۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
تعداد بازدید: ۹۱۱۱۶۳
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی گفت: انتقاد کرده اند این طرح، مغایر با فرهنگ ایرانی است. بنده می گویم زمانی که آپارتمان سازی نیز شروع شد همین نقدها شد، اما فرهنگ و ذائقه آدم ها متناسب با زمان تغییر می‌کند و ضمناً از فرهنگ ما دور هم نیست. البته این طرح با موازین اسلامی هم مغایرتی نداردف زیرا ساده زیستی یکی از احکام شریعت ما می باشد و طی مکاتباتی که با حوزه داشتیم، مانعی در آن نبود.
کد خبر: ۳۴۷۱۳
نویسنده : امیر سیاهی

آغاز نشست خبری اتحادیه تعاونی‌های عمران تهران | طرح مسکن اقتصادی

صحبت‌های مسئولین با کف جامعه متفاوت است/این طرح آغاز نشده خریداران زیادی دارد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، نشست خبری رئیس اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در موضوع طرح مسکن اقتصادی با حضور اصحاب رسانه در روز دوشنبه مورخه ۱۷/۰۷/۱۴۰۲ در سالن کنفرانس دفتر مرکزی اتحادیه واقع در غرب تهران آغاز شد.

دنبال ساخت مسکن با مفهوم جدید هستیم و از تمام ضوابط قانونی استفاده خواهیم کرد

خشایار باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی گفت: تاثیرات ارز بر روی خرید و فروش مسکن غیرقابل انکار است چنانکه اثر ثبات چند ماهه قیمت ارز را در  بازار مسکن نیز شاهد بودیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با بیان این مطلب که طرح مسکن اقتصادی با واکنش های متفاوتی روبرو شده است، اضافه کرد: ما به دنبال پروپاگاندا و یا ایجاد بازار در این طرح نیستیم .

باقرپور ادامه داد: ما صحبت‌هایی را از مسئولین می‌شنویم که با کف جامعه متفاوت است. هم اینک در جامعه با اینکه این طرح آغاز نشده، اما خریداران زیادی وجود دارد.

قشر جوان در حال آسیب دیدن و یکی از اصلی ترین موانع تشکیل خانواده مشکل تامین مسکن است!

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با اشاره به اینکه" شنیدیم گفته اند طراح مسکن اقتصادی عقب نشینی کرده و می خواهند هتل‌داری کنند"، تاکید کرد : اتفاقا نه، ما دنبال ساخت مسکن با مفهوم جدیدی هستیم و از تمام ضوابط قانونی ممکن نیز استفاده خواهیم کرد.

باقرپور تصریح کرد: ما با بررسی آمارها متوجه شدیم در این بحران بازار مسکن، قشر جوان در حال آسیب دیدن هستند. میانگین سن ازدواج به سی سال و بالاتر رسیده و یکی از اصلی ترین عوامل مانع تشکیل خانواده مشکل تامین مسکن است.

وی افزود: در این تورم بازار اجاره تامین و حفظ مسکن یک زوج جوان حتی در صورت شاغل بودن، کار ساده ای نیست.

باقرپور گفت: بیش از دوسال است مدل های مختلفی را بررسی کرده‌ایم مبنی بر اینکه چطور فضایی ایجاد کنیم تا زوج های جوان در یک فضای مالکانه زندگی خود را شروع کنند.

مدیرعامل اتحادیه ادامه داد: نرخ رشد قیمت زمین در 10 سال قبل یک سوم قیمت مسکن بود، اما بعد از توقف شتاب نهاده های تولید مسکن با تورم مواجه شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با استناد به آمارهای رسمی گفت: طبق آمار شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی قیمت ساخت مسکن نسبت به سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۱۵۰ درصد افزایش داشته و در ساخت مسکن ۴ برابر تورم موجود در کشور تقریبا برابر با ۱۶۰ درصد است.

باقر پور تصریح کرد: اگر به سمت ساخت مسکن با متراژ ۲۵ متری می رویم به خاطر همین افزایش تورم و گرانی مصالح ساختمانی است. امروزه ساخت مسکن متراژ کوچک یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام برای جامعه هدف مشخص است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با انتقاد از مقایسه طرح مسکن اقتصادی با کانکس گفت: طرح مسکن اقتصادی را با کانکس مقایسه کرده اند که البته کانکس هم متری پانزده میلیون تومان خام ساخته می‌شود، اما برای توجیه اقتصادی طرح راهکارهای فنی هم وجود دارد که نمونه بارز آن بحث صنعتی سازی و استفاده از تکنولوژی های روز می‌باشد.

امروزه ساخت مسکن متراژ کوچک یک انتخاب نیست بلکه یک الزام برای جامعه هدف مشخص است!

