۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
تعداد بازدید: ۴۲۹۸۵۶
مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در بودجه 1401، به جای رشد 25 درصدی، رشد 10 درصدی در قسمت هزینه‌ها دیده و در بخش درآمدی هم، میزان فروش نفت را واقعی تر دیده است؛ بنابراین در سال آینده با کسری بودجه کمتری مواجه هستیم به شرط اینکه شرایط اجرای منابعی که پیش بینی کردیم را فراهم کنیم.
کد خبر: ۳۳۶۶

محمد حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری- تحلیلی خطوط، اظهار کرد: در بودجه 1401، سازمان برنامه و بودجه و دولت گام مهمی را برداشتند تا هم افزایش هزینه‌ها را مدیریت کنند و هم در راستای درآمدهای پایدارتری قدم بردارند. رقم هزینه‌های اجتناب ناپذیر اعم از حقوق و مزایای کارکنان دولت و بازنشستگان، عدد بزرگی است لذا تامین آن صرفا از محل ظرفیت‌های مالیاتی امکان پذیر نیست؛ بنابراین باید منابع را از جای دیگر مثل فروش نفت و یا انتشار اوراق تامین کنیم.
وی در ادامه افزود: امسال دولت به جای رشد 25 درصدی، رشد 10 درصدی در قسمت هزینه‌ها دیده و در بخش درآمدی هم، میزان فروش نفت را واقعی تر دیده است؛ در حالی که دولت در سال 1400، دو میلیون و 500 هزار بشکه فروش نفت را پیش بینی کرده بود اما امسال یک میلیون و 200 بشکه را پیش بینی کرده است. در 1400 نزدیک به 250 هزار میلیارد بابت مولد سازی دارایی و فروش سهام در نظر گرفتند که امسال دولت می‌خواهد موانع فروش دارایی ها را در جهت مولدسازی بردارد تا شاهد تحقق این اعداد باشیم؛ بنابراین در سال آینده با کسری بودجه کمتری مواجه هستیم به شرط اینکه شرایط اجرای منابعی که پیش بینی کردیم را فراهم کنیم.
حسینی افزود: اگر امسال در بودجه 1401 مالیات های جدیدی در نظر می‌گیریم، باید زیرساخت اجرای آن را هم فراهم کنیم. ما امسال پیش بینی کرده بودیم که عدد قابل توجهی از مالیات ماشین‌های لوکس و خانه‌های خالی بگیریم اما عملکرد آن در 6 ماهه اول صفر است چون سازمان مالیاتی زیرساخت و یا شناختی از این منابع را پیدا نکرده است تا بتواند سراغ فردی برود که دارای ماشین لوکس است و پیش از آن باید اطلاعات ثبت می‌شد و امیدواریم امسال زمینه تحقق درآمدهای جدید فراهم شود.

برچسب ها: نماینده کسری بودجه
ارسال نظر
آخرین اخبار