۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
تعداد بازدید: ۴۵۷۹۵۶
نیرومنش، جراح و متخصص زنان گفت: تعداد خانم‌هایی که با دیابت وارد دوره بارداری می‌شوند یا کسانی که باردار می‌شوند و در اواسط حاملگی دچار دیابت می‌شوند، روز به روز در حال افزایش است.  
کد خبر: ۳۶۴۴۶

تعداد خانم‌هایی که با دیابت وارد دوره بارداری می‌شوند، در حال افزایش است/ اگر درمان صورت نگیرد چه خطراتی رخ می‌دهد؟

چه خانم‌هایی در دوران حاملگی دچار دیابت می‌شوند؟/  این افراد در هفته ۲۴ باید تست تحمل گلوکز دهند

دکتر شیرین نیرو‌منش، جراح و متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: یکی از موارد شایع مراجعه خانم‌ها به مراکز حاملگی بیماری دیابت همراه با بارداری است که این موضوع به دلایل شرایط زندگی، سبک غذایی و کم تحرکی می‌باشد. متاسفانه تعداد خانم‌هایی که با دیابت وارد دوره بارداری می‌شوند یا کسانی که باردار می‌شوند و در اواسط حاملگی دچار دیابت می شوند، روز به روز در حال افزایش است. 

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین بیماری زنان چیست؟/ وقتی خانم‌ها با این شرایط مواجه می‌شوند حتما باید به پزشک مراجعه کنند

خانم‌های دیابتی می‌توانند باردار شوند؟

خانم‌هایی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت هستند، باید قندشان در دوران بارداری کنترل شود اگر قند کنترل نشود خودش می تواند عامل ناباروری، سقط و ناهنجاری‌های ساختاری در جنین باشد.

نیرو‌منش ادامه داد: دیابت بارداری عبارت از این است که خانمی اولین بار طی بارداری تشخیص دیابت برایش داده شود.  البته خانم‌هایی هم که از قبل از بارداری مبتلا به دیابت هستند، باید قندشان در دوران بارداری کنترل شود. اگر قند کنترل نشود خودش می تواند عامل ناباروری، سقط و ناهنجاری‌های ساختاری در جنین باشد بنابراین خانم‌های دیابتی می‌توانند باردار شوند به شرط آنکه قندشان به خوبی یا با داروهای خوراکی یا تزریق انسولین کنترل شود.

بیشتر بخوانید: کاهش سن شیوع سرطان سینه در دنیا/بی‌خیالی نسبت به توده سرطانی منجر به مرگ افراد می‌شود!

وی خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که طی حاملگی دچار دیابت می‌شوند از جمله کسانی هستند که وزن بالا، سابقه دیابت در پدر و مادر یا سابقه تولد نوزاد بالای ۴ کیلو داشته‌اند.

احتمال افزایش مایع دور جنین در این افراد

این جراح و متخصص زنان بیان کرد: خانم‌هایی که حاملگی کاملا طبیعی با وزن کم و بدون سابقه دیابت دارند در هفته ۲۴ تست تحمل گلوکز داده می‌شود و وقتی خانم مبتلا به دیابت باشد با رژیم غذایی، ورزش های مناسب و کنترل دقیق قند خون تا انتهای بارداری کنترل می‌شود. البته گاهی ممکن است از داروهای خوراکی و انسولین برای کنترل قند خون استفاده شود. در صورتی که قند خیلی خوب کنترل نشود معمولا جنین خانم‌ها درشت می‌شوند همچنین احتمال افزایش مایع دور جنین، بیماری‌های مادرزادی قلبی در جنین و افزایش زیمان سزارین وجود دارد بنابراین تشخیص به موقع و درمان مناسب به دوران حاملگی سالم و متولد شدن نوزاد سالم  بسیار کمک می‌کند.

 

برچسب ها: دیابت بیماران دیابتی بارداری زنان باردار عوارض افزایش آمار کنترل قند سقط جنین علائم ناهنجاری‌های
ارسال نظر
آخرین اخبار