۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
تعداد بازدید: ۳۶۳۶۳۳
حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی گفت: اگر در بودجه سال ۱۴۰۳ بحث تسویه بدهی دولت به بانک‌ها مطرح نشده باشد با توجه به اینکه بدهی دولت یکی از عمده مطالبات بانک‌ها است، موضوع ناترازی بانک‌ها تشدید می‌شود.
کد خبر: ۳۵۷۸۳

عدم تعیین و تکلیف محاسبه سود بدهی دولت به بانک‌ها/ اگر در بودجه سال ۱۴۰۳ اشاره نشود، ناترازی‌ها تشدید می‌شود

عدم تعیین و تکلیف محاسبه سود بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه 1403به ناترازی بانک‌ها دامن می‌زند/مواردی که ناترازی‌ها را تشدید می‌کند

حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: اگر در بودجه سال ۱۴۰۳ بحث تسویه بدهی دولت به بانک‌ها مطرح نشده باشد با توجه به اینکه بدهی دولت یکی از عمده مطالبات بانک‌ها است، موضوع ناترازی بانک‌ها تشدید می‌شود و از این جنبه می‌توانیم بگوییم که بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

بانک مرکزی شیوه محاسبه سود بدهی دولت به شبکه بانکی را تصویب و اعلام کرده اما در حال حاضر چنین موضوعی عملیاتی نشده یعنی وزارت اقتصاد و دولت نحوه محاسبه سود از سوی بانک مرکزی را نمی‌پذیرند. در کل اگر روشی غیر از روش بانک مرکزی محاسبه شود موضوع ناترازی بانک‌ها تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر اقدام جدید بانک مرکزی بر کاهش قیمت طلا/شرایط عرضه و فروش سکه‌های جدید به چه صورت است؟

عدم تعیین و تکلیف محاسبه سود بدهی دولت به بانک‌ها

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به ناترازی بانک‌ها دامن بزند بحث عدم تعیین و تکلیف محاسبه سود بدهی دولت به بانک‌هاست. بانک مرکزی شیوه محاسبه خود را تصویب و به شبکه بانکی اعلام کرده، اما در حال حاضر چنین موضوعی عملیاتی نشده یعنی وزارت اقتصاد و دولت نحوه محاسبه سود از سوی بانک مرکزی را نمی‌پذیرند. در کل اگر روشی غیر از روش بانک مرکزی محاسبه شود موضوع ناترازی بانک‌ها تشدید می‌شود. از این جهت تعیین و تکلیف نحوه محاسبه سود مطالبات بانک‌ها از دولت یکی دیگر از مواردی است که باید در بودجه سال آینده پیش بینی شود.

اگر موارد بالا در بودجه سال آینده ذکر نشده باشد در حقیقت شبکه بانکی کشور نادیده گرفته شده است.

عدم تعیین و تکلیف محاسبه سود بدهی دولت به بانک‌ها/ اگر در بودجه سال ۱۴۰۳ اشاره نشود، ناترازی‌ها تشدید می‌شود

بیشتر بخوانید: ‌نمی‌توانیم به صراحت بگوییم دولت چه مقدار بدهکار است! /عمده بدهی دولت متعلق به ۸ بانک

 فشار مضاعف بر شبکه بانکی

کارشناس امور بانکی تصریح کرد: از طرف دیگر تکالیف بیشتر به شبکه بانکی از جمله تسهیلات تکلیفی باعث فشار بیشتر به بانک‌ها و در آخر منجر به تشدید ناترازی آن‌ها می‌شود. از این منظر چنانچه در بودجه سال بعد احکام تسهیلات تکلیفی بیشتری در بانک‌ها گذاشته شده باشد فشار مضاعفی بر شبکه بانکی وارد خواهد شد چون بخشی از دارایی‌های مولدشان که باعث می‌شود سود سپرده‌گذاران را تامین کنند، می‌خواهند اختصاص به تسهیلات تکلیفی که عمدتاً قرض الحسنه است و درآمدی برایشان ندارد، بدهند، لذا این بخش را هم از جنبه دارایی‌های مولد بانک‌ها خارج می‌کند.

برچسب ها: ناترازی ها بودجه 1403 بدهی دولت وزارت اقتصاد دولت بانک مرکزی شبکه بانکی ناترازی بانک‌ها نحوه مدیریت
ارسال نظر
آخرین اخبار