۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
تعداد بازدید: ۱۱۸۴۴۹
یکی از محبوب‌ترین جزایر استان هرمزگان و دلرباترین جزایر خلیج‌فارس، جزیره زیبای قشم است. این روزها به لطف ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوع در قشم، سفر به این جزیره جزو پرطرفدارترین مقاصد بین گردشگران و مسافران شده است.
کد خبر: ۳۲۶۴۳

بهترین راه برای آشنایی با فرهنگ مردم جنوبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در گذشته عموم مردم جنوب ایران را به کیش می‌شناختند و معدود افرادی هم به سراغ قشم می‌رفتند. اما اکنون افراد زیادی هستند که قشم را به عنوان مقصد اصلی سفر خود انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد و متنوع در قشم و جذابیت آن‌ها است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی نوع خاصی از اقامتگاه هستند که عموما در محله‌های بومی و دور از شلوغی مرکز شهر ساخته می‌شوند. این اقامتگاه‌ها با مردم محلی جزیره به طور مستقیم در ارتباط هستند و فاصله کمی با طبیعت بکر آن منطقه دارند. اگر هدف شما از سفر آشنایی با فرهنگ مردم جنوبی، گشت‌وگذار در طبیعت بکر جنوب و تجربه یک زندگی بومی است، اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای رزرو بوم گردی قشم کافی است میان اقامتگاه‌های بوم‌گردی این جزیره به دنبال گزینه‌ای مناسب با بودجه، سلیقه و شرایط خود باشید.

آشنایی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی

بوم‌گردی به این معنا است که شما به عنوان یک مسافر برای چند روز شبیه به مردم بومی آن منطقه زندگی کنید. از غذای آن‌ها بخورید و مانند آن‌ها لباس بپوشید. با مردم محلی در ارتباط باشید و با آن‌ها معاشرت کنید. همه این موارد زمانی در یک سفر اتفاق میفتد که در یک اقامتگاه بوم‌گردی مستقر شده باشید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی تجربه جدید و لذت‌بخشی از سفر برای شما رقم می‌زند. در طول سفر اتفاق‌های جدید را تجربه می‌کنید و از فاصله‌ای نزدیک سبک زندگی مردم محلی آن منطقه را لمس می‌کنید. بنابراین کاملا طبیعی است که یکی از آسان‌ترین راه‌های آشنایی با فرهنگ مردم جنوبی، اسکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم باشد.

فرهنگ مردم جنوبی و اقامت در قشم

اکثر این اقامتگاه‌‌ها در منطقه‌های بومی و دور از مرکز شهر ساخته شده‌اند. بنابراین فاصله کمی با جاذبه‌های طبیعی جزیره دارند. همچنین معمولا این اقامتگاه‌های بوم‌گردی توسط مردم بومی آن منطقه اداره می‌شوند. بنابراین شما در طول اقامتتان ممکن است بارها با این مردم ارتباط برقرار کنید و با گویش، پوشش و اخلاقیات آن‌ها آشنا شوید. ضمن اینکه غذاهایی که در طول سفر در دسترستان قرار می‌گیرند نیز عموما غذاهای محلی آن منطقه هستند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم

اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم عموما همان خانه‌های سنتی و بومی هستند که با کمی بازسازی تبدیل به اقامتگاه‌هایی برای مسافران و گردشگران شده‌اند. معماری و تزئینات این اماکن جزو اصلی‌ترین خصوصیات آن‌ها است. برخی از آن‌ها از ایده‌های خلاقانه استفاده کرده‌اند و برخی دیگر همان بافت سنتی را به شکلی زیبا بازسازی کرده‌اند.

در اکثر این اقامتگاه‌های زنان محلی برای مسافران آشپزی می‌کنند. بنابراین عموما غذاهای محلی سرو می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم، فضای اطراف آن‌ها است. اکثر این اماکن از یک حیاط یا محوطه بزرگ و زیبا برخوردار هستند که به طور اشتراکی مورداستفاده مسافران قرار می‌گیرد. این فضاها معمولا ایوان یا حیاط‌های بزرگی هستند که با معماری سنتی و تزئینات خلاقانه تبدیل به محلی جذاب برای استراحت و شب‌نشینی شده‌اند.

آشنایی با فرهنگ مردم جنوبی با انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم

فرض کنید برای چند روز کاملا شبیه به مردم بومی یک منطقه زندگی کنید. در چنین شرایطی آشنایی زیادی با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها پیدا خواهید کرد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم عموما توسط مردم محلی این جزیره اداره می‌شوند. در اکثر این اقامتگاه‌ها فروشگاه‌هایی وجود دارد که لباس‌های محلی و جنوبی می‌فروشند. بنابراین شما می‌توانید درحالی‌که با مردم جنوبی خون‌گرم در حال معاشرت هستید، یک دست لباس محلی بخرید و شبیه به آن‌ها لباس بپوشید.

فرهنگ مردم جنوبی و اقامت در قشم

همچنین هم‌صحبتی با زنان جنوبی که اکثرا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم مشغول آشپزی برای مسافران هستند نیز می‌تواند تا حد زیادی شما را با فرهنگ مردم جنوب آشنا کند. نکته مهم دیگری که وجود دارد موقعیت جغرافیایی این اقامتگاه‌ها است. اکثر این اماکن در محله‌های بومی هستند. بنابراین فقط کافی است از اقامتگاه خارج شوید و گشت‌وگذاری در محیط اطرافتان داشته باشید. در این صورت می‌توانید با بافت بومی و قدیمی آن منطقه، نوع پوشش، بازارچه‌های سنتی و... روبه‌رو شوید.

دلیل انتخاب اقامتگاه بومگردی در قشم

همه ما هنگام سفر به دنبال کسب تجربه‌های جدید و ساخت خاطره‌های به‌یادماندنی هستیم. انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم به شما کمک می‌کند تا برای چند روز شبیه به یک بومی زندگی کنید و از زندگی مدرن و شهر خود فاصله بگیرید. این اقامتگاه‌ها و معماری‌های جذابشان شما را شیفته خود خواهند کرد.

از جمله جذابیت‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی قشم می‌توان به نزدیکی به دریا، نزدیکی به جاذبه‌های طبیعی، آشنایی با پوشش، عقاید، گویش و فرهنگ مردم جنوبی، لذت چشیدن طعم غذاهای اصیل جنوبی، گشت‌وگذار در طبیعت بکر قشم، معاشرت با مردم بومی قشم و... اشاره کرد. برخی از این اقامتگاه‌ها ماشین‌های مخصوصی برای مسافران خود در نظر می‌گیرند تا آن‌ها را حین گشت‌وگذار در قشم راهنمایی کنند. راننده‌های این ماشین‌ها جنوبی‌های خون‌گرم و مهمان‌نوازی هستند که در طول مسیر با مسافران معاشرت می‌کنند. اگر نسبت به تجربه چنین سفری تمایل پیدا کردید، می‌توانید برای رزرو بوم گردی قشم از علی بابا اقدام کنید./ایلنا

 

برچسب ها: بومگردی اقامتگاه بومگردی جزیره قشم استان هرمزگان جزایر خلیج فارس
ارسال نظر
آخرین اخبار