۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۹۷۳۴
اتصال به شبکه روسیه در حال انجام است
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: برنامه‌های زیادی در زمینه صادرات و واردات در دستور کارداریم، از جلمه اینکه بتوانیم از طریق کابل‌های زیردریایی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس متصل شویم.
کد خبر: ۱۲۲۳۸

برق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مصطفی رجبی‌مشهدی درباره احتمال کمبود و قطعی برق در تابستان و زمستان سال جاری اظهار داشت: در تابستان گذشته حجم ناترازی تولید و مصرف برق بسیار بالا بود، اما تجربیات خوبی بدست آوردیم، برای سال جاری ۱۰۰ برنامه عملیاتی در حوزه توسعه و ارتقای تولید، انجام تعمیرات نیروگاه‌ها و تجهیزات شبکه برق همچنین مدیریت سمت تقاضا در دستور کار داریم تا با همکاری مشترکان فصل گرما را با حداقل محدودیت و با شبکه پایدار سپری کنیم.
وی افزود: در زمستان نیز باتوجه به محدودیت‌های سوختی که از سال ۱۳۹۹ وجود داشت تجربیاتی حاصل شد و در سال ۱۴۰۰ با کمک کسانی که در جابجایی بار به ما کمک کردند، حداقل محدودیت اعمال شد، تلاش می‌شود برای زمستان ۱۴۰۱ نیز با تجربیات بدست آمده و اقداماتی که از هم‌اکنون برای ذخیره‌سازی سوخت انجام می‌شود، بتوانیم از زمستان با حداقل محدودیت عبور کنیم.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: مدیریت سمت تقاضا و طرح‌های پاسخگویی بار که با همکاری شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای تدوین شده اقداماتی هستند که در حوزه‌های مختلف با همکاری مشترکان بخصوص مشترکان عمده و در ساعات اوج مصرف می‌توان بخشی از مصرف را کاهش و به ساعات دیگری منتقل کرد.
۱۰ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق؛ در سال جاری
وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم، برای سال ۱۴۰۱، ۶ هزار نیروگاه ساختیم، ولی علیرغم آن حداقل ۲ تا ۳ هزار مگاوات به تعداد مشترکان جدید در بخش خانگی و صنعتی شبکه برق اضافه شد که باید جبران شود، در عین حال بازهم ناترازی وجود دارد که باید بتوانیم ۱۰ هزار مگاوات را از طریق مدیریت سمت تقاضا جبران کنیم.
مخازن نیروگاه‌های برقابی ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر آب دارند
رجبی‌مشهدی با اشاره به اوضاع برقابی‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر مخازن نیروگاه‌های برقابی ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته که خشکسالی بود و طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، کمتر آب دارند، ولی سعی شده آب را در مخازنی که امکان تولید برق بیشتری دارند، ذخیره کنیم، تا شرایط برای تابستان سال ۱۴۰۱ مهیا باشد.
اتصال به شبکه روسیه در حال انجام است
وی درباره احتمال افزایش واردات برق نیز بیان داشت: ما اقداماتی انجام دادیم که بخشی از آن‌ها عملیاتی شده و این امکان را داریم از کشور آذربایجان هم برق دریافت کنیم، قطعا برای اتصال شبکه برق به روسیه تمهیداتی لازم است و باید تاسیسات آن نصب شود، در هر حال اجرای شبکه‌های برق در حال انجام است. در این صورت ایران می‌تواند به عنوان ترانزیت‌کننده برق از کشور‌هایی که مازاد داشته و یا آماده تجارت هستند به کشور‌هایی که علاقمند هستند دریافت‌کننده باشند، فعالیت کند.
ایران ترانزیت‌کننده برق می‌شود
مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیادی در زمینه صادرات و واردات در دستور کارداریم، از جمله اینکه بتوانیم از طریق کابل‌های زیردریایی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس متصل شویم.
وی تاکید کرد: ما می‌توانیم علاوه بر مرز‌های خاکی که اکنون اتصالات برقرار است و امکان ترانزیت و جابجایی وجود دارد با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و کشور‌های جنوبی ایران هم تبادل برق داشته و اتصالات را به دیگر همسایگان نیز گسترش دهیم.ایلنا

برچسب ها: مصرف برق صنعت برق
ارسال نظر
آخرین اخبار