طراح طرح مسکن اقتصادی با بیان این سئوال که "آیا بد مسکنی، مسکن اشتراکی و وضعیت موجود در مسکن کرامت انسانی را زیر سوال می برد یا مسکن کوچک متراژ؟ اضافه کرد: خواهش ما از کارشناسان این است که تمام ابعاد طرح مسکن اقتصادی را مقایسه کنند. این مسکن، برای خانواده دو نفره و نهایت تا دوسالگی فرزند می‌باشد و برای خانواده پر جمعیت طراحی نشده است.

باقرپور با اشاره به اینکه هر چند ما مشکل زمین نداریم، ولی هزینه ساخت و ساز باعث می شود به سمت تولید تولید مسکن با مدل طرح مسکن اقتصادی برویم، گفت:  زمین زیرساخت دار در کشور ما بسیار گران است و ایران جزو کشورهای دارای گرانترین زمین های دنیاست و علت اینکه ما نمی‌توانیم توسعه افقی داشته باشیم عدم توسعه زیرساخت در تمام کشور است که باعث می شود به سمت توسعه عمودی برویم.

طراح طرح مسکن اقتصادی در تشریح ابعاد آن گفت: در این طرح سالن های پذیرایی تمام مبله و مجهز پیش‌بینی کرده‌ایم به طوری که خانواده زوج های جوان بتوانند معاشرت و صله رحم را بجا بیاورد.

باقرپور افزود: چالش بزرگی که برای این طرح اعلام کرده بودند، ضوابط قانونی بود که با حساب سهم ۱۷ متر برای هر نفر، یک خانواده دونفره ۳۴ متر نیاز دارد، اما ما می خواهیم از مفهوم اقامت- سکونت استفاده کنیم و واحدهایی ۲۵ متری مانند یک هتل است که در آن سکونت هم می شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکید کرد: ما در طراحی مسکن اقتصادی قانون را دور نزدیم، بلکه از ظرفیت های قانونی استفاده کردیم و امیدواریم در آینده ضوابط ها مانند پارکینگ نیز اصلاح شود تا بتوانیم از پروانه ساختمانی استفاده کنیم نه پروانه سکونتی. ما خود را جدا از طرح های دولتی نمی‌بینم و نخواهیم دید.

وی در رابطه با امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن اقتصادی گفت: ما در این طرح یک ریال هم روی تسهیلات بانکی حساب نکرده‌ایم.

باقرپور اضافه کرد: انتقاد کرده اند این طرح، مغایر با فرهنگ ایرانی است. ولی بنده می گویم زمانی که آپارتمان سازی نیز شروع شد همین نقدها شد، اما فرهنگ و ذائقه آدم ها متناسب با زمان تغییر می‌کند و ضمناً از فرهنگ ما دور هم نیست. البته این طرح با موازین اسلامی هم مغایرتی ندارد زیرا ساده زیستی یکی از احکام شریعت ما می باشد و طی مکاتباتی که با حوزه داشتیم، مانعی در آن نبود.

آیا بدمسکنی و مسکن اشتراکی کرامت انسانی را زیر سوال می برد یا مسکن کوچک متراژ؟

وی در واکنش به نقد" مسکن اقتصادی مانع فرزندآوری است"، گفت: هنوز مسکن اقتصادی ساخته نشده آمارهای رشد جمعیتی منفی است، مقصر کیست؟ ضمنا باید به تقدم ازدواج به فرزند آوری نیز دقت کرد!

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی راجع به تبعات اجتماعی طرح مسکن اقتصادی گفت: ما که نمی‌خواهیم شهرسازی انجام بدهیم، بلکه در تهران و البرز 30 هزار واحد با پروانه هتل و ضوابط در هنگام بهره‌برداری انجام می‌شود که طبیعتاً محلی برای بزه نخواهد شد و حتما باید برای مجردها هم مسکنی را در نظر بگیریم.

مدیر روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی در آغاز نشست گفت: پس از مطرح شدن طرح مسکن اقتصادی، این موضوع از سوی برخی ارگان های دولتی تکذیب شد ولی آنچه که حاکمیت تعیین بکند ما تمکین خواهیم کرد. این طرح متعلق به بدنه تعاون کشور و در جهت تسهیل ازدواج می‌باشد و هیچ ربطی به طرح‌های مسکن ملی و وزارت ندارد. ما با دولت تعامل داریم اما تقابل خیر!

برچسب ها: اتحادیه تعاونی‌های عمرانی مسکن 25 متری دولت تعامل تقابل ارزش ها مسکن اشتراکی بد مسکنی مسئولین جامعه
ارسال نظر
آخرین اخبار