۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید: ۷۵۹۵۵
رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: ما در تولید هسته‌های اولیه بذر گندم و جو ۹۸ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.
کد خبر: ۳۳۴۲۲
خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید هسته‌های اولیه بذر گندم و جو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد زمانیان، میزان خوداتکایی در تولید هسته اولیه بذر حبوبات و سورگوم را 100 درصد و ذرت را 89 درصد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به 1300 تن هسته‌های اولیه بذور زراعی توسط بخش‌های تحقیقاتی این موسسه تولید شد.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، تولید ارقام پرمحصول و مقاوم به تنش‌های محیطی و آفات و بیماری‌های گیاهی را از رسالت‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تات اعلام و اظهار کرد: از ابتدای تاسیس این موسسه، نزدیک به 600 رقم به جامعه کشاورزان معرفی شده که 50 درصد آن مربوط به دوران پس از انقلاب است.

وی ادامه داد: این موسسه به طور میانگین سالانه 15 تا 20 رقم جدید زراعی معرفی می‌کند.

زمانیان در همین حال گفت: محققان این موسسه بر روی 35 محصول زراعی با اولویت گندم، جو، دانه‌های روغنی و علوفه تحقیق می‌کنند.

وی گفت: سال زراعی گذشته 482 پروژه تحقیقاتی در ستاد و مراکز استانی این موسسه اجرا شده و تعداد پروژه‌های بخش غلات با بیشترین سهم 239 فقره، دانه‌های روغنی 59 فقره، ذرت و گیاهان علوفه‌ای 80 فقره، سبزی و صیفی 10 فقره و بخش تحقیقات ژنتیک 44 فقره است.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تاکید کرد: این موسسه با بهره‌گیری از روش‌های علمی و افزایش تولیدات کشاورزی و افزایش سهم خوداتکایی در تولیدات زراعی در خط مقدم تامین امنیت غذایی قرار دارد.

وی طراحی و اجرای تحقیقات کاربردی، تولید هسته‌های اولیه بذور محصولات استراتژیک و کنترل آنها، مدیریت منابع ژنی و ذخایر توارثی، کمک به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی و پژوهش و فناوری را از مهمترین وظایف و اهداف موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نام برد.

زمانیان ادامه داد: در راستای حمایت از بخش خصوصی، این موسسه از سال 1393 تا تیر ماه امسال 110 فقره فناوری ارقام مختلف را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد 43 فقره قرارداد واگذاری مربوط به محصولات غلات، 27 قرارداد ذرت و گیاهان علوفه‌ای، 24 قرارداد سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی و 16 فقره قرارداد دانه‌های روغنی می‌باشد.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: این موسسه با سه شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف از جمله تولید دانه و بذر در طبقات بذری جو آبی رقم لوت، تولید نهال محصولات مختلف باغی و تولید روغن از دانه‌های روغنی کلزا، اصلاح و تولید ارقام زراعی، تولید بذر نهال و نشاء، اجرای پروژه‌های به‌زراعی و به‌نژادی همکاری می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی اذعان داشت: بخش کشاورزی با بحران جدی کم آبی و تغییر اقلیم روبرو است و آمار مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی نشان می‌دهد که 97 درصد مساحت کشور ایران با بحران خشکسالی دست به گریبان است.

زمانیان پایش کیفیت گندم تولید داخل را از دیگر فعالیت‌های این موسسه عنوان و تصریح کرد: از سال 1388 پایش کیفیت گندم‌های تولید داخل توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با انجام تجزیه‌های کیفی 2000-1500 نمونه در سال انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: این پایش اطلاعات کافی و جامعی از تغییرات کیفیت گندم‌های تولیدی در سطح مزارع کشاورزان در سطوح مزرعه، دهستان، شهرستان و استان در اختیار مسوولان و متولیان بخش اجرایی قرار داده است.

گفتنی است؛ موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر یکی از 22 موسسه تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است./تسنیم

 

برچسب ها: #گندم خودکفایی گندم بذر وزارت جهاد کشاورزی تولید محصول
ارسال نظر
آخرین اخبار