذوالنوری رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است و تا کنون جلساتی داشته اند اگر اشکالی داشته باشد باید تجدید نظر شود این جلسه به زودی برگزار شده و دستور اول آنها اصلاح این آیین نامه خواهد بود.

نماینده تربت جام در مجلس:حکم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره علیرضابیگی غیرقانونی است

همچنین یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی هم در تذکری درخصوص حکم اخیر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس انتقاد کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام در مجلس در جریان رسیدگی به ماده ۹ طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها در تذکری در خصوص حکم اخیر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس، انتقاد خود از این حکم را اعلام کرد.

وی افزود: من به محتوای صحبت علیرضابیگی قضاوتی ندارم اما اینکه نماینده ای نتواند در مجلس نطق کند، خلاف قانون است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به انتقاد این نماینده اظهار کرد: رحیمی جهان آبادی شما خودتان خلاف آیین نامه صحبت نکنید.وی یادآور شد: من قبلا در این باره توضیح داده ام.

قانون چه می گوید؟

برای پاسخ به این پرسش باید به ماده6 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مراجعه کرد.

این ماده می گوید: هیأت با توجه به اهمیت تخلفات و شرایط و موقعیت ارتکاب آنها نسبت به اعمال یک یا چند مجازات ذیل که طبق ماده (6) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قابل اجراء است، تصمیم می گیرد:

    الف ـ تذکر شفاهی بدون درج در پرونده 
     ب ـ تذکر کتبی با درج در پرونده 
     پ ـ اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

/تابناک

برچسب ها: واگذاری خودروی شاسی بلند خودروی شاسی بلند نماینده مجلس تبریز علیرضا بیگی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رئیس مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار