۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
تعداد بازدید: ۱۱۵۱۵۰
گروه خدمات با بیشترین سهم یعنی ۵۵ درصد بخش اعظمی از ایجاد ارزش افزوده برای کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۳۵۶۱۰

سهم بخش معدن در ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سال ۱۴۰۱ به رقم ۸۱۱۹ با نفت و ۶۹۹۱ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال ۱۴۰۰ با نفت ۷۷۴۶ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۶۶۹۲ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۴.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۱۴۰۱ دارد.

مبتنی بر گزارش بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد، بخش معدن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هر سال ۱ درصد ارزش افزوده در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

براساس این نمودار گروه خدمات با بیشترین سهم یعنی ۵۵ درصد بخش اعظمی از ایجاد ارزش افزوده برای کشور را به خود اختصاص داده است. پس از آن استخراج نفت و گاز طبیعی با ۱۴ درصد، صنعت با ۱۳ درصد، تامین آب برق و گاز طبیعی ۸ درصد، گروه کشاو رزی ۶ درصد، ساختمان ۳ درصد و سایر معادن ۱ درصد در سال ۱۴۰۱ را ثبت کرده‌اند.

تنها تفاوت ایجاد ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل، افزایش سهم ۱ درصدی بخش صنعت از ایجاد ارزش افزوده برای کشور بوده است.

برچسب ها: ارزش افزوده اقتصاد معدن #مواد معدنی #صنایع معدنی
ارسال نظر
آخرین اخبار