۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد بازدید: ۵۷۵۳۴
رئیس اتاق کرمان، مشخص شدن تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی را یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این حوزه عنوان کرد که توجه به آن می‌توان محرک توسعه این نیروگاه‌ها باشد.
کد خبر: ۳۳۸۵۰

اعلام تعرفه‌های خرید برق تضمینی نیروگاه‌های تجدیدپذیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با تأکید بر اینکه انرژی‌های تجدید پذیر به توسعه پایدار، ایجاد تراز و حفظ محیط‌زیست کمک خواهد کرد، گفت: همه منتظر اعلام تعرفه‌های خرید برق تضمینی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌ویژه نیروگاه‌های خورشیدی هستند.

سیدمهدی طبیب زاده، در سمینار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور، افزود: اگر تعهدی به وزارت نیرو باقی مانده پرداخت شود زیرا این موضوع به اصلاح قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

وی ضمن درخواست راه‌اندازی انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر استان کرمان، تصریح کرد: از طریق پنجره واحد سرمایه‌گذاری می‌توان اخذ مجوزها در حوزه انرژی را به استان منتقل کرد.

طبیب زاده، در بخش دیگری از سخنان خود، بحث انرژی را یکی از مباحث اصلی و مهم در دستور کار اتاق کرمان از سال 1397 تاکنون عنوان کرد و گفت: خاستگاه اصلاح نرخ خرید تضمینی برای نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی و افزایش 30 درصدی آن، استان کرمان بوده و به نظر می‌رسد این مسئله از دغدغه‌های مهم مسئولان شده است.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: با بررسی حلقه‌های مفقوده توسعه اهمیت انرژی‌های پاک چندین برابر مشخص می‌شود که در این رابطه طرح اصلاح حکمرانی و اصلاح قیمت تمام‌شده برق در سطح کشور مطرح است.

وی ادامه داد: اتاق کرمان علاوه بر راه‌اندازی اندیشکده انرژی، اجرای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در پشت‌بام منازل افراد تحت پوشش کمیته امداد شهرستان کهنوج را انجام داده و بسیاری از خانواده‌ها معیشت خود را از این طریق تأمین می‌کنند.

مشکل واگذاری زمین در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر

در ادامه این سمینار مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان گفت: 70 درصد بار انرژی استان مربوط به دو بخش صنعت و کشاورزی است و با توجه به محدودیت‌هایی در آب و گاز و توسعه این دو بخش در استان، با نیروگاه‌های حرارتی فعلی امکان تأمین انرژی آن‌ها وجود ندارد.

حمیدرضا حبیبی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود چاره‌ای جز پرداختن به انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم، اظهار کرد: در استان اقدامات خوبی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی به‌ویژه نیروگاه‌های بیش از هزار مگاوات در صنایع بزرگ در حال مذاکره و یا آغاز اجرای آنها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: واگذاری زمین در استان برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مشکل روبروست که امیدواریم با تشکیل شرکت شهرک‌های صنعتی خورشیدی اقدامات بهتری صورت گیرد.

5 شهرک تخصصی خورشیدی احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان نیز در ادامه این سمینار گفت: با دستور معاون وزیر، در حال رصد 4 هزار و 500 هکتار زمین برای احداث 5 شهرک تخصصی خورشیدی در استان هستیم که اگر این مهم محقق شود هزار و 900 مگاوات برق از خورشید تولید می‌شود.

حسین میجانی، ضمن ابراز امیدواری برای تبدیل شدن استان کرمان به قطب تولید انرژی پاک کشور تا 5 سال آینده، افزود: امیدواریم اعطای تسهیلات لازم در قانون بودجه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در نظر گرفته شود تا به توسعه این حوزه کمک شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 4 ماه است که برای احداث شهرک صنعتی خورشیدی راین درگیر دریافت مجوز از سازمان محیط‌زیست هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجموعه‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی و گاهی وزارت نیرو حب و بغض در این قضیه نداشته باشند زیرا این زمین‌ها هیچ ارزش افزوده‌ای برای شرکت شهرک‌های صنعتی ندارد.

