۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
تعداد بازدید: ۴۲۶۹۲۱
داستان‌پور گفت: زمانی که رضاخان مسئله بی‌حجابی را ترویج کرد جدا از مسئله فرهنگی و اسلامی، می‌خواست مردم را از هویت ملی خودشان دور کند به دلیل آنکه بعد پوشش و حجاب چیزی صرفاً دینی در تفکر و تمدن ایرانی نیست.
کد خبر: ۳۵۵۸۷

دستور حذف حجاب از سوی رضاخان در جهت تضعیف هویت ایرانی/ تعریف حجاب در تفکر اسلامی مشخص است

حجاب یک مسئله کاملاً فرهنگی است/ نمی‌توان با لایحه، قانون و مصوبه این مسائل را حل کرد!

محمد داستان‌پور، کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به بهانه روز اجرای استعماری حذف حجاب به دستور رضاخان، مطرح کرد: ترویج بی‌حجابی یک مسئله جهانی است. زمانی که رضاخان مسئله بی‌حجابی را ترویج کرد جدا از مسئله فرهنگی و اسلامی، می‌خواست مردم را از هویت ملی خودشان دور کند به دلیل آنکه بعد پوشش و حجاب چیزی صرفاً دینی در تفکر و تمدن ایرانی نیست، طرح استعماری رضاخان بیشتر در جهت این بود که هویت ایرانی تضعیف شود. کشف حجاب برداشتن هویت‌های مذهبی نبود، بلکه کنار گذاشتن بخش جدی از هویت ملی زنان ایران بود به همین علت بر روی زنان دست می‌گذاشتند چون زنان نقش تربیتی دارند و مربی و مولد یک نسل خانواده هستند.

دستور حذف حجاب از سوی رضاخان در جهت تضعیف هویت ایرانی/ تعریف حجاب در تفکر اسلامی مشخص است

حجاب یک مسئله کاملاً فرهنگی است و باید از مسیر فرهنگی حل شود تا از طری امنیتی. شاید یکی از اشتباهات این است که مسئله حجاب از بعد فرهنگی خارج شده و به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شده است.

داستان‌پور گفت: مسئله حجاب یک مسئله کاملاً فرهنگی است و باید از طریق مسیر فرهنگی حل شود تا بخواهد از طریق مسیر امنیتی پیش رود. شاید یکی از اشتباهات این است که مسئله حجاب از بعد فرهنگی خارج شده و به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شده است. باید سازوکارهایی در حوزه حجاب تعریف شود که متناسب با فضای فرهنگی باشد. مسائل حجاب را نمی‌توان به راحتی با لایحه، قانون و مصوبه حل کرد. قوانین حجاب بوی اجتماعی دهد نه بوی سیاسی و امنیتی.

دستور حذف حجاب از سوی رضاخان در جهت تضعیف هویت ایرانی/ تعریف حجاب در تفکر اسلامی مشخص است

کارشناس مذهبی و فعال فرهنگی ادامه داد: تعریف حجاب در تفکر اسلامی مشخص است. تمام قوانینی که در لایحه حجاب آمده بیشتر از پوشش صحبت می‌شود حتی مسئله پوشش هم یک مسئله فرهنگی است و باید از در آن سازوکارهای فرهنگی تعیین شود.

برچسب ها: حجاب کشف حجاب رضاخان پهلوی مسئله فرهنگی سیاسی مشکلات امنیتی
ارسال نظر
آخرین اخبار