۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
تعداد بازدید: ۱۳۹۱۵۸۵
سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در گفتگو با خطوط عنوان کرد:
زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: مشکلات بانک‌ها یکی دوتا نیست، تمامی مسائل نیازمند بازنگری جدی است، باید یک اقدام علمی و منسجم از سوی نظام و حاکمیت برای رفع مشکلات نظام بانکی کشور صورت گیرد.
کد خبر: ۳۶۵۶۴

نظام و حاکمیت برای رفع مشکلات نظام بانکی کشور باید بازنگری جدی داشته باشد!

چالش‌های سیستم بانکداری کشور/ بانک‌ها پس‌اندازهای مردم را می‌گیرند و به مدیران خود وام پرداخت می‌کنند

بانک قلک دولت نیست که هرجا مشکل پیدا کرد دست در کیسه بانک‌ها کرده و از آن هزینه کند!

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح وضعیت سیستم بانکداری کشور پرداخت و مطرح کرد: سیستم بانکداری اجزای متعددی دارد که یکی از اجزا آدم، مدیران و کارکنان هستند. برخی بانک‌ها به سمت تقویت سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند و عموم بانک‌های ایران در جهت انجام خدمات روزمره افراد و شرکت‌ها عمل می‌کنند. متاسفانه بانک‌ها برخی اوقات وارد بنگاه‌داری می‌شوند که این مسئله بدترین و پرضررترین حالت برای اقتصاد کشور است چرا که بانک با پول حقوق کارمندان و پس‌اندازهای مردم و پولی که می‌تواند از بانک مرکزی بگیرد که یک سرمایه‌دار عمده محسوب خواهد شد، با ورودش به بازار عملا معادلات بازار را از نظر عرضه و تقاضا مختل خواهد کرد، به جای اینکه کمک کند عرضه و تقاضای بازار را مختل می‌کند. 

متاسفانه بانک‌ها برخی اوقات وارد بنگاه‌داری می‌شوند که این مسئله بدترین و پرضررترین حالت برای اقتصاد کشور است چرا که بانک با پول حقوق کارمندان و پس‌اندازهای مردم و پولی که می‌تواند از بانک مرکزی بگیرد که یک سرمایه‌دار عمده محسوب خواهد شد، با ورودش به بازار عملا معادلات بازار را از نظر عرضه و تقاضا مختل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بانک مرکزی با کنترل ترازنامه، نرخ سپرده قانونی را افزایش و قدرت اعتباردهی بانک‌ها را کاهش داد!/عملکرد بانک‌ها در سال ۱۴۰۲؟

بانک‌ها به افراد نزدیک وام پرداخت می‌کنند!

زنگنه به چالش دیگر نظام بانکی اشاره کرد و گفت: مورد بعدی گرفتن پس‌اندازهای مردم و به افراد نزدیک یا به مدیران وام پرداخت کردن است که این وام یا بدون تاخیر پرداخت می‌شود یا با تسهیلات زیاد یا سود کم یا با عدم پیگیری بدهکاران رخ داده و می‌دهد که باعث ورشکستی خود بانک می‌شود و اموال مردم ضایع خواهد شد. این موضوع را عمدتا در بانک‌های خصوصی می‌بینیم که در پی این موضوع برخی بانک‌های مشهد هم ورشکست شدند و دولت هم مجبور شد از دارایی‌های خود پول مردم را پرداخت کند که این موضوع یکی از خطرناک‌ترین کارها و خلاف‌ترین و حرام‌ترین کارها است. بانک‌های دولتی کمتر وارد چنین رویه و رفتاری می‌شوند البته در این بانک‌ها هم چنین اتفاقی گاهی اوقات رخ داده و از مقررات اصلی خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: وزارت اقتصاد و دولت نحوه محاسبه سود بانک مرکزی را نمی‌پذیرند!/فشار مضاعف بر شبکه بانکی

بانک مرکزی باید نظارت دقیق‌تری داشته باشد

چالش‌های سیستم بانکداری کشور/ بانک‌ها پس‌اندازهای مردم را می‌گیرند و به مدیران خود وام پرداخت می‌کنند

متاسفانه دولت از بانک‌ها به عنوان قلک دم دست خود نگاه می‌کند این هم یک مشکل دیگریست که باید انضباط داشته باشد و از این حالت ولخرجی خارج شود. بانک قلک دولت نیست و دولت نباید هرجا که مشکل پیدا کرد دست در کیسه بانک‌ها کند و از آن هزینه کند که در نتیجه این روند بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در کل سیستم بانکی کشور نیازمند یک بازنگری جدی است. خدماتی که یک بانک باید دهد و محدوده‌ای که می‌تواند وارد شود باید دقیق‌تر مشخص و نظارت‌ها قوی‌تر شود. یکی از مشکلات جدی بانک‌ها عدم تعادل دارایی خودشان با پولی است که قرض می‌دهند‌. بانک مرکزی باید نظارت دقیق‌تری در این راستا داشته باشد. زمانی که ارائه وام و تعهدات به دیگر افراد نسبت به سرمایه اصلی بانک بالاتر رود یک تخلف ایجاد می‌شود و بانک مرکزی باید به این بانک‌ها هشدار دهد و آن‌ها را ملزم کند که نسبت را رعایت کنند. در کل مشکلات بانک‌ها یکی دوتا نیست.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در پایان متذکر شد: متاسفانه دولت از بانک‌ها به عنوان قلک دم دست خود نگاه می‌کند این هم یک مشکل دیگریست که باید انضباط داشته باشد و از این حالت ولخرجی خارج شود. بانک قلک دولت نیست و دولت نباید هرجا که مشکل پیدا کرد دست در کیسه بانک‌ها کند و از آن هزینه کند که در نتیجه این روند بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر خواهد شد و عملا هم دولت این کمبود را با افزایش مالیات جبران خواهد کرد که این یک معضل و بحران دیگر ایجاد می‌کند که متاسفانه در سال‌های اخیر این روند بیشتر دیده شده است. تمامی مسائل نیازمند یک بازنگری جدی است، باید یک اقدام علمی و منسجم از سوی نظام و حاکمیت برای رفع مشکلات نظام بانکی کشور صورت گیرد.

برچسب ها: صباح زنگنه بانک ها بانک های خصوصی بانک مرکزى وام بانکی دولت سازمان همکاری‌های اسلامی نظام مدیران ارشد مردم بازنگری سیستم بانکداری حاکمیت پس‌اندازهای
ارسال نظر
آخرین اخبار