۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
تعداد بازدید: ۷۲۳۷۹۷
نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: زمانی که عده‌ای موضعی فراتر از موضع تعیین شده از سمت حاکمیت را اتخاذ می‌کنند هم از داخل و هم از بیرون آسیب می‌بینیم. این موضوعات باید به طور ویژه مورد توجه احزاب و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند قرار بگیرد.
کد خبر: ۳۵۰۴۴

مفهوم امنیت ملی

اشخاصی که سابقه مدیریتی موفق ندارند برای نمایندگی ثبت نام نکنند!/جریانی تلاش می‌کند با تبلیغ و ایجاد تنش مجلس را زیر سوال ببرد!

شهریار حیدری، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره تعریف امنیت ملی تصریح کرد: مفهوم امنیت ملی در دنیا قابل توجه است و هنوز یک گفتمان مشترک برای مفهوم امنیت ملی در دنیا پیدا نشده است و کماکان به دنبال یک راه حل هستند تا بتوانند در جهان امنیت ملی را تعریف کنند.

مهم‌ترین مولفه امنیت ملی تعریف گفتمان مشترک در حاکمیت

حیدری ادامه داد: اولین چیزی که از ابتدای حیات بشر بر روی کره زمین بسیار مهم بوده، داشتن امنیت است و این امنیت از مقیاس بزرگ آن به عنوان امنیت جهانی تبدیل به مقیاس کوچکتر به عنوان امنیت منطقه‌ای و در نهایت به امنیت ملی که برای یک کشور است، ختم می‌شود. امنیت ملی مؤلفه‌های بسیاری دارد، اما مهم‌ترین آنها تعریف گفتمان مشترک در حاکمیت برای ایجاد امنیت پایدار در کشور است.

روسیه، یکی از قدرت‌های دنیا ایران را به عنوان توازن قدرت منطقه می‌شناسد.

وی افزود: در درون حاکمیت تمام گروه‌ها، احزاب و افراد با هر فکر و اندیشه ای می‌توانند در تعریف مفهوم امنیت ملی پایدار صاحب نظر و نگران باشند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در جهان هزاران جوان و عزیز تقدیم کرده است تا بتواند امنیت پایدار خود را به دست آورد. حتی در خارج از مرزها، کشورهای خارجی متوجه این موضوع هستند و می‌فهمند که جمهوری اسلامی ایران یک کشور باثبات در حوزه امنیت است.

نماینده مجلس یازدهم افرود: در سفری که به روسیه داشتیم با دوما و مسئولین روسیه گفتگویی درباره غزه انجام دادیم که این قدرت ژئوپلتیکی ایران باعث افتخار ملت است. چراکه روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های دنیا ایران را به عنوان توازن قدرت منطقه می‌شناسد. بنابراین مواضع نظام درباره موضوعات منطقه و جهان کاملاً مشخص است.

 

 

مفهوم امنیت ملی

 

آسیب به نظام با مواضعی فراتر از مواضع رهبری

نمایندۀ حوزۀ انتخابیۀ قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که مقام معظم رهبری موضوعی را شخصا تاکید می‌نماید، ضروری است که مسئولین، احزاب و افراد آن موضوع را تقویت نمایند نه اینکه وقتی حاکمیت یک دیدگاه و موضع دارد از سر دلسوزی و یا عمدی و سهوی به آن استراتژی آسیب و ضربه وارد کنند.

زمانی که عده‌ای مواضعی فراتر از موضع تعیین شده از سمت حاکمیت  اتخاذ می‌کنند هم از داخل و هم از بیرون آسیب می‌بینیم.

