۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: ۸۱۸۱۵
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با اشاره به چالش‌های پوشش بیمه‌ای خدمات فیزیوتراپی، گفت: مردم حدود ۵۰ درصد هزینه‌های فیزیوتراپی را از جیب می‌پردازند.
کد خبر: ۳۲۷۲۷

چالش‌های بیمه‌ای خدمات فیزیوتراپی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر احمد مؤذن‌زاده به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی اظهار کرد: فیزیوتراپی از رشته‌های علوم توانبخشی است و همکاران فیزیوتراپیست در بُعد پیشگیری، درمان، بازتوانی و توانبخشی در حوزه بیماری‌های حرکتی، اسکلتی و عضلانی فعالیت می‌کنند و هر زمان که فردی از نظر حرکتی دچار محدودیت و مشکلی شود فیزیوتراپی می‌تواند به او کمک کند.

وی افزود: درمان‌های دستی مانند روش‌های جااندازی و تنظیم مفاصل، ورزش درمانی، ماساژ، الکتروتراپی، لیزرهای کم‌توان و پرتوان، تحریکات الکتریکی، کشش، گرما، سرما، رادیوفرکانس و ... از جمله روش‌هایی است که در فیزیوتراپی برای رفع مشکلات حرکتی بیماران استفاده می‌شود.

دلایل عمده مراجعه بیماران به فیزیوتراپی

مؤذن‌زاده ادامه داد: فقر حرکتی، ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان، مشکلات بافت نرم، ضایعات ورزشکاران و درگیری‌های ستون فقرات و مفاصل، محدودیت‌های حرکتی، علت عمده مراجعات مردم به فیزیوتراپیست‌هاست و فیزیوتراپی کمک می‌کند که فرد هرچه سریع‌تر به زندگی عادی و شغل خود بازگردد و کیفیت فعالیت فرد در عرصه‌های مختلف اجتماعی ارتقا یابد.

چالش‌های پوشش بیمه‌ای خدمات فیزیوتراپی

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایراندرباره پوشش بیمه‌ای خدمات فیزیوتراپی بیان کرد: خدمات پایه فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه‌های پایه مانند بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح است اما چند مشکل وجود دارد از جمله این که بیمه‌های پایه قسمتی از خدمات فیزیوتراپی را تحت پوشش قرار می‌دهند و بخش عمده‌ای از این خدمات تحت پوشش نیست و باید به صورت آزاد یا توسط بیمه‌های تکمیلی پرداخت شود؛ همچنین بیمه سلامت و تأمین اجتماعی براساس تعرفه بخش دولتی به بخش خصوصی پرداخت می‌کنند؛ مشکل دیگر، تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز است؛ در حال حاضر بیمه سلامت تأخیر پرداخت قابل ملاحظه‌ای ندارد اما بیمه تأمین اجتماعی در حال حاضر هفت ماه تأخیر در پرداخت مطالبات دارد که گردش مالی مؤسسات فیزیوتراپی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درباره بیمه تکمیلی نیز تنوع زیاد است و هرکدام قوانین خود را اجرا می‌کنند و از سوی دیگر بعضاً تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه را نیز اجرا نمی‌کنند.

مردم حدود 50 درصد هزینه‌های فیزیوتراپی را از جیب می‌پردازند

وی گفت: موارد گفته شده باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شده است به طوری که در حال حاضر می‌توان گفت که کل پوشش بیمه‌ای که برای خدمات فیزیوتراپی اعم از پایه و تکمیلی ارائه می‌شود حدود 50 درصد هزینه‌های بیماران را شامل می‌شود و 50 درصد مابقی را نیز مردم از جیب پرداخت می‌کنند.

کدام خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه است؟

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه خدمات فیزیوتراپی شامل کد ارزیابی و برنامه‌ریزی، ‌تمرین درمانی و درمان‌های دستی و کد گلوبال فیزیوتراپی است؛ خاطرنشان کرد: کد گلوبال که درمان‌های رایج را شامل می‌شود تحت پوشش بیمه‌های پایه است اما سایر خدمات مانند لیزرهای کم توان و پرتوان، رادیوفرکانس،‌ شاک ویو، مگنت و ... عمدتاً فقط توسط بیمه‌های تکمیلی پوشش داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: چالشی که در زمینه تعرفه وجود دارد نیز این است که افزایش تعرفه‌های فیزیوتراپی در سال جاری در تناسب با رشد نرخ تورم نیست که در کنار تأخیر پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر، گردش اقتصادی موسسات فیزیوتراپی را کاهش داده است./تسنیم

 

برچسب ها: بهداشت و درمان فیزیوتراپی بیمه درمان حوزه توانبخشی هزینه های درمان
ارسال نظر
آخرین اخبار