۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: ۱۰۴۳۱۴
آقای لاریجانی گفته بود که برخی به دنبال خالص سازی هستند و خالص سازی در آن معنا که هیچ شبهه‌ای در یکدست بودن حاکمیت نباشد. طبیعی است که امروز قالیباف در بین هواداران دولت به عنوان یک نیروی نزدیک به دولت شناخته نمی‌شود.
کد خبر: ۳۳۳۰۴
 

 

دولت و مجلس همسو

 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: اکنون که در آستانه انتخابات مجلس هستیم رسما جناح‌بندی‌ها برای رسیدن به صندلی‌های پارلمان را مشاهده می‌کنیم. دولت تمایل دارد که مجلس همسو و همراه با دولت تشکیل شود. آن هم درحدی که مخالفان چندانی در مجلس آینده نداشته باشد.

خاصیت قدرت این است که حدی ندارد و برخی زمانی که به قدرت دست می‌یابند همواره نگرانند که جایگاه خود را از دست بدهند. از این رو اختلافاتی که در گذشته به صورت اختلاف نظر بین برخی در یک جناح مطرح بوده زمانی که همین جناح به قدرت می‌رسد و این افراد هم در ارکان قدرت قرار می‌گیرند اختلاف نظر‌ها به اختلافات شدید تبدیل می‌شود.

به نظر شرایط آنقدر برای دولت سخت است که همین مجلس از سوی دولت همراه دیده نمی‌شود. در گذشته هم آقای لاریجانی گفته بود که برخی به دنبال خالص سازی هستند و خالص سازی در آن معنا که هیچ شبهه‌ای در یکدست بودن حاکمیت نباشد. طبیعی است که امروز قالیباف در بین هواداران دولت به عنوان یک نیروی نزدیک به دولت شناخته نمی‌شود و مشاهده می‌کنند که او به دنبال نشستن بر کرسی ریاست جمهوری است و بعید نیست در همین انتخابات آینده بخواهد رقیب رئیسی شود.

این مساله آنقدر جدی است که 6 ماه از ریاست جمهوری آقای رئیسی نگذشته بود و اوضاع اقتصادی در حال خراب شدن بود که صداها در آمد. قالیباف اعلام کرده بود که وضعیت کنونی کشور قابل دفاع نیست و مجلس باید مسیر خود را از دولت جدا کند. این موارد وجود اختلافاتی است که هر از گاهی سر باز می‌کند.

رئیسی هم هنوز نیم نگاهی به قوه قضائیه دارد تا آن قوه به کدام سمت و سو می‌رود چرا که اژه‌ای شیوه و رویکرد متفاوتی در قوه دارد. از سوی دیگر برخی نهادها با نیروهای سیاسی گفت‌وگو کردند و اعلام کرده‌اند مجلس آینده از نظر ما متفاوت خواهد بود اما دولت به دنبال مجلسی همسو با خود خواهد بود. با این شرایط اوضاع برای دولت سخت خواهد شد.

آرمان ملی/علی صوفی وزیر رفاه دولت اصلاحات

برچسب ها: #مجلس شورای اسلامی دولت انتخابات
ارسال نظر
آخرین اخبار