استان کرمان به قطب صادرات سولار تبدیل خواهد شد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همان‌طور که 10 سال پیش یک گرم محصولات فولادی نداشتیم اما در حال حاضر این محصولات را به قلب اروپا صادر می‌کنیم، در آینده‌ای نزدیک نیز می‌توانیم صنعت سولار استان را جهانی کنیم.

شهباز حسن‌پور، افزود: اصلی‌ترین ظرفیت استان نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که با همت همین نیروها پیشرفت‌های خوبی در کشور حاصل شده است.

وی ادامه داد: مشکل واگذاری زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان نداریم بلکه مشکل مربوط به چند مدیری است که به میز خود چسبیده‌اند.

حسن‌پور، با بیان اینکه در استان اقدامات ارزشمندی برای بحث سولار انجام شده است، بیان کرد: تولید برق از نیروگاه‌های انرژی خورشیدی در سریع‌ترین زمان، با ارزان‌ترین قیمت و با حفظ محیط‌زیست انجام می‌شود که به همین دلیل باید به آن بسیار اهمیت داد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای رسیدن به شرایطی برای صادرات سولار استان باید به کارآفرین و سرمایه‌گذار به معنای واقعی احترام گذاشت زیرا با شعار دادن مشکلی حل نخواهد شد.

از پشت‌بام مدارس برای تولید انرژی استفاده شود

در ادامه این نشست سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان گفت: در حال حاضر 100 مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود و صنایع استان به‌ویژه شرکت‌های گل گهر، مس و بوتیا نیز برای توسعه این بخش پای‌کار آمده‌اند.

امیر حسن‌زاده، اظهار کرد: ظرفیت استان در تولید انرژی خورشیدی با توجه به زاویه تابش نور خورشید و تعداد روزهای آفتابی بسیار مناسب است که امیدواریم بتوان از ابتدا تا انتهای این زنجیره را در استان داشته باشیم.

وی افزود: به اداره کل آموزش‌وپرورش استان برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بر پشت‌بام مدارس پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

30 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور احداث می‌شود

در پایان نیز مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: قطار تأمین برق و انرژی در دنیا به سمت تأمین برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر جهت داده و در کشور ما نیز باید این رویکرد در کلان حاکمیت باید شکل گیرد.

جعفر محمدنژاد افزود: آمارها نشان می‌دهد حدود 8 سال آینده ایران یکی از واردکنندگان گاز و سوخت برای تأمین انرژی کشور خواهد بود و دیگر نیروگاه‌های سوخت فسیلی پاسخگوی نیاز کشور نیستند.

وی اظهار کرد: زمان احداث نیروگاه خورشیدی مانند دو نیروگاه 10 مگاواتی در ماهان کرمان کمتر از 6 ماه طول می‌کشد اما احداث نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی بیش از 4 سال زمان می‌برد.

محمدنژاد گفت: در چند روز گذشته در نشست شورای عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور تصمیم گرفته شد در 10 سال آینده 30 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور احداث شود که البته این موضوع نیازمند همراهی بسیاری از مجموعه‌ها خارج از وزارت نیروست.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) بیان کرد: وزارت نفت، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه تعیین‌کننده هستند.

وی به قطعی‌های برق صنایع در تابستان امسال اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی شده بر اساس ماده 61 قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای صنایع، قراردادی 20 ساله را با نیروگاه‌های انرژی خورشیدی برای خرید تضمینی برق به قیمت 2000 تا 2200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت منعقد کنیم.

محمدنژاد گفت: اگر صنایع بزرگ استان با بیش از یک مگاوات دیماند، برق بیشتری از نیروگاه‌های خورشیدی خود تولید کنند به بورس انرژی معرفی خواهند شد که تاکنون در بورس هر کیلووات ساعت برق به میزان 3 هزار تومان عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت‌های توزیع برق اگر 50 درصد تغییر در فیدل‌های شبکه برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر اتفاق بیفتد، خاموشی‌های تابستان اتفاق نخواهد افتاد.

برچسب ها: اتاق بازرگانی انرژی‌ های تجدیدپذیر انرژی #نیروگاه خورشیدی خرید تضمینی #نیروگاه برق
ارسال نظر
آخرین اخبار