۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۳۵۰۷۹۲
کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: بعضا تعدادی از خودروسازان کار واردات را انجام می‌دهند. به عنوان مثال دو شرکت هستند که از یک برند خودرو وارد می‌کنند و طبیعی است که برای واردات و میزان تولید خود بالانسی را ایجاد کنند تا تولیداتشان به خطر نیفتد.
کد خبر: ۳۵۶۲۶

چرا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟/تهاتر محصولات پتروشیمی هم موفقیت‌آمیز نبود! 

آیا خودروسازان داخلی پشت این ماجرا هستند؟/انحراف واردات خودرو از مسیر برنامه!
 
آرش راهبر، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی خطوط، درباره علت افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: در ابتدا قرار بر واردات 100000 دستگاه بوده اما در عمل کمتر از 4000 دستگاه وارد شده  که در این صورت میزان تقاضای کل بر تعداد موجود تقسیم شده و نتیجه آن تولید بازار سیاه و افزایش قیمت می‌شود و این روند ادامه دار خواهد چون بازار در حال رکود بود و در حال حاضر برای جبران آن و افزایش میزان تقاضا و کمبود خودروهای وارداتی و نگاه سرمایه ای بودن باعث باز شدن پای بورس و گرانی مجدد خودرو خواهد شد.
 ارز هست اما برای واردات خودرو هزینه نمی‌شود
کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بازار خودرو امسال نسبت به سال های قبل زودتر رونق گرفت و با توجه به ثابت بودن قیمت دلار بنا به رکودی که سپری شد و میزان تقاضای انباشته شده شاهد افزایش قیمت هستیم که ادامه‌دار هم خواهد بود مگر اینکه دولت میزان واردات را افزایش دهد، البته با  وضعیتی که شاهد آن هستیم بعید به نظر می‌رسد. 
 
راهبر ادامه داد: واضح است که برنامه واردات خودرو از مسیر خود منحرف شد و از پیش‌بینی ها عقب مانده. در این بخش دو دیدگاه وجود دارد، نظر اول این است که دولت بنا بر کسری بودجه نتوانسته میزان ارز مورد نظر برای واردات را تامین کند و بنا براین از واردات فاصله گرفته است که اگر آن یک و نیم میلیارد دلار مورد نیار تامین می‌شد طبعیتا خودروهای بیشتری هم وارد می‌شد و دیدگاه دوم که منتقدان دولت را تشکیل می‌دهند  مثل اقای کوچی معتقد هستند که ارز وجود دارد اما برای بخش خودرو هزینه نمی‌شود.
 

بیشتر بخوانید: روسیه هم تارا را با نام خود نمی‌خواهد|شکست خودرو‌های صادراتی ایرانی

 

برنامه واردات خودرو از مسیر خود منحرف شد| آیا فزایش قیمت ادامه دار خواهد بود؟

دلایل عدم تحقق سیاستگذاری دولت در خودرو‌های وارداتی

این کارشناس در باره دلایل عدم تحقق سیاستگذاری دولت در خودروهای وارداتی گفت: وضعیت اقتصادی حاکی از کسری بودجه و ورود ارز بخش های مهم تر از خودر و می‌باشد، اما به هر صورت هرچه که هست موضوع تهاتر محصولات پتروشیمی با خودرو هم موفقیت آمیز نبوده و فاصله زیادی بین هدف گذاری اولیه و کار انجام شده وجود دارد.

وی افزود: وعده واردات 60 هزار خودروی دیگر تا پایان سال امکانپذیر نیست و همین امر موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

راهبردر مورد اینکه آیا خودروسازان داخلی پشت این ماجرا هستند؟ تصریح کرد: باید بگویم بله، بعضا تعدای از خودروسازان کار واردات را انجام می‌دهند و به عنوان مثال دو شرکت هستند که از یک برند خودرو وارد می‌کنند و طبیعی است که برای واردات و میزان تولید خود بالانسی را ایجاد کنند تا تولیداتشان به خطر نیفتند و این موضوع خود باعث انحصاری شدن بازار خودرو می‌شود.

 

 

برچسب ها: خودروی وارداتی #خودروسازی #وزارت صمت افزایش قیمت خودرو تهاتر پتروشیمی خودروسازان داخلی پشت ماجرا
ارسال نظر
آخرین اخبار