۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۲۷۵۷۶۲
کیمیایی اسدی در گفتگو با خطوط پاسخ داد:
کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد ما تا حدودی در دست دولت و شبه دولتی است شاید تک‌نرخی ارز برای دهک‌های پایین یک مقدار مناسب نباشد.
کد خبر: ۳۶۶۵۴

چگونه باید به سمت تک نرخی کردن ارز پیش رفت؟

دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز منبع فساد و رانت!/ راه‌حلی که می‌تواند بستر را برای تک نرخی شدن ارز آماده کند

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به موضوع تک نرخی شدن ارز اشاره و مطرح کرد: تمامی دولت‌ها در زمان انتخابات صحبت از تک‌نرخی شدن ارز می‌کنند چون اصولا هرچیزی که دو نرخی یا چند نرخی باشد منبع فساد و رانت خواهد شد. تمامی کاندیدهای محترم حتی یادم است که شهید رئیسی هم گفته بودند به سمت تک نرخی کردن ارز پیش خواهند رفت اما سیاستمدارن باید بدانند که باید در ابتدا بستر چنین موضوعی آماده شود یعنی باید ساختار اقتصاد درست شود تا بتوانیم به سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت کنیم.

باید حتما دولت کمک کند یعنی باید در بعضی از سبد کالاها که سفره مردم با آن در ارتباط است، ارز ترجیحی اختصاص پیدا کند تا بتوانیم یک موازنه‌ای را برقرار کنیم و صادرات و واردات کشور با برداشتن تحریم‌های ظالمانه اقتصاد به سمت موازنه حقیقی خود پیش رود تا بتوانیم کم کم بستر را برای تک نرخی شدن ارز آماده کنیم. 

بیشتر بخوانید: ثبات نرخ ارز آرامش قبل از طوفان است/پس از انتخابات شاهد افزایش تمامی قیمت‌ها خواهیم بود!

کیمیایی اسدی ادامه داد: تا زمانی که وضع اقتصاد کشور نفتی است و دولت بسیاری از مواقع قیمت دستوری تعیین می‌کند، تک نرخی کردن ارز ممکن نیست! به هرحال اقتصاد ما تا حدودی در دست دولت و شبه دولتی است شاید تک‌نرخی ارز برای دهک‌های پایین یک مقدار مناسب نباشد البته آقای پزشکیان طی مناظره گفتند که در مواردی که به سفره مردم مربوط می‌شود هنوز از ارز ترجیحی استفاده می‌کنیم، چنین حرفی یک مقدار موضوع را تکمیل‌تر کرد و می‌توان از آن دفاع کرد.

بیشتر بخوانید: بعید است دلار به کانال ۵۰هزار تومان برگردد!/علت افزایش نرخ ارز؟/ثبات نرخ ارز برای فعالین اقتصادی مهم است

وی افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع قیمت دستوری تعیین می‌شود بنده فکر می‌کنم که باید حتما دولت کمک کند یعنی باید در بعضی از سبد کالاها که سفره مردم با آن در ارتباط است، ارز ترجیحی اختصاص پیدا کند تا بتوانیم یک موازنه‌ای را برقرار کنیم و صادرات و واردات کشور با برداشتن تحریم‌های ظالمانه اقتصاد به سمت موازنه حقیقی خود پیش رود تا بتوانیم کم کم بستر را برای تک نرخی شدن ارز آماده کنیم. 

چگونه باید به سمت تک نرخی کردن ارز پیش رفت؟

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از دو کاندید که انتخاب شوند رئیس جمهور تمام مردم ایران است، بخش خصوصی حتما به رئیس جمهور آینده کمک خواهد کرد.

برچسب ها: احمد کیمیایی اسدی ارز ارز تک نرخی فساد رانت دولت اتاق بازرگانی تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار