۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
تعداد بازدید: ۷۶۸۳۳
سفر آقای  امیرعبداللهیان و استقبال گرمی که از سوی مقامات سعودی از وزیر خارجه به عمل آمده نشان می‌دهد که عربستان به طور جدی به دنبال کاهش تنش‌هاست و فصل جدیدی از مناسبات  با ایران از سوی عربستان در حال شکل‌گیری است.
کد خبر: ۳۳۵۵۲

این سفر کاملا راهبردی است

 

 پایگاه خبری تحلیلی خطوط: سفر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به عربستان و دیدار وی با بن‌سلمان، ولیعهد و بن فرحان، وزیر خارجه در چارچوب توافقنامه پکن بین ایران و عربستان قابل تجزیه و تحلیل است. با توجه به اینکه بعد از این توافقنامه و افتتاح سفارتخانه‌های دو کشور در عربستان و ایران، فضای تعامل دلپذیرتری بین ایران و عربستان به وجود آمد؛ این رویکرد دو کشور برای کاهش تنش‌ها و رسیدن به نقطه قابل اتکای همکاری منطقه‌ای موجب شده بسیاری از رخدادهای منطقه تحت تاثیر فضای جدید تعاملات و همگرایی ایران و عربستان قرار گیرد.

 یکی از خروجی‌های تعامل ایران و عربستان ارتقای سطح مناسبات بین آنها و انزوای اسرائیل است. با توجه به اینکه اسرائیل در طول سال‌های اخیر از رهگذر طرح صلح آبراهام قصد داشته نفوذ توسعه طلبانه‌ای در جنوب خلیج فارس داشته باشد، به همین دلیل توافقنامه ایران و عربستان و ارتقای سطح مناسبات به شکست  طرح صلح آبراهام منجر خواهد شد.

از سوی دیگر الان شرایط منطقه به گونه‌ای است که ایران یک جایگاه سیاسی بالاتری در سطح منطقه پیدا کرده چرا که بسیاری از کشورهای عرب منطقه از جمله مصر و اردن در پی کاهش تنش‌های ایران و عربستان به دنبال آن هستند که مناسبات خود را با تهران در سطح قابل قبولی ارتقا دهند. سفر آقای  امیرعبداللهیان و استقبال گرمی که از سوی مقامات سعودی از وزیر خارجه به عمل آمده نشان می‌دهد که عربستان به طور جدی به دنبال کاهش تنش‌هاست و فصل جدیدی از مناسبات  با ایران از سوی عربستان در حال شکل‌گیری است.

دستیابی دو کشور به یک توافق پایدار می‌تواند شرایط بهتری را برای  همکاری‌های اقتصادی و توافقات تجاری بین کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس به وجود آورد. مساله بومی‌سازی امنیت خلیج فارس و کاهش تنش‌های منطقه‌ای هم بخشی از اراده مقامات ایرانی و سعودی است که می‌تواند در آینده منطقه و ثبات خاورمیانه کاملا اثرگذار باشد و به همین علت این سفر کاملا راهبردی است و می‌تواند دستاوردهای مناسبی برای ارتقای سطح مناسبات  و افزایش همکاری‌های امنیتی و سیاسی بین تهران و ریاض داشته باشد.

آرمان ملی|حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب 

برچسب ها: #عربستان #عربستان سعودی امیر عبداللهیان ایران و عربستان
ارسال نظر
آخرین اخبار