۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
تعداد بازدید: ۳۰۵۷۹۲
پیام‌رسان‌های داخلی گپ، سروش، بله و ایتا و آی گپ موظف شدند در هر حوزه انتخابیه یک بستر مجازی برای تبلیغات نامزد‌ها شکل بدهند.
کد خبر: ۳۵۵۵۷

امکان انتخابات الکترونیکی منتظر تایید شورای نگهبان/صندوق رأی در ایران بر عکس برخی کشور‌ها شیشه‌ای نیست مات است تا رای داخل آن مشخص‌نباشد

 

سخنگوی ستاد انتخابات: بستر تبلیغات نامزدهای انتخابات در پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از فارس، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست بررسی فرآیند حقوقی و اجرای قانون جدید انتخابات که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: ما ۳۴ هزار صندق در کل کشور داریم که بستر انتخابات الکترونیکی نیز در کل کشور فراهم شده و امکان آن نیز وجود دارد، منتظر تایید شورای نگهبان هستیم اگر این اتفاق بیفتد رأی دادن و شمارش آرا با دستگاه صورت می‌گیرد؛ قانون هم این اجازه را داده است.

قانون خبرگان رهبری هم امسال همانند قانون مجلس شورای اسلامی تفاوت کرده و تغییراتی بعد از گذشت چهار دهه در قانون آن شکل گرفته است، الان دو شرط برای ورود به مجلس خبرگران رهبری ذکر کرده است. این دو شرط یکی شرط ۴۰ سال و دیگری شرط دارا بودن سطح ۴ مدرک حوزوی بوده که در قانون جدید است.

وی افزود: در این دوره وزارت ارتباطات در تأمین زیرساخت‌های لازم در حال کمک و یاری است و پنج پیام‌رسان گپ، سروش، بله و ایتا و آی گپ موظف شدند در هر حوزه انتخابیه یک بستر مجازی برای تبلیغات نامزدها شکل بدهند، این هم شکل گرفته و قرار شده در زمان خودش نامزدها در آنجا تبلیغات داشته باشند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: وزارت کشور موظف شده یک سامانه ای طراحی کند که همه صفحات مجازی رسمی نامزدها در آنجا نمایان باشد و این هم اتفاق خواهد افتاد و کارهای آن در حال نهایی شدن است.

اسلامی بیان کرد: دستگاه احراز هویت ابتدایی ترین نقطه تماس رأی دهنده با شعبه است، عموما اشکالی که می‌گرفتند این بود که تأخیر در کارکرد دارد که طی شش ماه گذشته کلیه دستگاه های احراز را کنترل کیفیت انجام دادیم، امیداوریم سامانه احراز ما کمترین مشکل را داشته باشد.

وی افزود: نکته‌ای که در سامانه احراز اهمیت دارد این است که برخط باشد که این هم با همکاری وزارت ارتباطات، کلیه شعبی که در کشور در این دوره شکل می‌گیرد برای اولین بار تست سیگنال آن را در داخل شعبه انجام دادیم، این دوره یک نرم‌افزاری برای تست سیگنال شعب طراحی شد و اکنون تمام همکاران ما این تست در کل کشور انجام دادند و این امر در حال نهایی شدن است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ما اکنون حدود ۶۰ هزار شعبه مفروضه در کل کشور داریم که حدود ۵ هزار شعبه نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش شعبه داریم، در همه آنها تست سیگنال در حال انجام شدن است.

اسلامی در خصوص تعرفه‌های انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، اظهار کرد: تعرفه اکنون به صورت تجمیع و ادغام شده شکل گرفته است به‌گونه‌ای که بالای تعرفه قسمت مجلس شورای اسلامی و در ذیل آن مجلس خبرگان رهبری آمده است و در وسط تعرفه محلی برای برش قرار داده شده است تا بتوان به دو قسمت مجزا تقسیم کرد و هر یک را در صندق مجزا قرار داد. این مسئله کار را راحت‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما بر این بود که در شعبه یک صندوق قرار بگیرد و تعرفه های خبرگان و مجلس شورای اسلامی هر دو درون آن انداخته شده و بعدا تفکیک شود اما مجلس مصوب کرد که برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی دو صندوق مجزا پیش بینی شود، صندق درب قرمز مربوط به مجلس شورای اسلامی و صندق درب آبی مربوط به مجلس خبرگان رهبری است.    

