۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
تعداد بازدید: ۷۱۱۲۱
معاون علمی رئیس جمهور اعلام کرد؛
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نحوه ارزیابی و طبقه بندی جدید دانش بنیانها خبر داد و گفت: در نظام جدید شرکت ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده اند.
کد خبر: ۳۲۵۴۷

ارزیابی و طبقه بندی جدید شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روح الله دهقانی فیروزآبادی در جلسه‌ای با حضور رؤسای پارک‌های علم‌های و فناوری سراسر کشور که امروز در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به ارتقا نظام ارزیابی حمایت از دانش بنیان‌ها گفت: بعد از سال‌ها فعالیت دانش بنیان‌ها می‌دانیم کجاها ضعف و اشکال وجود دارد؛ باید از "طبقه بندی نوعی" شرکت‌ها بپرهیزیم و دیگر نباید شرکت دانش بنیان نوع یک، دو و سه داشته باشیم بلکه در نظام جدید شرکت‌ها به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناور تقسیم شده اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: به طور مثال شرکتی که زیر ۵ سال فعالیت دارد و زیر ۵ میلیارد تومان گردش مالی دارد، شرکت نوپا محسوب می‌شود و شرکتی که این شرایط را رد کرده و به محصولی رسیده و بازاری دارد، شرکت نوآور نامیده می‌شود. دسته سوم شرکت‌های دانش بنیانی هستند که گردش مالی بیشتری دارند و بالغ بر ۵۰ درصد فروشش بر مبنای و فناوری است و شرکت فناور به حساب می آیند.

وی با اشاره به اینکه اگر برای همه شرکت‌های دانش بنیان معافیت مالیاتی صادر کنیم، هزینه اش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود، گفت: در سال گذشته ۱,۲۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان‌ها را صادر کردیم.

دهقانی از ارتقا نظام تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: در بحث تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان به ۳ تقسیم بندی رسیده ایم؛ نخست شرکت‌های معمول، شرکت‌هایی که رشد متوسط دارند و شرکت‌هایی با رشد عالی. بنا داریم نظام تأمین مالی شرکت‌ها را ارتقا دهیم و اعتبارات را نقطه زن تر به شرکت‌ها تخصیص دهیم.

معاون علمی رئیس جمهور ضمن بیان این مطلب که در ارزیابی جدید می‌خواهیم ارزیابی شرکت‌های نوپا را به پارک‌های علم و فناوری شاخص بدهیم، گفت: زمانی حرف زدن بازار و صنعت درباره علم و فناوری سخت بود اما در حال حاضر اتفاقات خوبی رقم خورده است و مردم این گفتمان را دوست دارند.

وی یکی از برنامه‌های معاونت را توجه بیشتر به استان‌های دیگر عنوان کرد و گفت: بنا داریم در ۱۰ استان طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان را به صورت پایلوت اجرا کنیم.

دهقانی با تاکید بر فکرهای هم افزا در ایجاد زیرساخت‌ها گفت: در کشور شاید بیش از ده‌ها دیتاسنتر، هزاران تجهیز ساخت و تولید و ده‌ها کلین روم وجود دارد و به طور مثال کلین رومی که باید ۲۴ ساعته کار کند فقط ۶ ساعت فعال است. به نظرم زیرساخت‌های بیش از اندازه توسعه داده ایم و باید سراغ راه حل های هم افزا برویم. به طور مثال در یک استان یا مجموعه و یا در چند استان همجوار یک زیرساخت کلان داشته باشیم که در خاورمیانه مطرح باشد.

وی افزود: نیاز داریم زیرساخت‌های مبتنی بر مارکت پول را توسعه دهیم و باید با نگاه به تجربیات هلندی، کره‌ای ها و..‌در زمینه استفاده از مارکت پول‌ها، با زیست بوم خودمان آن را ایجاد کنیم./مهر

برچسب ها: #شرکت های دانش بنیان روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علم و فناوری رئیس جمهوری
ارسال نظر
آخرین اخبار