حیدری تصریح کرد: زمانی که عده‌ای موضعی فراتر از موضع تعیین شده از سمت حاکمیت اتخاذ می‌کنند هم از داخل و هم از بیرون آسیب می‌بینیم. این موضوعات باید به طور ویژه مورد توجه احزاب و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند قرار بگیرد. بنده به عنوان شخصی که بیش از دو دهه در زمینه امنیت فعالیت می‌کنم، شاهد تلاش عزیزانی هستم که چه در داخل و چه در خارج از کشور زحمت می‌کشند تا امنیت پایدار را برای عموم برقرار کنند. باید در عین قدردانی، گفتمان حاکمیت در نظام بین‌الملل را تقویت نماییم چرا که این موضوع نه تنها امنیت را برای کشور تامین می‌کند، بلکه قدرت ایران را در منطقه و جهان نشان می‌دهد.

 

مفهوم امنیت ملی

 

پایه کار نظام و حاکمیت مجلس است

شهریار حیدری در پاسخ به این سوال خبرنگار خطوط که "چه راهکاری پیشنهاد می کنید تا انتخابات پرشور و مجلسی قدرتمند داشته باشیم ؟"، گفت: پایه کار نظام و حاکمیت مجلس است. اینکه حضرت امام فرمودند مجلس در راس امور است و مقام معظم رهبری هم بار‌ها براین فرموده تاکید داشته اند از این جهت است. مجلس قدرت اجرایی ندارد، اما قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی دارد و این "تصمیم" قانون می شود. قانون نیز برای تمام نهادها و ارگان‌ها به ویژه برای دولت قابل اجراست.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی افزود: بنابراین، هرچه مجلس توانمند و متخصص داشته باشیم در خروجی آن ـ که اجرای قوانین است ـ  قدرت خود را نشان می‌دهد و مشخص می‌شود که آیا این مجلس توانمند است یا خیر؟

هرچه مجلس توانمند و متخصص داشته باشیم در خروجی آن که اجرای قوانین است قدرت خود را نشان می‌دهد.

 

حیدری ادامه داد: من به عنوان شخصی که سال‌ها در بیرون از مجلس به عنوان یک فرد دولتی و چندین سال هم در درون مجلس به عنوان نماینده مردم فعالیت کرده‌ام به دنبال آن هستم که مجلسی توانمند، متخصص و آگاه از نظر دانایی و سواد داشته باشیم. ما در این عمر ۴۴ ساله پربرکت انقلاب شاهد بوده‌ایم جریانی هم در داخل و هم در خارج به دنبال این است تا بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کند و به خصوص در ایام انتخابات تلاش می‌کنند که مشارکت مردم کاهش پیدا کند، چرا که "مردم " مولفه قدرت در جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایه ثابت هستند و این جریان همیشه در تلاش است تا بین مردم و نظام و  حاکمیت فاصله‌ ایجاد کند.

 

مفهوم امنیت ملی

بازنگری در تعریف جایگاه نمایندگان مجلس

وکیل مردم در خانه ملت تصریح کرد: در کنار این جریان، جریان دیگری تلاش می‌کند با تبلیغ و ایجاد تنش مجلس را زیر سوال ببرد. به نظر من باید یک بازنگری در تعریف نماینده از نظر جایگاه و حاکمیتی ایجاد بشود. چون انتخاب نماینده‌ها و تایید صلاحیت آنها فرایندی از نظر بررسی سوابق و اجرایی و صلاحیت دارد که این سلسله مراتب خود می‌تواند خروجی مناسب و مطلوبی برای تشکیل یک مجلس قدرتمند، آگاه و متخصص داشته باشد. در ابتدا باید خود اشخاصی که سابقه مدیریتی موفقی ندارند به خودشان اجازه ندهند برای نمایندگی ثبت نام انجام دهند.

اشخاصی که سابقه مدیریتی موفق ندارند به خودشان اجازه ندهند برای نمایندگی ثبت نام انجام دهند.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: اعتقاد بنده بر این است که باید ساز و کاری ایجاد شود تا به افرادی که سوابق اجرایی موفق، قانون شناسی، تخصص، آگاهی و سواد لازم را ندارند، اجازه ثبت نام داده نشود.

 

برچسب ها: شهریار حیدری کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی امنیت ملی نماینده مجلس انتخابات ویدیو گزارش تحلیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار