۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۷۶۹۴۴
واکنش رئیس شورای انتقالی بورکینافاسو به تازه ترین تحوالت نیجر:
بورکینافاسو و مالی که به صورت نظامی اداره میشوند، ۱۸ مردادماه نیز بار دیگر در بیانیهای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شود.
کد خبر: ۳۴۱۸۲

متحدان جدیدی پیدا کردیم که از ما حمایت میکنند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ،ابراهیم ترائوره رئیس شورای انتقالی بورکینافاسو با بیان اینکه کشورش در حال جنگ به سر میبرد، گفت: امنیت نیجر، امنیت بورکینافاسو است. به گزارش الجزیره، رئیس شورای انتقالی بورکینافاسو طی سخنانی به تازه ترین تحوالت نیجر واکنش نشان داد و افزود: متحدان جدیدی پیدا کردیم که از ما حمایت میکنند. ترائوره فرمانده کودتای نظامی در بورکینافاسو است که حکومت سانداوگو دامبیا را از قدرت سرنگون کرد.

سخنان رئیس شورای نظامی بورکینافاسو که خود حاصل کودتا در این کشور است در حالی بیان میشود که این کشور بارها مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر اعلام کرده است. در همین راستا، ۲۸ مردادماه بود که رسانه‌های محلی نیجر از استقرار هواپیماهای مالی و بورکینافاسو در آن کشور خبر دادند. بورکینافاسو به همراه کشور مالی که در شش ماه گذشته مانند نیجر شاهد کودتاهای نظامی بودند، ۱۰ مردادماه در بیانیهای مشترک اعلام کرد که هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به ما تلقی میشود.

این دو کشور در بیانیه خود تأکید کردند که هر گونه دخالت نظامی در نیجر به معنای اعلان جنگ علیه ما خواهد بود و این مسأله موجب میشود از گروه اکواس (مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) خارج شویم.

بورکینافاسو و مالی که به صورت نظامی اداره میشوند، ۱۸ مردادماه نیز بار دیگر در بیانیهای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شود. نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف‌نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهوری است. بازوم و خانوادهاش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت بسر میبرند. نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند. 

برچسب ها: بورکینافاسو نیجر قاره آفریقا آفریقا کشورهای آفریقایی
ارسال نظر
آخرین اخبار