۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تعداد بازدید: ۱۱۲۵۵۴
«سایمون واتکینز» نویسنده این گزارش معتقد است، روابط چین و دولت سعودی از زمانی که چین راهی برای خروج از فاجعه عرضه محصولات آرامکو به ولیعهد سعودی پیشنهاد داد، روز به روز گسترش یافته است.
کد خبر: ۳۲۰۸۹

دو اولویت دیدار‌های  شی جین پینگ از عربستان که باید در سریع‌ترین زمان به آن‌ها پرداخته شود


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در پایان سال گذشته، دولت سعودی تعهد خود را به چین به عنوان «مطمئن‌ترین شریک و تأمین‌کننده نفت خام» و همچنین تضمین‌های گسترده‌تر از حمایت مستمر خود در چندین حوزه دیگر تکرار کرد.
اخیرا «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی سعودی اظهار داشت، دولت سعودی مایل به همکاری بیشتر با چین در توسعه روابط در حوزه گاز و نفت خام است. این ارتباطات گازی از توسعه ذخایر تا پروژه‌های جدید پتروشیمی و پس از امضای یادداشت تفاهم چند جانبه در آگوست گذشته میان آرامکو و شرکت نفت چین (سینوپک) خواهد بود.
در خصوص برنامه‌های بلندمدت چین در عربستان سعودی، این پروژه همچنین فرصت‌هایی را برای ساخت یک مرکز تولیدی عظیم در پارک انرژی ملک سلمان پوشش می‌دهد که شامل حضور مداوم تعداد قابل توجهی از پرسنل چینی در خاک پادشاهی سعودی می‌شود. این نه تنها مستقیماً به فعالیت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و سایر فعالیت‌های هیدروکربنی مربوط می‌شود، بلکه شامل ارتش کوچکی از پرسنل امنیتی برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری‌های چین می‌شود.
همچنین در دیدارهای دسامبر 2022، شی جین پینگ، دو حوزه اولویت را شناسایی کرد که معتقد بود باید در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پرداخته شود، اولین مورد استفاده ازواحد پول چین در معاملات نفت و گاز بود که بین کشورهای اتحادیه عرب و چین انجام شد. دومین مورد، توسعه فناوری هسته‌ای به کشورهای هدف بود که از پادشاهی سعودی شروع شد.
پیش از این، دولت سعودی در حال مذاکره برای دستیابی به فناوری هسته‌ای از ایالات متحده تحت پروتکل خاصی بود. این پروتکل برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف تسلیحاتی در نظر گرفته شده بود. در مقابل چین چنین پروتکلی برای سعودی ندارد.

برچسب ها: #عربستان چین #عربستان سعودی #نفت عربستان سعودی آرامکو
ارسال نظر
آخرین اخبار