۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۲۰۴۶۸۹
بذرپاش در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم عنوان کرد:
وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند. شده است.
کد خبر: ۳۵۸۹۴

برنامه خروج هلدینگ سیمانی از

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اعلام  وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که صبح امروز دوشنبه نهم بهمن ماه برگزار شد، ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: امروز تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش‌ها و همچنین یکی از فرصت‌های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی در هزاره حاضر مطرح است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات آشکاری در اقلیم بسیاری از کشورهای جهان شده و افزایش دما، کاهش بارش و افزایش پدیده‌های مخرب جوی اقلیمی به ویژه در دو دهه اخیر مهم‌ترین آثار این چالش جهانی است.

به گفته بذرپاش، این تغییرات می‌تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبود بخشی به کیفیت زندگی در جهت تحقق رفاه اقتصادی اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شود.

وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش‌های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری‌های مختلف تولید انرژی بپردازند. 

وی تلاش برای توسعه انرژی‌های سبز از قبیل انرژی‌های خورشیدی، بادی و صلح آمیز هسته ای را از این دست اقدامات دانست و افزود: حرکت از نیروگاه با سوخت‌های فسیلی به سبدی متنوع از انرژی‌های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بر اساس روندهای جهانی می‌توان دریافت که مناسب‌ترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژی‌های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات آن دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

بذرپاش یکی از سیاست‌های کلان راهبردی و قطعی ایران را ضرورت گسترش اقتصاد سبز با رونق صنایع کم کربن و استفاده از انرژی‌های پاک و اصلاح الگوی تولید دانست و گفت: در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی انجام داده از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم در دولت سیزدهم جهت اجرا تدوین شده است.

وی ادامه داد: در کنار این سیاست، ظرفیت‌های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد که عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه به صورت چشم‌گیری افزایش دهد.
 
بذرپاش یادآور شد: حرکت در مسیر درست مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جایگزینی سوخت‌های سبز است باید آسیب‌های احتمالی رصد شده و در راستای تأمین انرژی بر انرژی‌های پاک خصوصا انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته‌ای سرمایه گذاری شود تا بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه‌ها فراهم شود.

وی با تاکید بر افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگسازی گفت: هدایت افکار عمومی می‌تواند به تدوین سیاست‌ها و قوانین ملی منجر شود.

لزوم تهیه پیوست زیست محیطی برای همه پروژه‌های توسعه‌ای 

وزیر راه و شهرسازی نقش کشورهای مختلف در مقابله با تغییر اقلیم را متفاوت دانست و افزود: با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه‌های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه‌های توسعه‌ای تهیه شود تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود.

بذرپاش ادامه داد: از دیگر پیشنهادات مهم در این رابطه می‌توان به برنامه ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی اشاره کرد.

وی افزود: برنامه ریزی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای فناوری‌های نوین در دانش نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، امواج دریا، باد و صادرات محصولات یاد شده، حمایت از دانشگاه‌ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم‌ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سیستم‌های با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق از دیگر راهکارهاست‌.

به گفته وزیر راه و شهرسازی یکی از اقدامات مهم در این بخش برگزاری کنفرانس‌های علمی با حضور محققین و سیاستگذاران به منظور آگاهی بخشی و افزایش ظرفیت‌های علمی کشور در جهت مقابله با آثار تغییر اقلیم است. 

بذرپاش در پایان تاکید کرد: با نگاه به ظرفیت‌های ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور، می‌توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصت‌هایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم.

برچسب ها: #وزارت راه و شهرسازی #مهرداد بذرپاش تغییرات اقلیمی انرژی پاک
ارسال نظر
آخرین اخبار