۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
تعداد بازدید: ۸۶۹۲۹
صورت مالی سه ماهه منتهی به بهار 1402 شرکت ایران خودرو دیزل نشان می‌دهد، خاور در بهار 1402 نتوانست عملکرد خوب زمستان سال گذشته را ادامه دهد.
کد خبر: ۳۲۶۳۶

 

خاور با سقوط 35 درصدی در بهار 1402 به گل نشست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بررسی صورت مالی سه ماهه ایران خودرو دیزل نشان می‌دهد، خاور در بهار امسال نتوانست روند صعودی سودسازی سه فصل گذشته خود را ادامه دهد. همان‌طور که در چارت زیر مشخص است، سودسازی فصلی خاور، از سال گذشته وارد روند صعودی شده بود که بهار 1402 این رالی را به اتمام رساند.

به این ترتیب سود ناخالص شرکت ایران خودرو دیزل در بهار امسال نسبت به زمستان سال 1401 افت شدید 34 درصدی را تجربه کرد و از سه هزار و 531 میلیارد تومان به دو هزار و 322 میلیارد تومان رسید.

سود عملیاتی شرکت نیز در این فصل به دلیل افت شدید سایر درآمدهای عملیاتی شرکت، بیشتر از 44 درصد پایین آمد و از سه هزار و 57 میلیارد تومان به هزار و 711 میلیارد تومان رسید.

سود خالص ایران خورو دیزل نیز در بهار 1402 بیشتر از 35 درصد کاهش داشت و عدد هزار و 556 میلیارد تومان را ثبت کرد.

سود خاور

 

افت درآمد خاور در بهار 1402

کاهش سودسازی خاور عمدتا به دلیل کاهش 19 درصدی درآمد شرکت از محل فروش بوده است. اما چرا درآمد خاور در بهار امسال کاهش پیدا کرد؟

نگاهی به گزارش تولید و فروش ایران خودرو دیزل در بهار امسال نشان می‌دهد، شرکت در بهار امسال با وجود افزایش نرخ‌ 13 درصدی در کامیون سنگین و 28 درصدی در ون و پیکاپ، نتوانست تولیدات خود را افزایش دهد.

به طوری که مقدار کل تولید شرکت از پنج هزار و 307 دستگاه در زمستان به چهار هزار و 364 دستگاه رسید. این کاهش 18 درصدی مقدار تولید خاور سبب افت 28 درصدی تعداد فروش شرکت نیز شد. به نحوی که خاور در بهار 1402 موفق شد تنها سه هزار و 757 دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند و از این امر 9 هزار و 229 میلیارد تومان درآمد کسب کند. لازم به ذکر است درآمد فصلی خاور در زمستان 11 هزار و 362 میلیارد تومان بوده است.

 

مقدار تولید و فروش

در طرف هزینه‌ها باید گفت، طبیعتا با کاهش تولید و فروش، هزینه‌ها نیز کمتر می‌شود. البته در این میان افت 19 درصدی درآمد در بهای‌ تمام‌شده تکرار نشد و این پارامتر تنها 12 درصد کاهش داشت.

همین فاصله واحدی میان نزول درآمد و بهای تمام‌شده، سبب شد تا حاشیه سود ناخالص شرکت از 31.08 درصد در زمستان به 25.17 درصد در این فصل برسد.

حاشیه سود ناخالص

بهای تمام شده

نگاهی به صورت‌های مالی خاور نشان می‌دهد، مواد مستقیم مصرفی افزایش 27 درصدی و دستمزد مستقیم، رشد 15 درصدی را تجربه کردند. اما موجودی کالای ساخته شده پایان دوره که فروش نرفته و به نوعی شرکت قصد دپو آن را دارد، بهای تمام شده خاور را کاهش داده است.

گفتنی است ارزش محصولاتی که خاور در انبار نگه داشته و به فروش نرسانده، معادل چهار هزار و 90 میلیارد تومان است. لازم است ذکر شود موجودی پایان دوره شرکت خاور در انتهای سال مالی 1401 تنها نیمی از این مقدار بوده است. باید دید خاور در انتظار افزایش قیمت بوده یا سیاست دیگری را برای عدم فروش اتخاذ کرده است؟/تجارت نیوز

 

برچسب ها: بازار سهام تحلیل بنیادین
ارسال نظر
آخرین اخبار