۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
تعداد بازدید: ۶۰۴۱۸۸
 عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم گفت: مجلس باید دولت‌ها را به داشتن برنامه‌هایی بلند مدت در حوزه‌های عمرانی و نوسازی بافت فرسوده کلانشهر‌ها مکلف کند.
کد خبر: ۳۵۲۲۴

نبود برنامه جامع شهرسازی حلقه مفقود شده در مجلس و دولت | نوسازی بافت فرسوده راهکار نیست یک مسکن است | بازار و جنوب شهر ویران خواهند شد!

هدف خدمت به مردم است یا نمایش برای مردم؟/ برنامه واحدی برای شریان‌های خدماتی نداریم!

نصرالله کمالیان، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه اقدامات دولت و مجلس نسبت به بافت‌های فرسوده تصریح کرد: مسئله بافت فرسوده موضوعی است که تداوم دارد و مربوط به یک دوره خاص نیست، چرا که هر ساختمانی ساخته می‌شود بعد از گذشت زمان، فرسوده می‌شود و باید به جای آن بنای نو ساخته شود، پس، این موضوع همیشگی است.

در سال ۱۳۵۶ عباس سندیان  در دانشگاه زمین شناسی تهران سمیناری را در رابطه با بافت فرسوده در حاشیه بازار تهران برگزار کرد.بنابراین، این موضوع، مسئله‌ای بسیار قدیمی است.


وی افزود: در سال ۱۳۵۶ عباس سندیان  در دانشگاه زمین شناسی تهران سمیناری را در رابطه با بافت فرسوده در حاشیه بازار تهران برگزار کرد و در آنجا نشان داد که اگر حادثه‌ای در این مناطق رخ دهد خسارت‌های ناشی از این حادثه به علت فرسودگی این مناطق بیشتر از خسارت‌های خود اتفاق است، بنابراین این موضوع، مسئله‌ای بسیار قدیمی است.

 منتخب مردم فاروج و قوچان در مجلس هشتم ادامه داد: در این رابطه سفری را به کشور چین داشتیم و آنجا از نزدیک کاری که چینی‌ها برای نوسازی بافت فرسوده انجام داده بودند را دیدیم. آنها زمین‌های منطقه فرسوده‌ای به مساحت چهل هکتار را خریداری کرده و به جای خانه‌های قدیمی در اطراف محوطه‌ای باز به همراه پارکینگ و در مرکز آن مجتمع بزرگی را ساخته بودند که در آن مجتمع امکانات تفریحی، آموزشی، مراکز خرید و درمانی وجود داشت و می‌توان گفت یک شهر کامل ساخته شده بود و اطراف آن نیز زمین‌هایی را به عنوان فضای باز و پارک در نظر گرفته بودند و تمام آن ساختان های فرسوده و غیر استاندارد با یک مجتمع مسکونی زیبا و مقاوم جایگزین شده بود.

 

نبود برنامه جامع شهرسازی حلقه مفقود شده در مجلس و دولت | نوسازی بافت فرسوده راهکار نیست یک مسکن است | بازار و جنوب شهر ویران خواهند شد!

نوسازی بافت فرسوده راهکار نیست یک مسکن است 

کمالیان افزود: طرح‌هایی مانند نوسازی بافت فرسوده چه بصورت تجمیع و یا هر خانه به صورت شخصی نوسازی را انجام دهند، یک مسکن است و به صورت مقطعی مشکل را حل می‌کند در حالی که این موضوع نیاز به یک راهکار اساسی دارد.  

ما برنامه‌ واحدی برای شریان‌های خدماتی نداریم، اداره برق برای خودش، آب و فاضلاب برای خودش، اداره گاز و مخابرات هم هر کدام بدون برنامه برای خودشان کانال می‌کشند.


 
عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم تصریح کرد:  در این دوره که بنده در مجلس و کمیسیون عمران حضور داشتم: به هیچ عنوان تصمیمات مجلس مناسب و اساسی نبود.در آن دوره بارها این موضوع را مطرح کردیم که ما در حوزه شهری برنامه واحدی را نداریم.
به عنوان مثال ما برنامه‌ واحدی برای شریان‌های خدماتی نداریم، اداره برق برای خودش کانال می‌کشد، آب و فاضلاب برای خودش کار می‌کند، اداره گاز و مخابرات هم هر کدام بدون برنامه برای خودشان کانال می‌کشند. در حالی که این واحدها باید به صورت واحد یک برنامه داشته باشد و تمام این خدمات در یک مرحله کنده کاری انجام شود.البته در رابطه با فاضلاب ها می‌شود گفت در تهران کار خوبی انجام شده اما دیگر سازمان‌ها نمره رد می‌گیرند.

 

نبود برنامه جامع شهرسازی حلقه مفقود شده در مجلس و دولت | نوسازی بافت فرسوده راهکار نیست یک مسکن است | بازار و جنوب شهر ویران خواهند شد!

 

عدم تمایل دولت‌ها به انجام پروژه‌های عمرانی طولانی مدت

کمالیان با اشاره به اینکه  مجلس در حوزه عمرانی برنامه‌ای ندارد، ادامه داد: باید گفت مجلس محلی برای برنامه‌ریزی نیست و برنامه‌ها توسط دولت‌ها ریخته می‌شود و بنا بر عمر ۴ ساله و یا نهایتا ۸ ساله آنها هیچ کدام تمایلی به انجام پروژه‌های دراز مدت ندارند چرا که عمرآن‌ها کفاف بهره‌برداری از پروژه‌های دراز مدت را نمی‌دهد. اما مجلس باید دولت‌ها را به داشتن برنامه‌هایی بلند مدت در حوزه‌های عمرانی و همچنین نوسازی بافت فرسوده کلانشهر ها و شهرهای بزرگ مکلف کند.

در حال حاضر بافت اطراف بازار و همچنین جنوب شهر تهران به محض رخ دادن یک اتفاق بسیار آسیب خواهند دید و ویران می شوند، این یک هشدار است و باید جدی گرفته شود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس هشتم خاطر نشان کرد: در حال حاضر شهرهای بزرگ خارج از تهران روستاهایی هستند که تجمیع شده‌اند و کمی پیشرفت کردند.
به هر حال باید مجلس در این حوزه ورود کند و سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه را به برنامه‌ریزی واحد برای نوسازی بافت‌های فرسوده کلانشهرها مخصوصاً تهران مکلف کند. چرا که در حال حاضر بافت اطراف بازار و همچنین جنوب شهر تهران به محض رخ دادن یک اتفاق بسیار آسیب خواهند دید و ویران می شوند، این یک هشدار است و باید جدی گرفته شود.

برچسب ها: #بافت فرسوده مسکن #وزارت راه و شهرسازی نوسازی مسکن مجلس نماینده مجلس #کمیسیون عمران مجلس هشدار تهران نمایش
ارسال نظر
آخرین اخبار