۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
تعداد بازدید: ۵۳۰۳۲۲
کیمیایی اسدی گفت: با اخبار خوبی که در حوزه دیپلماسی به گوش می‌رسید همانند آزاد شدن برخی ارز‌های بلوکه شده، یک مقدار نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که به ۵۰ هزار تومان رسید و بنده فکر می‌کنم یکی از با ثبات‌ترین سال‌های نرخ ارز را گذراندیم.
کد خبر: ۳۵۸۷۲

تناقض تخصیص طولانی ارز با صحبت‌های«وضعیت بسیار عالی منابع ارزی» رئیس کل بانک مرکزی!/یکی از با ثبات‌ترین سال‌های نرخ ارز را گذراندیم

علت افزایش نرخ ارز/ دولت‌های قبلی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در بازار تزریق می‌کردند تا نرخ را پایین نگه دارند

تخصیص ارز با زمان‌های طولانی؛ این موضوع با صحبت‌های فرزین همخوانی ندارد!/ شاهد تورم در سال آینده هستیم

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح وضعیت قیمت نرخ ارز در سال جاری پرداخت و مطرح کرد: در سال جاری دلار با نرخ حدود ۵۲ هزار تومان در بازار آزاد کار خود را شروع کرد و یک مقداری هم روند افزایشی داشت، اما با اخبار خوبی که در حوزه دیپلماسی به گوش می‌رسید همانند آزاد شدن برخی ارزهای بلوکه شده، یک مقدار روند کاهشی به خود گرفت تا جایی که نرخ به ۵۰ هزار تومان رسید و بنده فکر می‌کنم یکی از با ثبات‌ترین سال‌های نرخ ارز را گذراندیم البته این شرایط تا چند روز پیش بود.

علت افزایش نرخ ارز/ دولت‌های قبلی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در بازار تزریق می‌کردند تا نرخ را پایین نگه دارند

صعود نرخ ارز به دلیل مسائل سیاسی

مسئولین می‌گویند صعود نرخ ارز گذرا است و نرخ به قیمت قبلی برخواهد گشت اما بنده بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد و دلار به کانال ۵۰ هزار تومان برگردد.

کیمیایی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که آن هم پایه‌های سیاسی بود همانند جنگ‌هایی که در منطقه رخ داد، نرخ ارز کشور حالت صعودی به خود گرفت. با توجه به اینکه نرخ در سامانه نیما تغییر چندانی نکرد اما متاسفانه می‌بینیم که در بازار آزاد نرخ وارد ۵۵ هزار تومان هم شد. با تمام این صحبت‌ها باز هم بنده می‌گویم کارنامه امسال بانک مرکزی در حوزه ارز قابل قبول بوده است. بیشتر آن چیزی که برای فعالین اقتصادی مهم است این است که نرخ ارز ثبات داشته باشد و اینکه اقتصاد به حالتی برسد که نرخ ارز بر چند ماه آینده قابل پیش‌بینی باشد. مسئولین می‌گویند این صعود قیمت ارز گذرا است و نرخ به قیمت قبلی برخواهد گشت اما بنده بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد و دلار به کانال ۵۰ هزار تومان برگردد. البته بنده قیمت ارز کنونی را هم قابل قبول می‌دانم.

تخصیص ارز با زمان‌های طولانی!

علت افزایش نرخ ارز/ دولت‌های قبلی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در بازار تزریق می‌کردند تا نرخ را پایین نگه دارند

تخصیص ارز با زمان‌های طولانی زیاد با صحبت‌های چند روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی که گفتند وضعیت منابع ارزی بسیار عالی است، همخوانی ندارد! اگر عالی است پس تخصیص‌های ارز باید سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: تخصیص ارز با زمان‌های طولانی به وارد کنندگان صورت می‌گیرد این موضوع یا نشان دهنده مدیریت نرخ ارز توسط بانک مرکزی است یا نشان‌دهنده توجه بیشتر بانک مرکزی به سمت تقاضای ارز است. در کل تخصیص ارز با زمان‌های طولانی زیاد با صحبت‌های چند روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی که گفتند وضعیت منابع ارزی بسیار عالی است، همخوانی ندارد! اگر عالی است پس تخصیص‌های ارز باید سریع‌تر انجام شود. در اینجا اینجا یک تناقضی وجود دارد.

شاهد تورم در سال آینده هستیم

عضو اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: افزایش نرخ ارز بستگی به تورم کشور دارد کلاً در تمام دولت‌ها ارز یک بحث حساسی است. بسیاری از دولت‌ها زمانی که درآمدهای نفتی خوبی داشتیم و وضعیت تحریم‌ها به این شکل نبود خودشان بیان می‌کردند که نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در بازار تزریق می‌کنند تا نرخ ارز را پایین نگه دارند. اما بعد از اینکه در سال ۹۷ یک سری تحریم‌های شدید اعمال شد، درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد و تزریق ارز در بازار همانند قبل نشد به همین دلیل شاهد افزایش نرخ بودیم. به نظر بنده در تمامی بازارها در سال آینده شاهد یک تورمی باشیم.

کیمیایی در پایان خاطرنشان کرد: در کل نرخ ارز در سال کنونی نسبت به سایر بازارها بازار با ثباتی بود، وقتی تقاضا در بازاری کم شود، ثبات بیشتر حفظ می‌شود.

برچسب ها: نرخ ارز افزایش نرخ ارز دولت محمدرضا فرزین اتاق بازرگانی رئیس بانک مرکزی تناقض تخصیص ارز افزایش ثبات نرخ ارز
ارسال نظر
آخرین اخبار