۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد بازدید: ۸۰۳۷۷۹
معاونت شهرداری تهران گفت: اگر خانواده ای بیش از 30 درصد درآمد خود را به هزینه مسکن اختصاص بدهد در خط مسکن قرار می گیرد، یعنی من اگر 10 میلیون تومان درآمد داشته باشم و بیشتر از 3 میلیون تومان آن را برای اجاره مسکن  هزینه کنم زیر خط فقر مسکن قرار می گیرم.اگر بخواهید دقیق تر آمار بدهم؛ سهم مسکن در هزینه های خانوار ها تهرانی از حدود 49درصد سال 96به حدود 65درصد در سال 1402 رسیده است.
کد خبر: ۳۱۰۹۰

خط فقر مسکن استان تهران بالاترین در بین31استان کشور/ظرف چند روز آینده سازمان نوسازی کار بزرگی انجام خواهد داد

 

«بخش دوم گفتگوی خطوط با معاونت شهرداری تهران»

 

بومی های تهران باید بروند در حومه زندگی بکنند!/بیشترین منازل استیجاری در مناطق 4، 22، 18، 15، 13 و 12 قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،علل و دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی، قهر و آشتی انبوه سازان با ساخت و ساز در تهران، ورود با رغبت دوچندان پزشکان، دندانپزشکان به ساخت و ساز ، تبدیل پروژه شکست خورده نفرآباد شهرری به یکی از موفق ترین پروژه های تهران و بالاخره میزان درآمد شهرداری از محل صدور پروانه های ساختمانی از جمله موضوعاتی که است که بر جذابیت گفتگوی ما با معاون جذاب حتی برای انبوه سازان قهرکننده از ساخت و ساز افزوده است. آنچه در پی می آید ماحصل گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی خطوط با دکتر حمیدرضا صارمی است که از آذرماه ۱۴۰۰ مسئولیت معاونت معماری و شهرسازی را بر عهده دارد:

نوسازی بافت پروژه نفرآباد شهر ری

س: اگر بخواهید یکی از پروژه های شاخصی را که معاونت متبوع جنابعالی تا کنون در بافت و نوسازی انجام داده اشاره کنید...

ظرف چند روز آینده کار بزرگی را سازمان نوسازی شهر تهران تحت عنوان "پویش امن" با تعداد حدود 1000 کارشناس آموزش دیده انجام خواهد داد

در نفرآباد یک پروژه شکست خورده در بافت ضلع شمال شرقی حضرت عبدالعظیم حسنی بود که سال های سال مردم را گرفتار و تعدادی زمین مردم تملک شده بود. در کمیسیون ماده 5 آنجا اصلاحاتی در مصوبه انجام شد که خدا را شکر الان اتفاق بسیار مبارکی می افتد، به طوری که مهمانسرای عموعباسش راه افتاده، مهمانخانه هایی نیز برای زائرین با سطوح درآمد پایین ایجاد و سرانه ورزشی ساخته می شود. علاوه بر اینها بالای 20 پروژه مسکونی، خدماتی و ورزشی همین الان در حال ساخت است. به نظر من یکی از موفق ترین پروژه های بافت و نوسازی بافت پروژه نفرآباد شهر ری باشد .

یکی دیگر از اقدامات کاربردی و عملیاتی معاونت شهرسازی و معماری راه اندازی یک اداره نوسازی در هر یک از مناطق بود تا مردم بدانند با چه کسی باید صحبت کنند. همچنین ظرف چند روز آینده کار بزرگی را سازمان نوسازی شهر تهران تحت عنوان "پویش امن" با تعداد حدود 1000 کارشناس آموزش دیده انجام خواهد داد به طوری که با مراجعه به درمنازل مردم در بافت فرسوده مصاحبه خواهند کرد و از آنها خواهند خواست در نوسازی شرکت کنند و احتمالا چالش های مردم را خواهند پرسید. این، کاری  است که تا به حال انجام نشده و امیدواریم بتوانیم ترویج فرهنگ نوسازی بکنیم .

مجری: در بالا به اصلاح بند 15 طرح تفصیلی و مشوق ها اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح می دهید؟

 

اگر بخواهم محورهای بند 15 طرح تفصیلی را دقیق بگویم که در فضای عمومی شهر قابل بهره برداری باشد این است که؛

 به پلاک های بیش از 100 متر در صورت نوسازی یک تراکم تشویقی می دهیم فارغ از این که الزام به تجمیع داشته باشیم

تعیین و تکلیف و امکان صدور پروانه چهار طبقه در پلاک های ریزدانه و متروکه فاقد امکان  تجمیع

بخش دیگر پارکینگ تا سه طبقه با تراکم متناظر

تعیین و تکلیف تسهیل ساخت در پهناهای مختلف

 تسهیل تامین پارکینگ از طریق اعمال ضوابط تسهیل کننده مثل اعطای دو درب پارکینگ در املاک برای این که بتوانند پارکینگ شان را پس از فراهم سازی امکان پیشروی طولی تا دو متر تامین بکنند.

