۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۳۸۱۹۴۴
محمودی، کارشناس کشاورزی گفت: طی سالیان اخیر در محصولات تولیدی شاهد بوده‌ایم بسیاری از محصولات کشت شده از این عرصه عمدتا کنار جاده‌ها رها شده‌اند به دلیل آنکه برای کشاورز به صرفه نبوده است.
کد خبر: ۳۶۵۵۳

تبدیل 30درصد محصولات کشاورزی به ضایعات!/ چرا باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در مبادی کشت محصولات کشاورزی ایجاد نشوند؟ 

عدم دسترسی به آمار درست تولید محصولات کشاورزی/ وزارتخانه هیچ راهبرد صادراتی برای محصول مازاد تولید داخ ندارد

امین محمودی، کارشناس بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: در مسئله ضایعات کشاورزی اعداد و ارقام زیادی ارائه می‌شود. در حال حاضر طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود 127میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود که عدد بسیار بالایی هم است. از طرف دیگر سالانه حدود ۲۵میلیون تن محصول کشاورزی که بیشتر آن‌ها کالاهای اساسی از جمله نهاده دامی، روغن، گندم و برنج است نیز وارد کشور می‌شود. زمانی که تمامی این میزان تولید در چرخه مصرف قرار می‌گیرد عناوین گوناگون تبدیل به ضایعات می‌شود یعنی نتوانسته‌ایم به آن ماده خام کشاورزی ارزش افزوده‌ای بیفزاییم و آن را به بازار مصرف برسانیم یا اینکه صادر کنیم، چه در محصولات وارداتی چه در تولیدی چنین موضوعی پابرجاست.

بیشتر بخوانید: آخرین دستاورد‌های جهانی و منطقه‌ای را محققان در اختیار کشاورزان قرار دهند/لزوم بهبود ژنتیک در ۳ حوزه

طی سالیان اخیر در محصولات تولیدی شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از محصولات کشت شده از این عرصه عمدتا کناره جاده‌ها به حال خودشان رها شده‌اند به دلیل آنکه برای کشاورز به صرفه نبوده است. این موضوع نشات گرفته از این است که صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور ما رونق پیدا نکرده است.

محصولاتی که به حال خودشان رها شده‌اند!

محمودی ادامه داد: طی سالیان اخیر در محصولات تولیدی شاهد بوده‌ایم که بسیاری از محصولات کشت شده از این عرصه عمدتا کنار جاده‌ها رها شده‌اند به دلیل آنکه برای کشاورز به صرفه نبوده است. این موضوع نشات گرفته از این است که صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور ما رونق پیدا نکرده است، از زمان آقای ساداتی‌نژاد به بعد شاهد توجه به کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده‌ایم اما نسبت به سالیانی که این امر مغفول مانده باز جای کار زیادی دارد. با این حال به نظر می‌رسد که در ابتدای این امر باید یک مشکل اساسی را در وزارت جهاد کشاورزی حل کنیم و آن مشکل هم گنگ بودن و عدم دسترسی به آمار درست تولید محصولات کشاورزی و حتی واردات آن‌ها است، اما هنوزاین مشکل پابرجاست و هیچ راهبرد و تدبیری صورت نگرفته است. 

بیشتر بخوانید: انتقاد مردم و رسانه‌ها به قیمت‌ها بحق است|حمایت از تولید نباید از جیب مردم باشد!

وی به آمارهای وزارت جهاد کشاورزی اشاره و بیان کرد: متاسفانه در بحث تولید هیچ حرکتی صورت نگرفته است. آمارهایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفته می‌شود فقط از روی پیش‌بینی است به همین خاطر آماری وجود ندارد زمانی هم که آماری نباشد در یک سال محصول به شدت افزایش و در سال بعد محصول به شدت کاهش می‌یابد. زمانی که محصولات افزایش می‌یابند در وزارتخانه هیچ راهبرد صادراتی برای محصول مازاد تولید داخل وجود ندارد بنابراین محصولات در مزارع رها و تبدیل به ضایعات می‌شوند. باید راهبردی در این زمینه در نظر گرفته شود تا بتوانیم محصول مازاد را بدون هیچ محدودیتی صادر کنیم یعنی اول آمار درست شود سپس اجازه صادرات دهیم.

تبدیل 30درصد محصولات کشاورزی به ضایعات!/ چرا باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در مبادی کشت محصولات کشاورزی ایجاد نشوند؟ 

چرا باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در مبادی کشت محصولات کشاورزی ایجاد نشوند؟ 

لازمه رفع این مشکلات همراهی بخش خصوص با دولت است همچنین اتحادیه و تعاونی‌های کشاورزی باید پای کار بیایند و جلوی ضایعات محصولات کشاورزی را بگیرند و آن را تبدیل به صادرات کنند تا تراز تجاری محصولات کشاورزی که بسیار در طی سالیان اخیر منفی بوده است بهبود پیدا کند.

کارشناس بخش کشاورزی افزود: سال گذشته۱۵۴  کشاورزی در کشورمان به مصرف رسیده که از این تعداد ۱۲۷ میلیون تن تولید داخل و ۲۷ میلیون تن آن وارداتی بوده که برای واردات آن‌ها ۱۶ میلیارد دلار ارزبری صورت گرفته است. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد(۴۵ میلیون تن) از این محصولات گوناگون به دلیل عدم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم حمایت از کشاورزی و تسهیل امور صادراتی تبدیل به ضایعات شده است. روا نیست در شرایطی که کشورمان با مشکل تامین ارز روبه‌رو است این میزان محصول کشاورزی را که می‌توان به راحتی به کشورهای همسایه صادر کرد و ارزآوری قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد و حتی تراز تجاری محصولات کشاورزی که منفی است را مثبت کند؛ به راحتی تبدیل به ضایعات شود. چرا باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در مبادی کشت محصولات کشاورزی ایجاد نشوند؟ همه ما می‌دانیم که با این میزان کشت در کشورمان چه میزان آب برای تولید آن‌ها مصرف می‌شود آن هم در شرایطی که کشورمان با تنش آبی روبه‌رو است، به همین دلیل باید فکر و چاره‌ای توسط مسئولین امر اتخاذ شود.

محمودی در پایان خاطرنشان کرد: لازمه رفع این مشکلات همراهی بخش خصوص با دولت است همچنین اتحادیه و تعاونی‌های کشاورزی باید پای کار بیایند و جلوی ضایعات محصولات کشاورزی را بگیرند و آن را تبدیل به صادرات کنند تا تراز تجاری محصولات کشاورزی که بسیار در طی سالیان اخیر منفی بوده است بهبود پیدا کند. پس وجود آمار دقیق و درست، رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی و حضور دولت، بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها لازم است.

برچسب ها: محصولات کشاورزی بخش کشاورزی محصول امین محمودی دولت بخش خصوصی #وزارت جهاد کشاورزی تولید صادرات ضایعات راهبرد
ارسال نظر
آخرین اخبار