۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۹۹۲۳۸۹
 با تورق کتاب تاریخ دوره معاصر کشور عزیزمان ایران پیش از استقرار جمهوری اسلامی یا حتی یک سده قبل از آن به وضوح سقوط جلال و شکوه بالندگی دوران تدوین منشور حقوقی، قابل تشخیص و تمیز است به طوری که حتی گستردگی جغرافیایی خود را نیز از دست داده بود.
کد خبر: ۳۵۵۸۶
نویسنده : قادر نصیری ترزنق

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

تاریخ، همانطور که پیدایش خلقت جهان و آفرینش انسان را در سینه نهفته است، زمان شکل‌گیری و ایجاد کشورهای بزرگ و کوچک را نیز همراه با چگونگی انشقاق، انضمام و گاهی اکتشاف هرکدام در کتاب خود ثبت و ضبط کرده است. هر چند برخی از این کشورها مانند بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا به دلایلی امروزه زبانزد یا حتی قبله آمال برخی از هموطنان ما نیز شده‌اند و یا بالعکس بعضی از کشورهایی که زمان‌های نه چندان دور در جهان کیا و بیایی داشتند مانند شوروی یا بریتانیای کبیر که اکنون نه تنها دیگر خبری از آن کیا و بیا نیست، بلکه از هم پاشیده و به روسیه و انگلیس محدود گشته‌اند، اما کشورهایی نیز بوده‌اند که علی‌رغم داشتن قدمتی به درازای تاریخ و زبانزدی دیرین‌شان بنا به دلایلی جایگاه برتر گذشته را از دست داده بودند.

 با تورق کتاب تاریخ دوره معاصر کشور عزیزمان ایران پیش از استقرار جمهوری اسلامی یا حتی یک سده قبل از آن به وضوح سقوط جلال و شکوه بالندگی دوران تدوین منشور حقوقی، قابل تشخیص و تمیز است به طوری که حتی گستردگی جغرافیایی خود را نیز از دست داده بود.

در اینجا، فارغ از تشریح، تفسیر و چگونگی به وجود آمدن ضرب‌المثل معروف« عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!» آنچه قابل بهره‌برداری از این ضرب المثل است تصدیق و تایید مجدد مصداق یافتن آن پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران است، اما اینکه «عدو»ی به نام صدام چگونه همراه با عدوانی چون آمریکا، شوروی، انگلیس و ... سبب خیر برای ایران و ایرانیان شدند را باید در پیروزی‌های مقاطع حین و پس از جنگ تحمیلی جستجو کرد.

  • در مقطع جنگ تحمیلی با وجود همراهی کشورهای زیاد با دشمن ایران (صدام)، آنچه در پایان جنگ رقم خورد اعلام پیروزی و حقانیت مردم ایران توسط سازمان ملل مبنی بر مقصر بودن صدام بود که در واقع مقصر بودن همراهان او نیز بود. بنابراین، اعلان بی گناهی ایران و بالعکس گناهگاری و مقصر بودن دشمن توسط یک سازمان بین المللی، یک پیروزی محسوب می شود که علی‌رغم اتحاد و اتفاق دشمنان نهایتا «خیر» پیروزی آن نصیب ایران شد چرا که مشیت و خواست خدا بر پیروزی ایران ولو به دست عدو تعلق گرفته بود.
  • پس از جنگ نیز سبب «خیر» شدن عدو برای مردم ایران اینگونه رقم خورد که در وهله اول نه تنها دیگر همسایگان دیگر جرئت چپ نگاه کردن به کشور عزیزمان را پیدا نکردند، بلکه حتی تصور و تخیل چنین جسارتی را هم به مخیله شان راه ندادند و در مرحله دوم، تجارب مقاومتی، سیاسی و نظامی کسب شده از مقابله با دشمنان طی هشت سال دفاع، موجب شد تا دیگر کشورهای تحت ظلم و سلطه جرئت پیدا کنند و برای خارج ساختن خود از زیر یوغ زورگویان و استثمارگران تاریخی برای نجات مردم و کشورشان از تجارب دفاع جانانه رزمندگان ایران استفاده کنند که نمونه‌های آن را به وضوح می‌توان در استفاده مستشاری کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان از مستشاران ایرانی آبدیده در کوره دفاع مقدس برای محو کردن گروه‌های تکفیری و داعش از صفحه روزگار مشاهده کرد. یک نمونه روشن از بالندگی ایران در این زمینه حمایت ایران از دولت بشار اسد و حفظ آن از سقوط حتمی بود.

 

 

برچسب ها: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد قادر نصیری ترزنق ایران آمریکا شوروی انگلیس عراق رژیم صدام
ارسال نظر
آخرین اخبار