آمار دو برابری مستاجر در تهران

  س: جناب آقای صارمی، تابستان همیشه فصل جابه جایی مستاجرهاست و شما بهتر از من واقف هستید آمار مستاجران در تهران سرسام آور هست. سیاست های معاونت در حوزه سر و سامان دادن به مستاجران و برنامه هایی که در این حوزه به عنوان سند راهبردی  قرار دادید، چی ها هست و چرا اقدامات کافی صورت نگرفته است؟ با این وضعیت قیمت ها، راهکارتان برای کنترل حاشیه نشینی و بد مسکنی چیست؟

مناطق 4، 22، 18، 15، 13 و 12 جزو مناطقی هستند که بالاترین منازل استیجاری نسبت به کل واحدها را در کل تهران دارند

سوالتان، خیلی سوال خوبی بود. متاسفانه جمعیت مستاجر شهر تهران خیلی زیاد است و به نسبت سهم 25درصد کشور بالغ بر دو برابر( حدود 55درصد) مستاجر دارد که بخشی از این افزایش، در همین 3-4  سال اخیرصورت اتفاق افتاده است. مشخصا مناطق 4، 22، 18، 15، 13 و 12 جزو مناطقی هستند که بالاترین منازل استیجاری نسبت به کل واحدها را در کل تهران دارند. ما واقعا نگران وضعیت مسکن در شهر تهران هستیم، یعنی یکی از مهم ترین دغدغه ها و نگرانی های ما این است که خط فقر مسکن در استان تهران بالاترین خط فقر را (حدود 80درصد) در بین 31 استان کشور دارد. یعنی حدود 80درصد استان تهران زیر خط فقر مسکن هست .

رشد سهم مسکن  از49 درصد به 65درصد 

س: لطفا توضیح دهید خط فقر مسکن چیه ؟

اگر خانواده ای بیش از 30 درصد درآمد خود را به هزینه مسکن اختصاص بدهد در خط مسکن قرار می گیرد، یعنی من اگر 10 میلیون تومان درآمد داشته باشم و بیشتر از 3 میلیون تومان آن را برای اجاره مسکن  هزینه کنم زیر خط فقر مسکن قرار می گیرم.اگر بخواهید دقیق تر آمار بدهم؛ سهم مسکن در هزینه های خانوار ها تهرانی از حدود 49درصد سال 96به حدود 65درصد در سال 1402 رسیده است. البته 65 درصد، میانگین دهک های خانوارهاست در حالی که در دهک های اول و دوم وسوم، سهم مسکن در سبد خانوار بیشتر از کل درآمد  و در بعضی جاها دو برابر بیشتر از درآمدشان است. در دهک اول، فاجعه است. اگر ما نتوانیم برای مسکن اجاره ای چاره ای بیندیشم و نهادهای حمایتی نتوانند به اینها کمک کنند اوضاع خوبی نیست و این، کاملا مشخص و چیز پنهانی نیست!

اگر هیچ مهاجری به سمت تهران نیاید تهران به طور متوسط سالانه 150 هزار واحد مسکونی نیاز دارد، یک میلیون واحد هم نیاز انباشته دارد

س: آقای صارمی، الان وضعیت اجاره ها آنقدر افتضاح است که بومی های تهران در مضیقه هستند!

طی سال های 90  تا 92 سالانه حدود 200 هزار واحد مسکونی در تهران تولید می شد. اگر هیچ مهاجری به سمت تهران نیاید تهران به طور متوسط سالانه 150 هزار واحد مسکونی نیاز دارد، یک میلیون واحد هم نیاز انباشته دارد دلیل انباشتگی نیاز هم این است که از سال 93 به بعد آمار تولید از حدود 200 واحد به 80 هزار،  66 هزار و سال 1400 به 45 هزار واحد کاهش یافت. با وجود نیاز سالانه حدود 150 هزارواحد مسکونی در تهران از یک سو و کاهش تعداد واحدهای تولیدی طی سال های 93 به بعد طبیعی است که  فشار عرضه کم شده و فشار تقاضا بالا رفته است. اینهمه که گفته می شود بخشنامه بدهید تعزیرات حکومتی بیایند و سران قوا و مجلس شورای اسلامی وارد شود... کسانی که در بحث مسکن در مضیقه هستند بومی های تهران الان نمی توانند در تهران زندگی کنند. تهرانی هایی که مستاجر بودند الان باید بروند در حومه زندگی بکنند.

ادامه این گفتگو در روزهای آتی منتشر می شود...

برچسب ها: #شهرداری تهران معاونت شهرسازی و معماری #بافت فرسوده ساخت مسکن‌ #تولید مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار