۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
تعداد بازدید: ۱۷۳۸۵۹۶
قربانی با بیان این سئوال که آیا باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر کشور در مدیریت خودشان و ساختار سازمانی از متخصصان مالی و تامین مالی استفاده می‌کنند یا فقط از یک سری افراد بازاری و دلال استفاده می‌شود؟ تاکید کرد: چرا باشگاه‌های فوتبال کشور برای تکمیل و ساخت استودیوم‌های ورزشی از صندوق‌های تامین مالی پروژه‌ای، شرکت‌های سهامی عام پروژه، ابزارهای نواورانه در بازار سرمایه و ...استفاده نکنند؟
کد خبر: ۳۶۵۶۲

لزوم استفاده باشگاه‌های فوتبال از روش‌های متنوع تامین مالی/ موضوعی که هنوز تکلیفش مشخص نشده است!

صدا و سیما درآمدهای حاصل از حق پخش آگهی را شفاف کند/ باید باشگاه‌های فوتبال کشور درآمدزایی واقعی داشته باشند 

مهسا قربانی، دکترای مالی از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هئیت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت تامین مالی باشگاه‌ها اشاره و مطرح کرد: متاسفانه بیشتر باشگاه‌های دولتی کشور به بودجه‌هایی که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند قائل‌اند و زیاد از بحث فروش بلیط و تبلیغات دور میدان استفاده نمی‌کنند که چنین روندی خیلی کفاف تامین مالی این باشگاه‌ها را نمی‌دهد و منابع مالی را بر آن‌ها محدود می‌کند و در این راستا باشگاه‌ها خیلی نمی‌توانند بازیکن‌های خوب را به سمت خود بکشانند، باشگاه‌ها باید از روش‌های متنوع تامین مالی استفاده کنند.

آیا باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر کشور در مدیریت خودشان و ساختار سازمانی از متخصصان مالی و تامین مالی استفاده می‌کنند یا فقط از یک سری افراد بازاری و دلال که این وسط وجود دارد استفاده می‌شود؟ هم اکنون ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: باشگاه‌ها و فوتبال ایران به خاطر دخل و خرج دولتی حرفه‌ای نیستند!

انواع روش‌های تامین مالی در باشگاه‌ها

قربانی ادامه داد: آیا باشگاه‌های فوتبال لیگ برتر کشور در مدیریت خودشان و ساختار سازمانی از متخصصان مالی و تامین مالی استفاده می‌کنند یا فقط از یک سری افراد بازاری و دلال که این وسط وجود دارد استفاده می‌شود؟ هم اکنون ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد علاوه بر روش‌های سنتی تامین مالی، تبلیغات و ارائه خدمات مختلفی از قبل هم وجود داشته همانند تبلیغات دور زمین، درآمد حاصل از پیراهن و فعالیت‌های آموزشی حتی درآمد حاصل از خدمات ورزشی همانند واگذاری اداره امور اجرایی، درآمدهای فروشگاه. باشگاه که همیشه نباید از روش‌های درآمدی سنتی استفاده کند، می‌تواند لوازم ورزشی یا کافی شاپ تاسیس کند تا تامین مالی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: مسابقات آسیایی و آفریقایی پوچ بود!/بسیاری از قهرمانان ملی کشتی از زورخانه‌ها به عرصه جهانی راه پیدا کردند

لزوم استفاده باشگاه‌های فوتبال از روش‌های متنوع تامین مالی/ موضوعی که هنوز تکلیفش مشخص نشده است!

موضوعی که هنوز تکلیفش مشخص نشده است!

باشگاه‌ها می‌توانند سهام خود را عرضه کنند اما آنقدر باید در دولت فضای درآمدزایی برای باشگاه‌های فوتبال فراهم شود تا سهام آن‌ها قیمت‌گذاری واقعی شود. البته ناگفته نماند که فقط نهادهای دولتی را مجاب نکنیم که بیایند سهام باشگاه را بخرند، مردم ما هم مشارکت واقعی در توسعه باشگاه‌های فوتبال داشته باشند.

وی افزود: ما یک درآمد بسیار ویژه در روز مسابقات ناشی از فروش بلیط و حق پخش داریم که هنوز تکلیف وضعیت حق پخش به صورت ویژه در کشور مشخص نیست و باید صدا و سیما درآمدهای حاصل از حق پخش آگهی را شفاف و به باشگاه‌های فوتبال کمک کند. ای کاش این موضوع ساماندهی و نظارت شود، روی قیمت‌گذاری قراردادها نظارت شود و کمک به این موضوع دهد که بازیکنان براساس استعدادسنجی‌شان قیمت بخورند و نقل و انتقالات بازیکنان در یک فضای شفاف صورت گیرد، حتی می‌توانیم درآمد حاصل از نقل و انتقالات برای بازیکنان داشته باشیم.

دکترای مالی از دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ای کاش بودجه‌ها سال به سال تخصصی نگاشته شود. باشگاه‌ها می‌توانند سهام خود را عرضه کنند اما آنقدر باید در دولت فضای درآمدزایی برای باشگاه‌های فوتبال فراهم شود تا سهام آن‌ها قیمت‌گذاری واقعی شود. البته ناگفته نماند که فقط نهادهای دولتی را مجاب نکنیم که بیایند سهام باشگاه را بخرند، مردم ما هم مشارکت واقعی در توسعه باشگاه‌های فوتبال داشته باشند. روش‌های نوینی هم در بازار سرمایه وجود دارد، باشگاه‌ها می‌توانند از این روش‌های نوین استفاده کنند، چرا باشگاه‌های فوتبال کشور برای تکمیل و ساخت استودیوم‌های ورزشی از صندوق‌های تامین مالی پروژه‌ای، شرکت‌های سهامی عام پروژه، ابزارهای نواورانه در بازار سرمایه و ...استفاده نکنند؟

لزوم استفاده از متخصصین و مشاورین مالی

قربانی در پایان متذکر شد: بنده از دولت خواهش می‌کنم که کمک کند تا باشگاه‌های فوتبال کشور بتوانند درآمدزایی واقعی داشته باشند که یکی از مهم‌ترین موارد آن واقعا حق پخش است و اجازه دهند مذاکرات شفاف داشته باشند، روش‌های تامین مالی نوین را در باشگاه‌های فوتبال جدی بگیرند و از متخصصین و مشاورین مالی استفاده کنند. امسال هم نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم است پس باید کمک کنیم مردم در باشگاه‌های محبوب خود سهم داشته باشند تا تمایل ویژه و محکمی برای این موضوع وجود داشته باشد.

برچسب ها: باشگاه فوتبال مهسا قربانی کسب درآمد دولت فوتبال صدا و سیما مردم مشارکت
ارسال نظر
آخرین اخبار