۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۵۳۹۰۲۵
اگر تا به امروز انبوه‌سازان پای کار نیامده‌اند به این دلیل است که در حوزه مسکن تمامی تصمیمات در یک اتاق در بسته توسط کارشناسان دولتی اتخاذ می‌شود. در مسکن ملی قیمت‌ها و قراردادها دستوری بوده همچنین تذکراتی که از استان ها خدمت دوستان ارجاع شده توجهی به آن نشده است. به صورت کلی باید تمرکزمان را بر روی صنعتی‌سازی بگذاریم.
کد خبر: ۲۹۳۲۷

تمامی تصمیمات حوزه مسکن در یک اتاق در بسته توسط کارشناسان دولتی اتخاذ می‌شود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ساسان فروتن، نایب رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در رابطه با چگونگی و ماحصل جلسه این تشکل با وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین باری بود که وزیر راه و شهرسازی یک فرصت چهارساعته را در اختیار انبوه سازان گذاشتند. نمایندگان محترم از 25  استان حضور داشته و افراد فرصت صحبت پیدا کردند. خوشبختانه مشکلات دسته‌بندی و جمع‌بندی شد.

وی افزود: در خصوص زمین‌ها، واگذاری‌ها و نوع قراردادها که به سازمان ملی مسکن ارجاع داده شد، صحبت‌هایی انجام شد. بحث‌های دیگری که در جلسه مطرح شد در خصوص حضور انبوه‌سازان در ساخت و سازها بود و با توجه به تذکراتی که به وزارتخانه داده شده بود در خصوص بحث نوع قراردادها، قیمت تمام شده و نحوه حضور انبوه سازان در شروع پروژه نیز موضوعاتی مطرح شد.

وزیر محترم با دقت به همه موارد گوش جان سپردند و جلسات متعددی بعد از آن جلسه برگزار شد که موضوع رتبه بندی و تایید صلاحیت‌ها در حال پیگیری است.

سوال: یک مقدار در خصوص انبوه‌سازان و ساخت پروژه‌هایی که انجام داده‌اند، توضیح دهید؟

در گذشته اهمیت زیادی به انبوه سازان داده نمی‌شد و ساخت مسکن‌ به گروه‌های دیگری همچون  بنیاد مسکن که می‌توانستند به عنوان کارگزاری این امر بزرگ را انجام دهند، واگذار می‌شد. در حال حاضر دیدگاه کاملا عوض شده است. رویکرد دولت مخصوصا وزارت راه و شهرسازی مقداری تغییر کرده و کانون سراسری هم نیز آماده این کار است .

انبوه سازان پروژه های بزرگی را انجام داده‌اند به طور مثال پروژه های بالای 1200 واحد را  2 تا3 ساله تحویل داده‌اند. این بازه زمانی در تاریخ ساخت و ساز کشور بی سابفه است.

سوال: چرا تا به امروز انبوه سازان پای کار نیامده اند تا این امر بزرگ اتفاق بیفتد ؟

اگر تا به امروز انبوه‌سازان پای کار نیامده‌اند به این دلیل است که در حوزه مسکن تمامی تصمیمات در یک اتاق در بسته توسط کارشناسان دولتی اتخاذ می‌شود. در مسکن ملی قیمت‌ها و قراردادها دستوری بوده همچنین تذکراتی که از استان ها خدمت دوستان ارجاع شده توجهی به آن نشده است، تمام تلاش هم برای این امر بود که در بحث ساخت و ساز تورمی به بخش مسکن منتقل نشود اما متاسفانه در حال حاضر تورم در همه موارد حتی مسکن وجود دارد. انبوه سازان مایل به همکاری هستند ولی فقط مایل بودن کفایت نمی‌کند چون باید سیستم خودشان، نیروها و افرادشان را تامیین کنند .

سوال: می توانیم امیدوار باشیم که حداقل 800هزار واحد را انبوه سازان با کمک وزارت راه و شهرسازی بسازند و تحویل مردم دهند ؟

قطعا این امر شدنی است به شرط آنکه با همدیگر در مسیر تصمیم‌گیری پیش رویم. پروانه ساختمانی بر عهده خریدار است ولی سازنده اول پول را می‌دهد و در انتها  می‌گیرد. اگر قرار است که سازنده بیاید و هزینه زمین، اجاره زمین، هزینه پروانه و همچنین هزینه مصالح را بدهد، این امر از لحاظ مالی در فشار و مضیقه است.

قطعا با توانی که انبوه سازان دارند وهمچنین کارهایی که در گذشته انجام داده‌اند امکان ساخت حداقل 800هزار واحد وجود دارد. فقط امیدواریم که این هماهنگی‌ها ادامه پیدا کند .   

سوال : اصلاحیه‌هایی که بیان کردید به آقای بذرپاش گفته شده است؟

کلیات برای ایشان توضیح داده شده ولی چون در جلسه از تمامی استان‌ها حضور داشتند، نشد اما خوشبختانه ایشان دستور تشکیل گروهی با انبوه‌سازان و نمایندگان وزارت در بخش‌های مختلف را دادند تا تمامی این موارد مطرح و به نتیجه برسد.

سوال: پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

تمرکزمان را باید بر روی صنعتی سازی بگذاریم. اگر صنعتی سازی در کشور اتفاق افتد، امکان تولید مسکن افزایش می‌یابد. متاسفانه موضوع صنعتی‌سازی به وزارت صمت مربوط شده است و وزارت مسکن هیچ‌گونه دخالتی نمی‌کند و پشتیبانی و حمایت اتفاق نمی‌افتد. اگر وزارت مسکن وارد بحث صنعتی‌سازی شود، امکان سرعت ساخت مسکن افزایش می‌یابد.

برچسب ها: طرح مسکن ملی انبوه سازان انبوه سازی #تولید مسکن جهش تولید مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار