۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۱۱۸۵۳۳
دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: از دو روز گذشته، هرگونه مبادله خرد و کلان با ارزهای خارجی در بازارهای داخلی عراق ممنوع شده است.
کد خبر: ۳۵۵۵۱

کاهش مزیت‌های رقابتی‌ ایران در عراق با تصمیم جدید بغداد

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جهانبخش سنجابی دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره تصمیم جدید بغداد مبنی بر ممنوعیت نقل و انتقال پول به ۵ کشور از جمله ایران به تسنیم، گفت: از دو روز گذشته، هرگونه مبادله خرد و کلان با ارزهای خارجی در بازارهای داخلی عراق ممنوع و در نتیجه خرید و فروش ارز در بازار آزاد نیز ممنوع است. 

وی افزود: بنابراین صرافی‌ها یا بانک های عراق برای انتقال پول به ایران باید از بازار آزاد و با اختلاف قیمت حدود ۲۰ درصدی تهیه کنند. چرا که قیمت ارز رسمی دلار هزار و ۳۲۰ دینار بوده اما در بازار آزاد هر دلار حدود هزار و ۶۵۰ دینار به فروش می‌رسد. بنابراین هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود. صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالا به دینار ۲۰ درصد با کاهش ارزش محموله صادراتی مواجه خواهند شد.

سنجابی ادامه داد: با این همه در هیچ کشوری، اقدامات صفر و صدی وجود ندارد و به نظر می‌رسد ارز در بازار آزاد وجود داشته باشد اما نرخ آن بالاتر و تفاوت با آن با ارز رسمی این کشور بیشتر خواهد شد، در نتیجه مزیت‌های رقابتی‌ ایران در عراق، کاسته و منجر به زیان مصرف‌کننده عراقی می‌شود.

برچسب ها: ارز ایران #عراق #اتاق بازرگانی ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار