۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
تعداد بازدید: ۲۸۸۴۸۹
پزشکیان بر خلاف افرادی مانند آقای حاج بابایی در همدان یا مصری در کرمانشاه یا تاج گردون در گچساران و باشت فاقد یک شبکه حامی پرور سیاسی است و رای او عمدتا شخصی است (personal vote)
کد خبر: ۳۵۸۸۰

دلایل پیروزی  پزشکیان در مجلس |رحمان قهرمانپور

پایگاه خبری تحلیلی خطوط:
پدیده دکتر پزشکیان از نظر انتخاباتی مورد جالبی برای مطالعه و بررسی است. با وجود کاهش مشارکت طبقه متوسط شهری در کلان شهر تبریز او بازهم پیروز انتخابات شد. پزشکیان بر خلاف افرادی مانند آقای حاج بابایی در همدان یا مصری در کرمانشاه یا تاج گردون در گچساران و باشت فاقد یک شبکه حامی پرور سیاسی است و رای او عمدتا شخصی است (personal vote). حتی انسجام تشکیلاتی اصول گرایان مانع پیروزی او نشده است. این در حالی است که آقای منادی به دلیل تکیه بر شبکه حامی پرور کوچک خود این بار نتوانست در دور اول راهی مجلس شود. دلایل پیروزی آقای پزشکیان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد.
۱- پزشکیان از نظر شخصی فردی توانمند و دارای جذابیت زیاد برای طبقه متوسط شهری و آرای مردد و رای دهندگان اصول گرای سنتی است. اشتهار او به پاک دستی، تخریب او را دشوار کرده است. در نتیجه تخریب نشدن پایگاه رای شخصی او خیلی دچار ریزش نشده است.
۲- پزشکیان مهارت زیادی در برقراری رابطه عاطفی با رای دهنده دارد که امتیاز بزرگی برای اوست. فوت همسرش بر اثر تصادف هم این رابطه عاطفی رای دهندگان با او را تقویت می کند و او را به مثابه کهن الگوی قهرمانی تصویر می کند که علیرغم فوت همسرش هم چنان قوی و سالم مانده است.( به تصویر سازی بایدن از فوت همسرش بر اثر تصادف در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا توجه کنید).
۳- پزشکیان به الگوی ایده آلی که از نماینده سیاسی کلان نگر در ذهن رای دهنده وجود دارد نزدیک تر است. در برهه های حساس سیاسی موضع گیری می کند و نظرش را می گوید. قبلا وزیر بوده است و برای ریاست جمهوری هم ثبت نام کرده است. منتقد است و از نظر اغلب رای دهندگان دنبال زدو بند در مجلس نیست.
۴- با توجه به حافظه تاریخی مردم تبریز، پزشکیان به نوعی تداعی کننده نمایندگان تبریز در دوران مشروطیت است و این هم تصویر او را نزد مردم تقویت می کند. شجاعت سیاسی را می توان بارزترین خصلت در بازتولید این تصویر سیاسی دانست. با احتیاط شاید بتوان گفت او بازتولید کننده کهن الگوی سیاستمدار عاقل (ازمنظر یونگ) است. شجاعت و جسارت دارد اما در نهایت یک سیاستمدار عاقل است. وقتی رد صلاحیت شد عواطف بر او غلبه نکرد و به رد صلاحیتش اعتراض کرد.۵- پزشکیان در عین حال که تصویر یک نماینده مجلس ملی و کلان نگر را تولید می کند یک سیاستمدار محلی هم هست. از سیاست محلی و از شهر و دیار خود غافل نیست. حساسیت های محلی را به درستی درک می کند و با مهارت خاصی از آنها بهره می گیرد. در همان حال که با زبان کردی از یک نامزد در مهاباد( که زادگاهش است) دفاع می کند از برخی مطالبات محلی هویتی هم دفاع می کند.۶- پزشکیان سیاستمدار حاضر در صحنه و در دسترس است. همواره با کنش های سیاسی خود که بعضا جنجالی هم هست دیده می شود. از حافظه مردم و رای دهنده پاک نمی شود. سیاستمداری نیست که در بزنگاههای سیاسی غایب شود. بنابراین حافظه رای دهنده او را فراموش نمی کند. در حالی که برخی سیاستمداران به خطا تصور می کنند باید در شرایط حساس ساکت باشند!

برچسب ها: مسعود پزشکیان #مجلس شورای اسلامی انتخابات ۱۴۰۲ انتخابات مجلس
ارسال نظر
سعید
۲۲:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
عالی بود
آخرین اخبار