۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
تعداد بازدید: ۴۶۶۷۱۸
فرزانی گفت: اهمیت اصلاح نظام بانکی بسیار زیاد است همچنان اعتراضاتی را در این موضوع شاهد هستیم در کل اصلاح نظام بانکی قطعاً باید رخ دهد، چون یکی از ابر چالش‌های این روز‌های اقتصاد کشور است.
کد خبر: ۳۶۳۰۳

اصلاح نظام بانکی که قطعاً باید رخ دهد یکی از ابرچالش‌های اقتصاد کشور است!

عملکرد بانک‌ها در سال 1402/ بانک مرکزی با این اقدام قدرت اعتباردهی بانک‌ها را کاهش داد!

لازم الاجرا شدن یک قانون در حوزه بانکی از سال 1403/ دولت این اقدام را انجام ندهد نارضایتی از بانک‌ها بیشتر می‌شود

حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به اقدامات و عملکرد نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ اشاره و مطرح کرد: بانک‌های کشور در سال ۱۴۰۲ اقدامات متعدد و متفاوتی را انجام دادند از جمله اینکه علی رغم سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، تسهیلات مد نظر دولت را که مبتنی بر تسهیلات تکلیفی، فرزندآوری و اشتغال‌زایی و در راستای افزایش عدالت توزیعی تسهیلات بود را به درستی ارائه دادند. در کل می‌توانیم بگوییم بانک‌ها در حوزه تسهیلات عملکرد قابل قبولی داشتند. البته بانک مرکزی با اجرای کنترل ترازنامه بانک‌ها نرخ سپرده قانونی ۱۰ درصدی بانک‌ها را به طور میانگین تا ۱۳ درصد افزایش داد که بر اساس افزایش سپرده‌های قانونی، قدرت اعتباردهی بانک‌ها کاهش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: وزارت اقتصاد و دولت نحوه محاسبه سود بانک مرکزی را نمی‌پذیرند!/فشار مضاعف بر شبکه بانکی

فرزانی در ادامه گفت: بانک‌ها همانند تمامی سال‌ها ارائه خدمات به تمامی بخش‌ها را داشتند اگرچه که حجم اعتباردهی‌شان به راحتی سال‌های قبل نبود اما از جنبه عملکردی اتفاقات خوبی را رقم زدند.

اهمیت اصلاح نظام بانکی بسیار زیاد است همچنان اعتراضاتی را در این موضوع شاهد هستیم در کل اصلاح نظام بانکی قطعاً باید رخ دهد چون یکی از ابر چالش‌های این روزهای اقتصاد کشور است.

بیشتر بخوانید: کمبود نیروهای متخصص در نظام بانکی/ اگر شرایطی را برای نوآوری فراهم نکنیم نمی‌توانیم رضایت مشتری را بدست آوریم+ ویدیو

لازم الاجرا شدن یک قانون از سال آینده

وی افزود: برخی بانک‌ها در این سال هنوز درگیر بحران اصلاح نظام بانکی  که از دهه ۹۰ آغاز شد، بودند. اهمیت اصلاح نظام بانکی بسیار پررنگ شده حتی قانون جدید بانک مرکزی در آبان ماه با تاکید بر اصلاح نظام بانکی تصویب شد که می‌تواند اثرات مهمی را در شبکه بانکی کشور بگذارد و لازم الاجرا شدن این قانون از سال بعد است پس بحث اصلاح نظام بانکی در سال آینده سرعت و عملکرد بهتری را می‌تواند داشته باشد. اهمیت اصلاح نظام بانکی بسیار زیاد است همچنان اعتراضاتی را در این موضوع شاهد هستیم در کل اصلاح نظام بانکی قطعاً باید رخ دهد چون یکی از ابر چالش‌های این روزهای اقتصاد کشور است.

عملکرد بانک‌ها در سال 1402/ بانک مرکزی با این اقدام قدرت اعتباردهی بانک‌ها را کاهش داد!

افزایش نارضایتی بانکی با تورم

کارشناس امور بانکی مطرح کرد: بانک‌ها معلول یک سری از عوامل از جمله تورم هستند. دولت باید بسیار متوجه این موضوع باشد تا تورم را بتواند کنترل کند. نرخ‌های تسهیلاتی که در حال حاضر کمتر از نرخ تورم است منجر به ایجاد تقاضای کاذبی در بحث تسهیلات شده است و از طرف دیگر سطح اقتصادی فعالیت‌های بانکی را تحت شعاع قرار می‌دهد یعنی دولت باید نسبت به کنترل تورم دقت و عملکرد لازم را داشته باشد تا اقدامات مثبتی در بحث اصلاح نظام بانکی پیش گرفته شود. اگر همیشه تورم وجود داشته باشد، بانک‌ها نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای مردم باشند و این موضوع نارضایتی از بانک‌ها را بیشتر می‌کند و همچنین فشار منابعی بر بانک‌ها ایجاد می‌شود.

برچسب ها: نظام بانکی شبکه بانکی بانک مرکزى دولت سپرده بانکی ابر چالش‌های اعتباردهی ترازنامه
ارسال نظر
آخرین اخبار