۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۵۱۳۳۰
روزنامه رأی الیوم در گزارشی به بهبود روابط میان جنبش حماس و عربستان در سایه از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران اشاره کرد.
کد خبر: ۳۲۰۹۱

اتفاقات غافلگیرانه در روابط عربستان و جنبش حماس با اسم رمز ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روزنامه نوشت: بعد از آنکه عربستان سعودی و جنبش حماس شاهد بدترین و پرتنش ترین دوره از روابط فیما بین بودند، به نظر می‌رسد به پایان این دوران سیاه رسیده‌ایم. موضع گیری های شدید عربستان در قبال حماس به ویژه حملات رسانه‌های این کشور علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین کاهش یافته است.
ریاض به تازگی تعدادی از رهبران برجسته حماس را که در عربستان محبوس بودند، آزاد کرده است. این تحولات در فضای مجازی نیز بازخورد بسیار گسترده‌ای داشته است. سفر رهبران حماس به ویژه اسماعیل هنیه به عربستان برای ادای مناسک حج، باعث شده، بسیاری از تحلیلگران از آغاز صفحه جدیدی از روابط فیما بین با اسم رمز ایران سخن بگویند.دوره تیرگی روابط میان حماس و عربستان به سال ۲۰۱۷ برمیگردد. در مه ۲۰۱۷ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض با حضور مسئولان آمریکایی، جنبش حماس را یک جنبش تروریستی خطاب کرد. در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۸ نیز عادل الجبیر وزیر خارجه وقت عربستان، در بروکسل این جنبش را تروریستی خطاب کرد که باعث تیره شدن روابط فیما بین شد.
همچنین در سال ۲۰۱۹ مسئولان حماس از بازداشت تعدادی از رهبران خود و دهها فلسطینی دیگر، توسط عربستان خبر داد.
مصطفی الصواف یک تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که سفر حماس به عربستان برای ادای مناسک حج، تلاش برای بهبود روابط فیما بین است و به نظر می‌رسد که این روابط در مسیر درست خود قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بازگشت روابط میان ایران و عربستان، تأثیر مشخص و مثبتی بر روابط میان عربستان و جنبش حماس گذاشته است. پیش بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک شاهد اتفاقات غافلگیرانه ای در روابط میان دو طرف و برگزاری نشست‌های دوستانه باشیم./مشرق نیوز

برچسب ها: جنبش حماس #عربستان فلسطین #ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار