۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
تعداد بازدید: ۲۳۶۶۸۲
وزیر نیرو در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق خبر داد:
محرابیان گفت: در مبادله برق تقریبا با تمام کشورهایی دارای مرز خشکی در حال حاضر تبادل برق داریم و حتی با کشورهایی که مرز خشکی نداریم مانند قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم از طریق مسیرهای دریایی در حال مطالعه یک پروژه مشترک هستیم .
کد خبر: ۳۵۰۲۳

در حال مطالعه یک پروژه مشترک با کشور قطر هستیم/ اجرای این قانون باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود

از طریق مسیرهای دریایی در حال مطالعه یک پروژه مشترک با کشور قطر هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حاشیه افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: میزان مصرف برق صنایع در تابستان 1400، 36میلیارد کیلووات ساعت بوده است این در حالی است که در سال جاری از 48 میلیارد کیلووات ساعت هم اضافه شد و برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور، مصرف برق صنعت از مصرف برق خانگی هم پیشی گرفت. امیدوار هستیم این روند ادامه داشته باشد.

محرابیان ادامه داد: در بخش صنایع ما تلاشمان این است که مصارف در ساعت‌های پیک کاهش پیدا کند و در ساعت‌های غیر پیک بدون محدودیت صنایع کشور بتوانند مصرف کنند البته این شیوه‌ای در تمام کشورهایی که صنعتی هستند، اعمال می‌شود و مخصوص تابستان هم است به عبارتی انرژی مورد نیاز را با صنایع محاسبات می‌کنیم، این انرژی را تامین می‌کنیم اما ساعتش را به ساعت‌های کم باری می‌بریم.

وی افزود: رشد 11 درصدی تولید سیمان، رشد چشمگیر موجودی انبار از کارخانجات فولاد و صنایع انرژی‌بر حاکی از این است که انرژی مورد نیاز تامین شده است. صنعت برق کشور هم در مبادله برق با کشورهای همسایه، هم صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین صدور کالا برنامه‌ی گسترده‌ای دارد.

وزیر نیرو به برگزاری این دوره از نمایشگاه اشاره و مطرح کرد: برگزاری این دوره از نمایشگاه با حضور مهمان‌های خارجی حاکی از این است که توجه ما به بازارهای جهانی به ویژه بازارهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. در موضوع مبادله برق تقریبا با تمام کشورهایی که دارای مرز خشکی هستیم، در حال حاضر تبادل برق داریم و حتی با کشورهایی که مرز خشکی نداریم همانند قطر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. از طریق مسیرهای دریایی در حال مطالعه یک پروژه مشترک با کشور قطر هستیم. امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر این پروژه مراحل مطالعاتی خود را پشت سر بگذارد و هرچه سریع تر عملیات اجرایش را شروع کند.

در حال مطالعه یک پروژه مشترک با کشور قطر هستیم/ اجرای این قانون باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود

محرابیان گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در طول سال دنبال می‌کنیم این است که نیروگاه‌های ما اعم از حرارتی و برق آبی در طول سال به خوبی تعمیر و نگهداری شوند و ابتدای فصل تابستان بتوانند به بالاترین ظرفیت تولیدات انجام دهند.

خوشبختانه توافق بسیار خوبی با جمهوری آذربایجان و روسیه داشته‌ایم. این توافق منجر به این شد که در واقع بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع‌تر شبکه ها را سنکرون کنیم.

وی افزود: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم در صنعت برق بالاترین ظرفیت برق آبی را به کار گرفتیم. تقریبا تمام واحدهای برق آبی ما در اکثر نقاط کشور آماده تولید بود. طبیعی است که نیروگاه‌ها در حین کار برایشان حوادثی پیش بیاید، علت این حوادث دائما توسط گروه‌های متخصصین و بازرسی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

وزیر نیرو بیان کرد: کار مطالعاتی شبکه کشورمان از سه مسیر گرجستان، آذربایجان و از طریق ترکمنستان برای اتصال به کشور روسیه انجام شده است. مسیری که از نظر اجرایی بسیار آسان‌تر است و خیلی نیاز به طرح‌های توسعه‌ای و توسعه شبکه نیست، مسیر آذربایجان است. خوشبختانه توافق بسیار خوبی با جمهوری آذربایجان و روسیه داشته‌ایم. این توافق منجر به این شد که در واقع بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع‌تر شبکه ها را سنکرون کنیم. آخرین ملاقات ما درواقع منجر به برگزاری جلسه معاونین بوده و به زودی جلسه دیگری برگزار می شود.

شروع تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک

در حال مطالعه یک پروژه مشترک با کشور قطر هستیم/ اجرای این قانون باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود

محرابیان ابراز امیدواری کرد ظرف حداکثر 6 ماه آینده تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک شروع شود و گفت: این طرح، طرح بسیار اقتصادی است به این دلیل که پیک مصرف ما و پیک مصرف کشور روسیه کاملا متفاوت است یعنی زمان‌هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف را دارد، ما کمترین مصرف را داریم و برعکس.

اجرای ماده 10 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق در طول زمان باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود و به عباراتی یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: با همکاری دولت و مجلس یک قانون بسیار خوبی در این دوره تصویب شد که آن قانون مانع زدایی از صنعت برق است. این قانون مواد خیلی خوبی دارد. ماده 3، 4 و و ماده 10. اجرای ماده 10 در طول زمان باعث افزایش راندمان نیروگاه‌ها می‌شود و به عباراتی یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌کند، این باعث می شود نیروگاه‌هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی‌های بیشتری داشته باشند و انگیزه بیشتری برای نیروگاه‌ها به وجود می‌آید. آیین‌نامه این قانون تدوین شده است و در هیئت دولت در حال تصویب است.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری براساس حکم قانون بودجه با اصلاح نرخی که ما انجام داده‌ایم، در نرخ سوخت نیروگاهی این کار را شروع کردیم. نرخ سوخت نیروگاهی در سال گدشته 25 تومان بود، اما امسال به 75 تومان افزایش یافته است البته این نرخی نیست که مردم می دهند، نرخی است که در بین نیروگاه‌ها توزیع می‌شود. نحوه توزیع هم به این شکل است که سهم نیروگاه‌هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود و آن‌هایی که راندمان کمتری دارند، سهم کمتری هم دارند.

برچسب ها: وزیر نیرو صنعت برق علی اکبر محرابیان مصرف خانگی ایران روسیه آذربایجان سیمان خدمات فنی و مهندسی
ارسال نظر
آخرین اخبار