۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
تعداد بازدید: ۴۱۱۲۶۰
گودرزی گفت: دولت قبلی به بهانه قاچاق ارز و تحریم‌ها اقدام به افزایش عمدی نرخ ارز کرد، ولی واقعیت این است که نرخ ارز هم اکنون بسیار بالاتر از قدرت خرید ریال است و ما می‌توانیم به راحتی بر اساس قدرت برابری خرید کالا‌های مختلف، قدرت خرید ارز‌های مختلف را بسنجیم.
کد خبر: ۳۵۵۸۵

دولت قبل با صادرکنندگان تبانی کرد/تاسیس۸هزار کارخانه‌ در دولت قبل از مزایای دستکاری نرخ ارز است/ متاسفانه دستکاری کردن نرخ ارز یک سری هزینه‌ بر جای می‌گذارد!

نرخ ارز کنونی بسیار بالاتر از قدرت خرید ریال/ ادامه دادن روند گذشته به نفع اقتصاد کشور نیست!

 بسیاری از فعالان اقتصادی در حال حرکت به سمت تقاضای خارجی هستند

مجید گودرزی، مدرس، کارشناس مالی و اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت روند قیمت ارز پرداخت و مطرح کرد: نرخی که هم اکنون در بازار وجود دارد، نرخ واقعی ارز نیست و قدرت خرید ریال واقعاً این چنین نیست. دولت قبلی به بهانه قاچاق ارز و تحریم‌ها اقدام به افزایش عمدی نرخ ارز کرد ولی واقعیت این است که نرخ ارز هم اکنون بسیار بالاتر از قدرت خرید ریال است و ما می‌توانیم به راحتی بر اساس قدرت برابری خرید کالاهای مختلف، قدرت خرید ارزهای مختلف را بسنجیم.

باید نرخ ارز به سمت پایین حرکت کند 

واقعیت این است که ارز ایران بسیار بالا قیمت‌گذاری شده است باید نرخ ارز به سمت پایین حرکت کند به دلیل آنکه در حال حاضر تعادل‌های جدیدی در اقتصاد شکل گرفته که به دور از دسترس مردم است.

گودرزی گفت: بنده معتقدم که دولت قبل با صادرکنندگان تبانی کردند و صادرکنندگان با دستکاری نرخ ارزی که رخ داد، بدون یک ریال ارزش افزوده بیشتر حاشیه سود چند درصدی به دست آوردند. هم‌اکنون گشایش‌هایی در بخش سیاسی به وجود آمده و دیگر خبری از قاچاق ارز ایران نیست. واقعیت این است که ارز ایران بسیار بالا قیمت‌گذاری شده است باید نرخ ارز به سمت پایین حرکت کند به دلیل آنکه در حال حاضر تعادل‌های جدیدی در اقتصاد شکل گرفته که به دور از دسترس مردم است. مردم ما حتی از خرید لوازم‌های ضروری هم عاجز شدند از طرف دیگر صادرات تبدیل به غارت شده است چون نرخ ارز ما را به شدت سرکوب کردند و قیمت‌ها را بسیار پایین آوردند.

از بین رفتن قاچاق ارز با تعادل‌های منطقه‌ای و جهانی

نرخ ارز کنونی بسیار بالاتر از قدرت خرید ریال/ ادامه دادن روند گذشته به نفع اقتصاد کشور نیست!

وی افزود: هر چیزی که بخواهیم صادر کنیم قیمت ناچیزی در بازارهای جهانی دارد اما به ریال قیمت بالایی دارد و مردم ما به شدت تحت فشار قرار گرفتند. این تعادل‌های دستکاری شده به خصوص برای صنایع واردات محور یک چالش بزرگ است. نرخ کنونی را هم اکنون دولت سیزدهم بالا و پایین می‌کند. ما معتقدیم که نرخ باید به سمت آزاد شدن حرکت کند هر چند ممکن است در اوایل فشارهای سنگینی را به صنعت ما وارد کند. لازم است که به سمت تعادل‌ها حرکت کنیم. تعادل‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند بحث قاچاق ارز را از بین ببرد. حدود ۸ هزار کارخانه‌ای که در زمان دولت قبل تاسیس شده بودند به واسطه دستکاری نرخ ارز به مدار تولید برگشتند. این‌ موضوعات از مزایای دستکاری نرخ ارز است اما از طرفی بخش بزرگی از محصولات ما با قیمت‌های غیرواقعی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. متاسفانه دستکاری کردن نرخ ارز یک سری هزینه‌ها بر جای می‌گذارد.

نرخ ارز کنونی بسیار بالاتر از قدرت خرید ریال/ ادامه دادن روند گذشته به نفع اقتصاد کشور نیست!

تعادل، بهترین حالت برای اقتصاد کشور

بسیاری از فعالان اقتصادی در حال حرکت به سمت تقاضای خارجی هستند در حالی که تقاضای داخلی به شدت سرکوب شده، این سرکوب تقاضا قطعاً باعث رکود خواهد شد. این موضوع رویه نامناسبی است و جامعه را دچار فقر می‌کند.

کارشناس مالی و اقتصادی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که بهترین حالت برای اقتصاد ما حالت تعادل است. نرخ ارز کنونی در حالت تعادل نیست و آن تعادل‌های منطقه‌ای و جهانی رعایت نشده است. نرخ ریال ما هم اکنون نباید انقدر شدید سرکوب شود و نباید این تعادل‌هایی که به دور از دسترس مردم است، تداوم پیدا کند. ادامه دادن روند گذشته به نفع اقتصاد کشور نیست. مردم ما به شدت فقیر شده‌اند و قدرت خریدشان به شدت کاهش پیدا کرده است. بسیاری از فعالان اقتصادی در حال حرکت به سمت تقاضای خارجی هستند در حالی که تقاضای داخلی به شدت سرکوب شده، این سرکوب تقاضا قطعاً باعث رکود خواهد شد. این موضوع رویه نامناسبی است و جامعه را دچار فقر می‌کند.

برچسب ها: نرخ ارز اقتصاد قاچاق کالاو ارز مردم فقیر دولت سیزدهم دولت روحانی قدرت خرید کارگران صادرکنندگان
ارسال نظر
آخرین اخبار