۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
تعداد بازدید: ۱۵۵۵۶۷
معاون آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا عنوان کرد؛
معاون آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا، به تشریح برنامه های آموزشی در راستای درمان های ناباروری پرداخت.
کد خبر: ۳۳۲۴۵

راه‌اندازی و برگزاری دوره آموزشی درمان ناباروری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا وابسته به جهاددانشگاهی در سال ۱۳۸۲ در قالب چهار کلینیک راه‌اندازی شد که کلینیک سقط مکرر آن، نخستین کلینیک تخصصی در این حوزه در کشور بود.

ارائه همه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و سقط مکرر و برخورداری از متخصصان مجرب و همه امکانات پاراکلینیکی باعث شد مرکز درمان ناباروری ابن سینا به عنوان یکی از مراکز ممتاز و پیشرو در کشور شناخته شود. به تدریج، کلینیک‌های تخصصی دیگر همانند پره-ناتال و اندومتریوز نیز در این مرکز شکل گرفتند و موجب شد فعالیت‌های این مرکز جامع‌تر و ممتازتر از گذشته شود.

در حال حاضر مرکز درمان ابن سینا با داشتن ۶ کلینیک و ارائه همه خدمات تشخیصی، از جمله آزمایش‌های سیتولوژی و ژنتیک، سونوگرافی و رادیوگرافی و همچنین ارائه همه مشاوره‌های مرتبط با باروری، تغذیه، روانپزشکی، ژنتیک و سلامت جنسی، در زمره جامع‌ترین و برترین مراکز درمان ناباروری کشور قرار دارد و پذیرای بیماران بسیاری از نقاط مختلف ایران و دیگر کشورهای منطقه و جهان است.

صفورا سلیمانی فخر معاون آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا، با تأکید بر اینکه برنامه‌های آموزشی در پژوهشگاه ابن‌سینا بر پایه مهارت محوری است، گفت: سعی کرده‌ایم به شکلی دوره‌ها را تدوین کنیم که بتوان گره از یک مشکل و مسئله رفع کرد یا فردی که این دوره‌ها را می‌بیند بتواند بعد از آن بتواند از مهارتی که آموخته است، در بازار کار استفاده کند.

وی افزود: معاونت آموزشی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با نیازسنجی‌هایی که در سطح مراکز تحقیقاتی و مراکز درمان ناباروری انجام داده است، یکسری دوره‌های جدید آموزشی تدوین و تألیف کرده و در حال برگزاری این دوره‌ها است.

سلیمانی فخر ادامه داد: در کنار دوره‌های آموزشی، بحث تحصیلات تکمیلی و پذیرش دانشجوی جنین‌شناسی یا بیولوژی تولیدمثل تا مقطع دکتری و همچنین جذب فلوشیپ ناباروری را از طریق آزمون سراسری را زیر نظر وزارت بهداشت راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی، یکی دیگر از موفقیت‌های آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا را آموزش فلوشیپ لاپاراسکوپی توسط اساتید کلینیک آندومتریوز این مجموعه عنوان کرد و گفت: ما شاهد استقبال گسترده از این دوره‌های آموزشی بوده‌ایم زیرا لاپاراسکوپی تکنیک جراحی بسیار کم‌تهاجمی‌تر نسبت به عمل‌های باز است.

به گفته وی، بخش‌های جراحی در دنیا هم اکنون به سمت استفاده هرچه بیشتر از تکنیک لاپاراسکوپی سوق یافته است زیرا بازگشت و دوره نقاهت آن کوتاه‌تر و آسیب بیمار نیز بسیار کمتر خواهد بود.

سلیمانی افزود: در معاونت آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا کوشیده‌ایم برای متخصصان زنان و زایمان دوره‌های کوتاه مدت ۲ ماهه و ۶ ماهه تعریف کنیم که بتوانند این آموزش‌ها را در حد مقدماتی و پیشرفته ببینند.

وی افزود: همچنین سعی شده است برای همکاران پرستار و ماما که در کنار جراح لاپاراسکوپیست قرار می‌گیرند دوره‌های آموزشی لازم تدوین و برگزار شود زیرا این کار به مهارت‌های ویژه نیاز دارد و اکنون در دنیا نیز اد- لاپاراسکوپی از جمله مشاغل بسیار مطرح و آینده‌دار است و این آموزش‌ها تواند برای همکاران ماما و پرستار بسیار مفید باشد.

معاون آموزشی پژوهشگاه ابن‌سینا، در ادامه به راه‌اندازی و برگزاری دوره آموزشی درمان ناباروری با روش IUI اشاره کرد و توضیح داد: این روش یکی از روش‌های ساده و رایج درمان ناباروری است. در این روش اسپرم پس از شستشو و جداسازی به داخل رحم خانم تزریق می‌شود و با انجام این روش، در صورتی که تحرک اسپرم کم باشد یا دهانه رحم محیط مناسبی برای عبور اسپرم نباشد، شانس بارداری افزایش خواهد یافت.

سلیمانی فخر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت توسعه مراکز سطح ۲ ناباروری است که عمدتاً برای تقویت سیستم ارجاع به مراکز سطح ۳ در مناطق محروم کشور راه‌اندازی می‌شوند، این فرصت می‌تواند بازار کار مناسبی برای متخصصان زنان و همچنین تکنسین‌ها و ماماها باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف آموزشی مجموعه ابن‌سینا ارائه آموزش‌های مورد نیاز مراکز سطح ۲ درمان ناباروری است، افزود: برای نمونه، تکنسین‌هایی که در دوره‌های آموزشی آندرولوژی یا اختلالات ناباروری در مردان شرکت کنند، می‌توانند در آزمایشگاه‌های آندرولوژی این مراکز مشغول به کار شوند. همچنین، متخصصان اورولوژی می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزشی، به طور تخصصی در زمینه آندرولوژی یا ناباروری مردان فعالیت کنند./ مهر

برچسب ها: درمان ناباروری ناباروری سقط جنین
ارسال نظر
آخرین اخبار