۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: ۶۳۹۴۸
برای رسیدن به توسعه قبل از هر چیز به عدالت نیاز داریم عدالتی که فی الفور پرداختی‌ها به حقوق بگیران را واقعی کند، قیمت‌ها را بدرستی کنترل کند و اشتغال جوانان را با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی با تأسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ عملی کند,
کد خبر: ۳۳۷۹۴

عدالت اجتماعی زمینه‌ساز توسعه است

رئوف ترونده

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: وقتی مردم رفتار سیاستمداران را ارزیابی میکنند قبل از هر چیز عدالت آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات خود در نظر میگیرند عدالت حاکمان و مدیران جامعه نشانه‌های خود را همواره بروز و ظهور  می‌دهد.

پایین نگهداشتن دستمزد‌ها و کاهش قدرت خرید مردم اعم از کارگر، کارمند. بازنشسته، کشاورزان، معلمان و بسیاری از اقشار کم در آمد که بطور میانگین  حداقل  ۸۰ در صد جمعیت کشور را شامل می‌شوند به بهانه کنترل تورم در حالی که قیمت‌ها سر بر آسمان کشیده است چیزی جز بیعدالتی کارگزاران  مرتبط نمی‌تواند باشد.

در مرحله اول بهره مندی اقشار کم در آمد از موهبت‌های زندگی و اجرای عدالت و احیای حق و حقوق عامه مردم در تمامی ابعاد زندگی آنان تاثیر مثبت داشته و متعاقباً آحاد جامعه را از نظر روانی و ذهنی برای پذیرش سیاست‌های اجرایی حکمرانان آماده‌تر مینماید.

وقتی که مردم ببینند حکمرانان آن‌ها هر آنچه را که در سخن میگویند در عمل نیز بدان پایبند هستند و از حقوق‌های آنچنانی بهره‌مند نیستند، خودرو‌های تولید داخلی سوار می‌شوند، در کاخ‌ها زندگی نمی‌کنند و همانند مردم عادی زندگی میکنند آن وقت است که همکاری با حکمرانان را براحتی می‌پذیرند و در برابر هر گونه مشکلاتی چه از خارج و چه از داخل مقاومت میکنند و برای آبادی و توسعه کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند در غیر آنصورت هیچکدام از سخنان آنان را باور نخواهند کرد.

مصداق این مدعا مقاومت جانانه مردم کشورمان در برابر تهاجم دشمن بعثی با سلاح‌های آمریکایی، فرانسوی و روسی و دلار اعراب در طی ۸ سال دفاع مقدس بود که جانفشانی‌های جوانان و ترویج فرهنگ ایثار  دراین سرزمین بر کسی پوشیده نیست و همه کسانی که آن دوران را دیده اند بخوبی بر آن واقفند.

پس بدیهیست که برای رسیدن به توسعه قبل از هر چیز به عدالت نیاز داریم عدالتی که فی الفور پرداختی‌ها به حقوق بگیران را واقعی کند، قیمت‌ها را بدرستی کنترل کند، اشتغال جوانان را با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی با تأسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ عملی کند و زمینه صادرات فرآورده‌های با ارزش افزوده را فراهم آورد.

در صورتی که موارد فوق و سایر مواردی که در دایره عدالت تعریف میشود در جامعه عملی نشود  سخن گفتن از توسعه و تلاش برای رسیدن به آن جز شعاری بیش نخواهد بود.

در اولین اقدام برای اجرا شدن عدالت در جامعه، نیاز به وکلای کارآمد و توانمند داریم که معتقد به عدالت بوده و خود از بی عدالتی رنجور بوده باشند.

برچسب ها: عدالت اجتماعی عدالت
ارسال نظر
آخرین اخبار