۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۶۲۲۸
رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات با هشدار به عرضه سیگار الکترونیک در کشور از سوی سودجویان، گفت: برخی به دنبال گرفتن مجوز احداث کارخانه سیگار الکترونیک در کشور هستند که باید جلوی آن گرفته شود.
کد خبر: ۳۳۱۶۵

جلوی احداث کارخانه سیگار الکترونیک در کشور گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد رضا مسجدی روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل جمعیت برگزار شد، افزود: اخیرا وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر صمت خواستار برخورد با ابزار جدید مواد دخانی از جمله سیگار الکترونیک شده و این موضوع بسیار نگران کننده است، زیرا اروپایی و آمریکایی ها از طریق واسطه ها به دنبال احداث کارخانه سیگار الکترونیک در ایران هستند و باید جلوی این کار گرفته شود.

وی اظهار داشت: مافیا در دنیا به دنبال سودجویی است، با توجه به اینکه در اروپا و آمریکا مبارزه جدی با استعمال دخانیات می شود، آنها مواد دخانی را در قالب ابزار جدید از جمله سیگار الکترونیک عرضه می کنند و سیگارهای الکترونیک با مبالغ ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان در کشور عرضه می شود و جوانان جذب مصرف آنها شده اند، از نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم جلوی احداث این کارخانه را بگیرند زیرا احداث آن یک عقب گرد برای نظام سلامت است.

مسجدی تصریح کرد: چرخش مالی سیگار در کشور سه میلیارد دلار در سال است که نصف آن سود بوده و ۷۱ میلیارد نخ سیگار نیز تولید می شود، با توجه به اینکه ۳۸ واحد تولیدی سیگار داریم و هر روز به شمار آن افزوده می شود در عین حال بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر رو به ورشکستگی یا تعطیلی هستند.

به گفته وی، عوارض مربوط به بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته مغزی و غیره ناشی از مصرف سیگار است، با توجه به اینکه ۶۶ درصد دانش آموزان از عوارض این ماده دخانی آگاهی دارند، اما به دلیل تبلیغات فریبنده و در اشکال و طعم های مختلف جذب استعمال آن می شوند و ضرورت دارد عوامل بازدارنده بصورت قوی در کشور اجرایی شود.

افزایش ۳ درصدی استعمال دخانیات در دختران ایرانی

وی ادامه داد: برای آموزش و آگاهی دادن در مورد منع مصرف دخانیات هزینه زیادی نمی خواهد ولی برای درمان سرطان یک سوم ابتلای آن ناشی از مصرف مواد دخانی است، باید هزینه های هنگفتی پرداخت شود. متاسفانه برای اجرای قانون جامع کنترل دخانیات در کشور هنوز کاری انجام نشده در حالیکه استعمال دخانیات در دختران ۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات تصریح کرد: پایین ترین مالیات دخانیات در ایران اعمال می شود در حالیکه کشورهای مختلف از جمله همسایه از ما بهتر هستند، سال گذشته تلاش فراوان کردیم برنامه مالیاتی برای دخانیات تعریف شود که متاسفانه محقق نشد و سهم آن از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس کاهش یافت.

مسجدی تاکید کرد: در حال حاضر در زمین های کشاورزی استانهای شمالی کشور کشت توتون و تنباکو انجام می شود، از رسانه های می خواهیم این موضوع را اطلاع رسانی وسیع کرده و به گوش مسوولان برسانند زیرا مصرف سیگار و قلیان پیش درآمد ورود جوانان به اعتیاد مواد مخدر است، وزارت آموزش و پرورش، ورزش و صدا و سیما باید در این زمینه همکاری انجام دهد، متاسفانه تبلیغات مصرف مواد دخانی از جمله سیگار به وفور توسط شخصیت های اصلی سریالها و نمایش های خانگی به جوانان نمایش داده می شود در حالیکه در کشورهای عربی و ترکیه چنین چیزی نیست.

وی اظهار داشت: بسیاری از کودکان ۹ و ۱۰ ساله بر اساس الگو از این سریالها و نمایش های خانگی سیگار می کشند و عمل به قانون جامع کنترل دخانیات بسیار ضعیف است و نگرانی های زیادی برای ما ایجاد شده است.

مسجدی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات (مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر) بیشتر از جان باختگان تصادفات (۱۸ هزار نفر در سال) است، تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی؛ در سیاست های کلی «سلامت» به مواردی از قبیل وضع عوارض بر محصولات، مواد و خدمات زیان‌آور سلامت، همچنین اولویت پیشگیری بر درمان، افزایش آگاهی، مسئولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده اند.

به گفته وی، پایش مصرف دخانیات در بین دانش آموزان برای اولین بار در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شروع شد. این طرح با هدف اجرا در سطح ملی، هم‌اکنون در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجراست که در حال حاضر بیش از پنج هزار نفر دانش‌آموز را آموزش داده است. این طرح با درگیر کردن مدرسه، والدین، دانش آموزان، مربیان، محله‌های اطراف مدرسه کسبه و ساکنین محل سعی در درگیر کردن کل ساکنین شهر در این طرح را دارد.

مسجدی ادامه داد: در ورامین قهوه خانه پاک نیز وجود دارد و قرار است تیمی از سوی سازمان جهانی بهداشت شهریورماه امسال برای بازدید از این قهوه خانه و مدارس تحت پوشش طرح پاد به ایران سفر کنند./سلامت نیوز

برچسب ها: سیگار الکترونیکی دخانیات وزیر بهداشت نظام سلامت مافیا سیگار
ارسال نظر
آخرین اخبار