۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۳۷۵۴۶۹
شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار گفت: با تغییر دولت‌ها مشکلات جامعه پرستاری نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است، جامعه پرستاری از این روند بسیار ناامید شده‌اند.
کد خبر: ۳۶۶۵۰

در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر، ۱۲ نفر پرستار دارند اما ما نتوانستیم این حداقل‌ها را فراهم کنیم

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت پرستاران و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره و مطرح کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۸۶ بود از ۸۶ به بعد ۳ دولت، دولت احمدی نژاد، روحانی، رئیسی آمدند اما هنوز هیچ کدام از مشکلات جامعه پرستاری حل نشده است و مشکلات همچنان باقی است، امیدی دیگر به دولت‌ها نیست که بخواهند مشکلات پرستاری را حل کنند. با تغییر دولت‌ها مشکلات جامعه پرستاری نه تنها حل نشده بلکه بیشتر هم شده است، جامعه پرستاری از این روند بسیار ناامید شده‌اند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۸۶ بود از ۸۶ به بعد ۳ دولت، دولت احمدی نژاد، روحانی، رئیسی آمدند اما هنوز هیچ کدام از مشکلات جامعه پرستاری حل نشده است و مشکلات همچنان باقی است، امیدی دیگر به دولت‌ها نیست که بخواهند مشکلات پرستاری را حل کنند.

قانونی که دستگاه‌ها موافقت نمی‌کنند!

شریفی‌مقدم ادامه داد: ۲۰ سال است که این صحبت‌ها را می‌کنیم اما روز به روز وضعیت بدتر شده است و متاسفانه مسئولین هیچ توجهی به این مشکلات نداشته‌اند در همین جهت پرستار دست به مهاجرت می‌زند یا یک سری دیگر شغل خود را عوض می‌کنند، یک سری هم خانه‌نشین می‌شوند؛ این سه موضوع آثار بی‌توجهی دولت‌های مختلف با جامعه پرستاری است. پرستاران فشار کاری را تحمل می‌کنند تا یک مقدار وضعیت معیشتشان بهتر شود اما چنین اتفاقی هم رقم نمی‌خورد. انتظاری که نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، گفتنش چه فایده‌ای دارد، پرستاران فقط خواستار اجرای قوانینی هستند که مجلس تصویب کرده است، این که خواسته زیادی نیست. مثلا مجلس سال ۶۸ قانون مشاغل سخت و زیان آور را تصویب کرد که این موضوع را دستگاه‌ها موافقت نمی‌کنند یا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا نکردند همچنین قانون ارتقای بهره‌وری. در نظام سلامت می‌گویند پول نیست، یک طبقه ای در نظام سلامت ما شکل گرفته که تبدیل به مافیا شده است. متاسفانه آنچه که اهمیتی برای هیچ دولتی ندارد جامعه پرستاری کشور است که متاسفانه بیشترین فشارها را تحمل می‌کنند.

در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر، ۱۲ نفر پرستار دارند اما ما نتوانستیم این حداقل‌ها را فراهم کنیم

وی افزود: سلامت جز نیازهای بدیهی مردم است باتوجه به اینکه این نیاز بسیار مهم است دولت‌های مختلف در تمام دنیا بیشترین برنامه‌ای که دارند در بحث سلامت مردم است. وزارت بهداشت اگر می‌خواهد به رسالت دولت‌ها برسد باید از طریق نیروی انسانی باشد چون امروزه در دنیا نیروی انسانی حرف اول را می‌زند. پرستاران به عنوان بزرگترین گروه نظام سلامت بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را در کشور ارائه می‌دهند. نیروی انسانی بسیار مهم است که ما در حوزه پرستاری باید نیروی پرستاری لازم را داشته باشیم تا مردم بتوانند خدمات حداقلی بگیرند متاسفانه هم اکنون تعداد نیروی پرستاری به جمعیت نصف حداقلی است که استانداردها تعیین کردند. طبق این استاندارد به ازای اضافه شدن هر تخت در بیمارستان باید دو پرستار داشته باشیم که تعداد آن یکی است.

متاسفانه هم اکنون تعداد نیروی پرستاری به جمعیت نصف حداقلی است که استانداردها تعیین کردند. طبق این استاندارد به ازای اضافه شدن هر تخت در بیمارستان باید دو پرستار داشته باشیم که تعداد آن یکی است.

ارتباط مستقیم تعداد پرستار با تعداد مرگ و میر

دبیرکل خانه پرستار گفت: اگر برای دولت، مردم و سلامتی آن‌ها مهم باشد باید کاری کند که حداقل خدمات سلامت را مردم دریافت کنند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید به ازای هر هزار نفر باید ۳ پرستار وجود داشته باشد اگر نباشد به همان نسبت خسارت وارد می‌شود، تعداد پرستار با تعداد مرگ و میر ارتباط بسیار مستقیمی دارد. در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر ۱۲ نفر پرستار دارند اما متاسفانه ما نتوانستیم این حداقل‌ها را فراهم کنیم. 

برچسب ها: محمد شریفی‌مقدم پرستاران معیشت دولت جامعه پرستاری
ارسال نظر
آخرین اخبار