۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
تعداد بازدید: ۴۸۲۹۴۰
مخدومی، رئیس انجمن رادیو انکولوژی ایران گفت: در سال ۲۰۲۰، ۱۳۱ هزار مورد ثبت سرطان جدید در کشور داشتیم که به نظر می‌رسد در حال حاضر این عدد نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد افزایش پیدا کرده است. البته در مقایسه با سایر کشورها، کشور ما جزو مناطق پر سرطان دنیا نیست!
کد خبر: ۳۵۹۵۳

میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان در ایران هر سال بالای ۸۰هزار نفر!/روش‌های درمان، تکنیک‌ها و داروهای جدید بسیار گران!

سرطان

میزان سرطان‌هایی که در هر سال گزارش می‌کنیم، مثلاً در سال ۲۰۲۰، ۱۳۱ هزار مورد ثبت سرطان جدید را در کشور داشتیم که به نظر می‌رسد در حال حاضر این عدد نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد افزایش پیدا کرده است. میزان مرگ و میر کشور ناشی از سرطان در هر سال بالای ۸۰ هزار نفر است

ضرورت گسترش عادلانه امکانات درمان‌های سرطان

یاشا مخدومی، رئیس انجمن رادیو انکولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی سرطان مطرح کرد: کشور ما جمعیتی بالای ۸۴ میلیون نفر دارد. میزان سرطان‌هایی که در هر سال گزارش می‌کنیم، مثلاً در سال ۲۰۲۰، ۱۳۱ هزار مورد ثبت سرطان جدید را در کشور داشتیم که به نظر می‌رسد در حال حاضر این عدد نزدیک به ۱۵۰ هزار مورد افزایش پیدا کرده است. میزان مرگ و میر کشور ناشی از سرطان در هر سال بالای ۸۰ هزار نفر است. البته در مقایسه با سایر کشورها، کشور ما جزو مناطق پر سرطان دنیا نیست. به طور متوسط در دنیا در هرسال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۲۲۰ نفر بیماری سرطان گزارش می‌شود که در برخی کشورها همانند ایالات متحده آمریکا این رقم خیلی بیشتر است و تا ۴۰۰ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت هم می‌رسد. در حال حاضر میزان بیماران بهبودیافته و تحت پیگیری سرطان چیزی بالای ۳۰۰ هزار نفر در جامعه است که عدد قابل ملاحظه‌ای است. باید سعی شود که در پیشگیری از سرطان اقدام شود و موارد بهبود یافته افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: کاهش سن شیوع سرطان سینه در دنیا/بی‌خیالی نسبت به توده سرطانی منجر به مرگ افراد می‌شود!

سرطان

در آقایان سرطان معده، کولورکتال یا همان روده بزرگ، پروستات، ریه و مثانه شایع‌ترین سرطان را در ایران تشکیل می‌دهند. در خانم‌ها سرطان پستان در مرحله اول است سپس سرطان کولورکتال یا روده بزرگ، معده، ریه و در آخر سرطان تیروئید است.

افزایش سرطان روده بزرگ!

مخدومی به تفاوت سرطان در آقایان و خانم‌ها اشاره و مطرح کرد: میزان سرطان در آقایان و خانم‌ها یک مقدار متفاوت است. در آقایان سرطان معده، کولورکتال یا همان روده بزرگ، پروستات، ریه و مثانه شایع‌ترین سرطان را در ایران تشکیل می‌دهند. در خانم‌ها سرطان پستان در مرحله اول است سپس سرطان کولورکتال یا روده بزرگ، معده، ریه و در آخر سرطان تیروئید است. سرطان کولورکتال(روده بزرگ) هم در مردان و هم در زنان در حال افزایش است که به دلیل مسائل تغذیه‌ای است.

بیشتر بخوانید: مسئولین مدعی حل مشکل درمان هستند، اما عملاً چنین نیست!/حدود ۵۰۰ قلم دارو از شمول بیمه خارج شده!

افزایش نیروی انسانی به بیش از دو برابر 

وی افزود: روش‌های درمان سرطان مخصوصاً تکنیک‌های جدید پرتو درمانی و داروهای جدید که بسیار گران هستند باید در دسترس عموم مردم قرار گیرند و مراکز درمان سرطان باید در تمام کشور گسترش پیدا کند تا لازم نباشد بیماران از هر استانی به استان دیگر مراجعه پیدا کنند. خوشبختانه با سیاست‌هایی که وزارت بهداشت در پیش گرفته است، نیروی انسانی این حوزه به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است اما امکانات درمانی ما هنوز مثل قبل است که این یکی از معضلات است.

رئیس انجمن رادیو انکولوژی ایران خاطرنشان کرد: باید آگاهی در مورد سرطان از طریق رسانه‌ها افزایش پیدا کند و نباید سرطان پنهان شود، مردم باید بدانند که سرطان قابل معالجه است البته به شرطی که زود مراجعه کنند و در مرحله اولیه تشخیص داده شود. مردم باید از روش‌های پیشگیری از سرطان و اجتناب از فعالیت‌های خطرآمیز در جهت بروز سرطان همانند کشیدن سیگار و مصرف الکل آگاهی داشته باشند.

سرطان

مخدومی در پایان خطاب به مسئولین گفت: ما از مسئولین انتظار داریم که در جهت گسترش عادلانه امکانات درمان‌های سرطان، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمامی درمان‌ها و داروها و محاسبه نرخ هزینه تمام شده برای ایجاد یک مرکز درمانی و دستگاه‌ها و خرید آن‌ها در مقایسه با تعرفه‌ها به درستی نظر اقتصاد سلامت برنامه‌ریزی شود.

برچسب ها: سرطان سرطان روده بزرگ مسئولین درمان انکولوژی نیروی انسانی میزان مرگ و میر روش‌های درمان تکنیک‌ها داروهای جدید بسیار گران!
ارسال نظر
آخرین اخبار