۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
تعداد بازدید: ۶۳۷۸۷۹
فقیه، مدرس حوزه و دانشگاه گفت: سیاست ورزی امام راحل اخلاق‌مدارانه و عارفانه بود یعنی هیچ‌گاه به آفات سیاست‌زدگی که با دروغ همراه است، آلوده نشدند حتی یک دروغ هم از زبان ایشان خارج نشد، بسیار صادق و زیرک بودند.
کد خبر: ۳۶۶۰۵

ویژگی‌های برتر امام راحل/ مسائلی که حتی در اوج مسئولیت رهبری هم رعایت می‌شد!

نسبت امام راحل به سایر علما همانند خورشید در برابر ستاره/ خصوصیات فردی و خانوادگی ایشان را به عنوان یک الگوی عملی نشر دهیم

محمد جواد فقیه، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به خصوصیات و ویژگی‌های ایشان اشاره و مطرح کرد: خصوصیات امام راحل در چند ساحت است ؛ یک ساحت فردی و خانوادگی است که بسیار مهم است. حضرت امام در رفتارهای فردی و خانوادگی بسیار ویژه بودند. مثلا یکی از رفتارها آراستگی بوده است. همچنین در اخلاقشان هم بسیار ویژه بودند مثلا شرطی که برای همسر خود قبل از ازدواج گذاشته بودند این بود که من فقط از شما می‌خواهم که واجبات و محرمات را رعایت فرمایید، امام ، علی رغم اینکه در اعتقادات خود بسیار محکم بودند، بسیار آسان‌گیر شرعی بودند. 

الگویی که باید رعایت شود

فقیه ادامه داد: این ویژگی فردی و خانوادگی حضرت امام بسیار حائز اهمیت است و الگویی است که باید رعایت کنیم با توجه به اینکه دشمن یک چهره خشن از اسلام دارد می‌سازد واقعا جایش خالی است که موارد فردی و خانوادگی امام راحل را به عنوان یک الگوی عملی نشر دهیم.

وی افزود: در رابطه با بعد دیگر که مسائل معنوی و عبادی باشد، امام بسیار اهل عبادت بودند، روزی حداقل ۳ جز قرآن می‌خواندند حتی در اوج مسئولیت رهبری هم این مسائل را رعایت می‌کردند. 

مدیریت رهبری خاص و ویژه!

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در بعد اجتماعی و سیاسی و مدیریت رهبری هم ایشان منشی را داشتند که در میان علما کمتر  شاهد بودیم. شجاعت امام راحل بی‌نظیر بود، بینش بسیار بالایی داشتند، مسائل را تحلیل می‌کردند و آینده‌نگر بودند و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کردند. سیاست ورزی‌شان اخلاق‌مدارانه و عارفانه بود یعنی هیچ‌گاه به آفات سیاست‌زدگی که با دروغ همراه است، آلوده نشدند حتی یک دروغ هم از زبان ایشان خارج نشد، بسیار صادق و زیرک بودند. قاطعیت ایشان بی‌نظیر بود و در عین حال مشورت‌پذیر بودند که این هنر یک مدیریت است.

ویژگی‌های برتر امام راحل/ مسائلی که حتی در اوج مسئولیت رهبری هم رعایت می‌شد!

فقیه گفت: امام راحل از تجربیات تاریخی بسیار استفاده کردند، بسیار اهل مطالعه بودند، حضرت آقا نیز یک کتابخوان حرفه‌ای هستند اما جالب است بدانید حضرت امام از ایشان بیشتر اهل مطالعه بودند ،اما دیده نمی‌شد.

دو ویژگی برتر امام راحل

مدرس حوزه و دانشگاه در پایان به دو ویژگی برتر امام راحل اشاره و بیان کرد: امام در دو ویژگی بی‌نظیر بودند ؛ یک ویژگی امام جامعیت، نسبت امام به سایر علما همانند خورشید در برابر ستاره بود. ویژگی دوم سنت‌شکنی به معنی حصارشکنی از محدودیت‌های خودساخته. امام یک تعریف جدید از اجتهاد را در اندیشه پایه‌گذاری کردند به نام اجتهاد پویا که فراتر از اجتهاد محدود سنتی بوده است. این ویژگی‌ها باعث شد امام راحل یک رهبر خاص شود.

برچسب ها: محمد جواد فقیه حرم مطهر امام راحل امام خمینی(ره) رحلت سیاست‌ورزی قاطعیت امام راحل امام خمینی
ارسال نظر
آخرین اخبار