۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۶۱۰۰۲
محرابیان درباره سنکرون با شبکه برق روسیه نیز گفت: برنامه جدی داریم و مطالعات آن نیز در حال تکمیل است. اخیرا جلسه‌ای با وزیر انرژی روسیه و آذربایجان داشتیم. آماده‌ایم در حداقل زمان ممکن، شبکه برق ما به روسیه متصل شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۹

تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از مرکز کنترل و دیسپاچینگ و راهبری شبکه توزیع برق تهران بزرگ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زمستان سال جاری بعد از چند سال خاموشی پیاپی با تلاش سطوح مختلف خاموشی نداشتیم، اظهار داشت: زمانی که دولت سیزدهم در پیک تابستان ۱۴۰۰ روی کار آمد با خاموشی گسترده مواجه بودیم که علت اصلی آن هم عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های برق و فاصله جدی بین تقاضای مصرف و تولید بوده است. از روز‌های ابتدایی تلاش وسیعی برای جبران در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن‌ها توسعه ظرفیت تولید کشور بوده است.

وی افزود: برای ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کردیم که حداقل ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شود که یک رکورد تاریخی است. در سال‌های گذشته توسعه و راه‌اندازی نیروگاه رکورد ۴۰۰۰ مگاواتی را داریم و امیدواریم با تلاش، موفق به ثبت این رکورد شویم و بخشی از نیروگاه‌ها به مدار بیایند.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز توسعه نیروگاه چابهار با شبکه سنکرون شد، گفت: به مرور تا تابستان نیروگاه‌های متعددی وارد مدار خواهند شد.

محرابیان محور دوم را مدیریت برق برای ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت خطوط صنعت برق کشور برای مدیریت تقاضا است. یکی از ابزار‌های مهم در این راستا نصب کنتر‌های هوشمند است تا بتوانیم مصارف صنعتی، کشاورزی، ادارات و خانگی را رویت‌پذیر کنیم.

وی ادامه داد: برای مصارف خانگی برنامه داریم که برای مشترکین پرمصرف، کنتور هوشمند نصب شود و در بخش کشاورزی، صنعت و اداری نیز تمام مشترکان دارای کنتور هوشمند باشند.
وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های تدوین شده برای کاهش مشکلات ناشی از برق در تابستان خاطرنشان کرد: ۱۰۰ برنامه عملیاتی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها مشکلات به حداقل برسد.

محرابیان در ادامه گفت: کنتور‌های هوشمند در نقاط مختلف کشور با اولویت پرمصرف‌های خانگی نصب می‌شوند و طراحی شده که بخش قابل توجهی از مشترکان تا تابستان کنتور هوشمندشان نصب شود و برای اینکه مردم بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند، پرداخت تعرفه و همراه با پرداخت اقساط نباشد به همین دلیل پیش‌بینی کردیم که از مهر ماه اقساط کنتور‌ها پرداخت شوند.

وی یادآور شد: فعلا با توجه به ظرفیت، پیش‌بینی کردیم که نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکین پرمصرف باشد چرا که یکی از ابزار‌های مدیریت مصرف است و میزان مصرف را دائم به مشترکان گوشزد می‌کند و اگر مصرف بالا برود می‌توانند با اطلاع‌رسانی که صورت گرفته، مدیریت داشته باشند تا در انتهای ماه با قبض سنگین مواجه نشوند.

وزیر نیرو گفت: اغلب مشترکان در حد الگو مصرف می‌کنند و طبق مصوبه اخیر، نرخ تعرفه این مشترکان افزایش پیدا نمی‌کند و فقط مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف داشته باشند به صورت پلکانی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

محرابیان همچنین بیان کرد: برای مشترکین کم‌مصرف نیز برنامه این است که به صورت کاملا مشهود تشویق می‌شوند و به این ترتیب نه تنها وجهی پرداخت نمی‌کنند بلکه طلبکار می‌شوند یعنی به عنوان مانده حساب، طلبکار خواهند بود و این نویدبخش این است که صرفه‌جویی صورت گیرد.

وی درباره واردات برق بیان داشت: شبکه برق ما تقریبا با همه کشور‌های همسایه سنکرون شده است. در تلاشیم تا با قطر و روسیه هم سنکرون شویم و مبادله برق داشته باشیم؛ در ایامی ما دریافت برق و در ایامی نیز صادرات برق داشته باشیم و علت آن نیز این است که زمان پیک مصرف ما متفاوت از کشور‌های منطقه است.

وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع، تراز صادراتی ما نسبت به کشور‌های همسایه بیشتر است.
محرابیان درباره سنکرون با شبکه برق روسیه نیز گفت: برنامه جدی داریم و مطالعات آن نیز در حال تکمیل است. اخیرا جلسه‌ای با وزیر انرژی روسیه و آذربایجان داشتیم. آماده‌ایم در حداقل زمان ممکن،

شبکه برق ما به روسیه متصل شود.

وی درباره صادراتی برق نیز اذعان کرد: زمانی که ظرفیت تولید بیش از مصرف باشد، از نظر فنی و اقتصادی به صرفه است که صادرات داشته باشیم و زمانی که نیاز به تامین برق داشته باشیم، اقدام به واردات خواهیم کرد یعنی مبادله انجام می‌شود. علت اینکه شبکه برق را سنکرون کردیم و در حال توسعه آن نیز هستیم، به این خاطر است که از ظرفیت‌ها به نفع مطلوب استفاده کنیم.

وزیر نیرو درباره تامین حق‌آبه تالاب میانکاله گفت: تامین آب بخش کشاورزی، شرب و محیط زیست جزو وظایف وزارت نیرو است و ما تلاش می‌کنیم این حقوق به طور کامل رعایت شود. حدود حریم بستر تالاب مشخص شده، مدیریت آن نیز جزو مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است. در کل در همکاری‌هایی که انجام می‌شود، تلاش خواهیم کرد تا دستورات رئیس جمهور در این خصوص اجرا شود.

محرابیان درباره تعرفه آب نیز بیان کرد: آئین‌نامه آن در جلسه هیات دولت به تصویب رسیده است. بر اساس این آئین‌نامه، مشترکانی که در حد الگو مصرف می‌کنند هیچگونه افزایش نرخی ندارند، ولی مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی نرخ تعرفه‌ها افزایش می‌یابد. در مورد آب، تمام تلاش ما این است که مشترکین مصارف خود را در حد الگو کاهش دهند.

وی تصریح کرد: آب در ایران با استاندارد‌های بالا تصفیه می‌شود و عمده آبی که در شبکه شهری توزیع می‌شود بالاترین سطح استاندارد را دارد و این در حالی است که در اغلب کشور‌های دنیا آب توزیعی در شبکه بهداشتی است، اما آب ایران هم بهداشتی و هم جهت شرب است. برای تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آن سرمایه‌گذاری زیادی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر منابع آب محدود است ضمن اینکه سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است بنابراین ضرورت دارد که حداکثر صرفه‌جویی صورت گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: طبق قانون، به مشترکینی که به صورت غیرمعقول مصرف می‌کنند گوشزد می‌شود که مصرف خود را کاهش دهند بنابراین نرخ تعرفه‌شان نیز از ابتدای ۱۴۰۱ به صورت پلکانی افزایش می‌یابد./ ایلنا

برچسب ها: علی اکبر محرابیان صنعت برق مصرف برق آب
ارسال نظر
آخرین اخبار