۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
تعداد بازدید: ۹۳۱۵۱
وقتی در جامعه عده‌ای به دنبال تصویب سریع و شفاف این لایحه در مجلس و شورای نگهبان هستند، چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس از بررسی آن در صحن علنی شانه خالی کنند و بررسی آن را برعهده کمیسیون حقوق، قضایی و فرهنگی مجلس واگذار کنند؟ 
کد خبر: ۳۳۲۴۱

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: نمایندگان بر رسیدگی سریع‌تر به این لایحه تأکید داشتند و درباره نحوه بررسی آن، با توجه به اینکه این لایحه، ۷۰ ماده دارد و پیشنهادهای زیادی برای مواد آن ثبت شده است، پیشنهاد شد که این لایحه به صورت اصل ۸۵ بررسی شود و برمبنای همین اصل اجرای قانون هم از لحاظ زمانی محدود و آزمایشی باشد. 

این پیشنهاد به صورت استمزاجی مورد رأی‌گیری در فراکسیون قرار گرفت و ۷۳ درصد از اعضا با ادامه رسیدگی این لایحه براساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. رأی‌گیری استمزاجی نوعی رأی‌گیری است که در آئین‌نامه داخلی مجلس بیان نشده، بلکه عرفی در مجلس است که بر اساس آن رئیس قوه مقننه می‌تواند در شرایطی و برای پیشبرد بهتر اداره پارلمان از آن استفاده کند. 

براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. 

بر اساس نظر مجلس شورای اسلامی لایحه عفاف و حجاب به جای بررسی در صحن علنی مجلس، برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع می‌شود. کمیسیون فرعی نیز کمیسیون فرهنگی خواهد بود که بر این اساس دو کمیسیون حقوقی، قضایی و فرهنگی به بررسی لایحه عفاف و حجاب می‌پردازند. 

نکته جالب اینجاست که طرح صیانت از فضای مجازی نیز چون چالش‌ها، مخالفان و موافقان زیادی داشت، طبق نظر مجلس رسیدگی به آن نیز به کمیسون‌های مجلس واگذار شد و تاکنون نیز سرنوشت آن کامل مشخص نشده است و همچنان بلاتکلیف است و به مجلس بازنگشته است. حال باید دید لایحه حجاب و عفاف نیز که مدافعان و مخالفان زیادی دارد، دچار این بلاتکلیفی می‌شود؟ یا مجلس با قدرت تمام آن را بررسی، اصلاح و اجرایی می‌کند؟ 

شاید برخی نمایندگان مجلس یازدهم در سال پایانی فعالیت خود نمی‌خواهند شفافیت لازم را در بررسی این لایحه و اجرای آن داشته باشند. گویا برخی نمایندگان به فکر رأی در انتخابات مجلس دوازدهم هستند و نگرانند که بررسی این لایحه و قانونمند کردن آن که مخالفان و موافقان زیادی هم دارد، به ریزش آرای آنها بینجامد. 

وقتی در جامعه عده‌ای به دنبال تصویب سریع و شفاف این لایحه در مجلس و شورای نگهبان هستند، چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس از بررسی آن در صحن علنی شانه خالی کنند و بررسی آن را برعهده کمیسیون حقوق، قضایی و فرهنگی مجلس واگذار کنند؟ 

لذا مردم از نمایندگان خود این توقع را دارند که در ادامه بحث شفافیت آرا در مجلس که بیشتر نمایندگان آن را عملیاتی نکرده‌اند، موضوع لایحه حجاب و عفاف را با شفافیت کامل بررسی و مصوب کنند تا موکلین آنها از جزئیات و نظر موافقان و مخالفان این لایحه مطلع شوند و با شناخت و معرفت کافی، به اجرایی شدن آن کمک نمایند.

آرمان ملی/ حسین معافی، فعال رسانه‌ای

برچسب ها: لایحه عفاف و حجاب حجاب
ارسال نظر
آخرین اخبار