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: 510 نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند، قانون خبرگان رهبری هم امسال همانند قانون مجلس شورای اسلامی تفاوت کرده و تغییراتی بعد از گذشت چهار دهه در قانون آن شکل گرفته است، الان دو شرط برای ورود به مجلس خبرگران رهبری ذکر کرده است البته قانون مجلس خبرگان بر عهده خوده مجلس خبرگان است. این دو شرط یکی شرط ۴۰ سال و دیگری شرط دارا بوده سطح ۴ مدرک حوزوی بوده که در قانون جدید است، این ۵۱۰ نفر حتما این دو شرط را دارند.

اسلامی تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت ۵۱۰ داوطلب انتخابات خبرگان هستند، ۴ بهمن ماه اسامی نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری را از شورای نگهبان دریافت می‌کنیم.

وی درباره  آمار تأیید صلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی، گفت: ۱۱ هزار و ۱۶ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند و برخی که تأیید صلاحیت نشدند از ۱۷ دی در حال ثبت اعتراض خود هستند که تا ساعت 18  ثبت اعتراض ها زمان دارد، این اعتراض ها در شواری نگهبان بررسی و به ما ابلاغ خواهد شد.  

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تأکید کرد:  تسهیلات دولت برای کاندیداها به معنای کمک های نقدی نیست بلکه امکانات پشتیبانی مثل استدیوی ضبط، سالن‌های همایش و آمفی تئاتر و ... است.

اسلامی در خصوص مات بودن صندق‌های رأی در ایران، گفت: من به عنوان سخنگوی ستاد انتخابات این توضیح را باید بگویم که طبق قانون رأی باید مخفی باشد برای همین رأی هایی که به صندوق انداخته می شود نباید قابل خواندن باشد برای همین بر عکس برخی کشورها که صندوق شیشه‌ای دارند، صندوق رأی در ایران مات است که رای داخل آن مشخص نباشد.

در این دوره وزارت ارتباطات در تأمین زیرساخت‌های لازم در حال کمک و یاری است و پنج پیام‌رسان گپ، سروش، بله و ایتا و آی گپ موظف شدند در هر حوزه انتخابیه یک بستر مجازی برای تبلیغات نامزدها شکل بدهند، این هم شکل گرفته و قرار شده در زمان خودش نامزدها در آنجا تبلیغات داشته باشند.

وی اظهار کرد: بررسی که ما در بین ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس انجام دادیم نشان داد از بین ۲۴۹۰۰ داوطلب ۴۷۰۳ نفر مستقل، ۲۷۲۵ داوطلب اصولگرا، ۱۵۶۰ نفر اصلاح طلب و یک تعدادی هم نامشخص و ثبت نشده بودند، این آمار را از ستادهای انتخابات در استان ها گرفتیم یعنی در پرسشنامه بندی نداریم که فرد بگوید مربوط به کدوم جریان سیاسی است هر چند خط سیاسی ادوار نمایندگان مجلس مشخص است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور  با بیان اینکه یک سامانه‌ای داریم که اطلاعات نمایندگان و طیف‌های سیاسی آن‌ها در آن موجود است، عنوان کرد: بررسی های ما در ادوار و در بین داوطلبین نشان می‌دهد که کاملا سه طیف سیاسی حضور دارند و این مساله کاملا محسوس است و مشخصا در انتخابات مشاهده خواهید کرد که احزاب و گروه های سیاسی حتما فهرست خواهند داد.

اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها تنور انتخابات را گرم کنند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در روزهای امتحانات دانشجویان هستیم انتظاری نیست اما امیدوارم در بهمن ماه دانشگاه ها تنور انتخابات را گرم کنند.

وی با بیان اینکه آیین نامه های حضور کاندیدای انتخابات همان آیین نامه های وزارت علوم است، گفت: توصیه ما این است که همه جریانات امکان حضور در دانشگاه ها داشته باشند تا زمینه مشارکت و اعتماد عمومی شکل بگیرد؛ چرا که دانشگاه ها محل تضارب آرا است  نمی شود برای کاندیدای ۲۰ دقیقه زمان سخنرانی و برای دیگری ۵۰ دقیقه زمان گذاشت. بنابراین باید مساوات رعایت شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها تنور انتخابات را گرم کنند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در روزهای امتحانات دانشجویان هستیم، انتظاری نیست اما امیدوارم در بهمن ماه دانشگاه ها تنور انتخابات را گرم کنند

برچسب ها: انتخابات مجلس پیام رسان های داخلی شورای نگهبان تبلیغات کشورها انتخابات نامزدهای انتخابات افزایش مجلس خبرگان رهبری
ارسال نظر
آخرین اخبار