۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
تعداد بازدید: ۶۳۰۷۰۸
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: بسیاری از گره‌های شهری کنونی از طریق طرح‌های ارایه شده در جشنواره پژوهش و نوآوری باز شده است. مثلا طرح جامع پسماند یا ایده طرح تفکیک از مبدا از جمله دستاورد‌های همین جشنواره است را پس از سال‌ها به سرانجام رساند که امروز به عنوان یک سند حقوقی پیشروی ماست.
کد خبر: ۳۹۵۶

حمیدرضا خادمی خالدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خطوط، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در نشست خبری سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که به صورت مجازی برگزار شد، هدف از برگزاری این جشنواره را استفاد از ظرفیت‌های دو ساختار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عنوان کرد.
محمدحسین بوچانی، دلیل برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی را ارتباط متقابل حوزه عمل و اندیشه و پژوهش و تبدیل ساختار مدیریت شهری به یک ساختار دانش بنیان و علم بینان برشمرد و افزود: یکی از اهداف اصلی جشنواره، کاربست محورکردن اطلاعات و تعامل شهرداری‌های ایران و جهان با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همینطور شبکه‌سازی با نخبگان و فعالان علم و خرد است.
وی همچنین حل ریشه‌ای نارسایی‌های شهرداری‌ها در ایران را در اتصال این نهاد با مراکز نوآوری و پژوهشی عنوان کرد و گفت: ۲ هزار و ۲۹ اثر در پنج حوزه این دوره پذیرفته شده است و این در شرایطی که در سال ۱۳۹۸ یک هزار و ۹۷ اثر انتخاب شده بود. همچنین ۲۶۴ پایان‌نامه از دانشگاه‌های مختلف، یک هزار و ۱۶۰ مقاله، ۳۳۶ کتاب و ۱۰۹ طرح نوآورانه و فناورانه در وب سایت جشنوار بارگذاری شده است. این آمار نشان می‌دهد به دستاورد بسیار بزرگی در مدیریت شهر تهران و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دست پیدا کردیم.
به گفته وی، در میان شهر‌های کشور هم، تهران با ۶۰۲ اثر از لحاظ آماری در صدر آثار ارسالی قرار دارد. بوچانی با ذکر اینکه در مجموع سه هزار و ۵۳۵ نفر در جشنواره شرکت کردند، گفت: همچنین از شهرداری‌ها یک هزار و هشت نفر و از شورای شهر‌ها ۱۳۰ نفر در این جشنواره در وب سایت آثار خود را ثبت کردند. البته برخی از شهرداری‌های تهران هم مشارکت موثر و خوبی داشتند به طوری که منطقه پنج با ۲۶ اثر و برخی سازمان‌ها مانند؛ سازمان زیباسازی در صدر مشارکت‌ها قرار دارند.

علم، پژوهش و نوآوری هسته اصلی شکوفاسازی تمدنی است
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از برگزاری این دوره از جشنواره در ۱۶ محور شهرسازی با ۲۰۰ اثر، ایمنی و مدیریت بحران با ۱۰۵ اثر، فنی و عمران با ۷۰ اثر، حمل و نقل و ترافیک با ۱۱۰ اثر، خدمات شهری با ۱۵۰ اثر، محیط زیست و انرژی با ۱۸۰ اثر، اجتماعی و فرهنگی با ۱۸۰ اثر، مالی و اتصادی ۶۰ اثر، نوآوری و هوشمندسازی با ۱۱۵ اثر و مدیریت روستایی ۶۰ اثر، خبر داد.
بوچانی با تاکید براینکه سیزدهمین دوره جشنواره تلاس می‌کند تا بر سه محور کلیدی تمرکز داشته باشد، گفت: نخست اینکه؛ پایان سده و آینده شهر‌ها چگونه خواهد بود؟، دوم؛ بازگشایی شهر‌ها باتوجه به پاندمی کرونا، و سوم؛ رصد تحولات سال آینده و اینکه در آغاز قرن جدید چگونه از تحولات صد ساله گذشته قرار است درس گرفته شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار"خطوط" مبنی بر اینکه تاکنون این جشنواره چه دستاورد‌هایی برای شهر‌ها و بخصوص تهران داشته است؟ گفت: براساس رویه‌ای که برای این جشنواره تعریف شده، مدیران هر حوزه، پژوهش‌های مورد نظر خود را بر اساس نیاز و حوزه تخصصی خود دریافت می‌کنند، به عنوان مثال، در حوزه پسماند ایده تفکیک از مبدا از سوی یکی از شرکت کنندگان همین جشنواره گرفته و اجرایی شد و یا در مورد طرح جامع پسماند، که پس از سال‌ها با مشارکت ما و معاونت خدمات شهری به سرانجام رسید و هم اینک به عنوان یک سند حقوقی پیشروی ماست، یکی از دستاورد‌های همین جشنواره است.
بوچانی یکی از پدیده‌های انکار ناپذیر کنونی را رشد شهرنشینی عنوان کرد و گفت: امروز این دیدگاه به اثبات رسیده که شهرداری‌ها برای بهبود زندگی شهر‌ها موتور‌های محرکه پیشرفت کشور‌ها هستند، برای آنکه این موتور‌های محرکه بتوانند نقش آفرینی کنند، علم، پژوهش و نوآوری به عنوان هسته اصلی این شکوفاسازی تمدنی است. درواقع آینده شهر‌ها و همچنین اتصال به حوزه‌های علم و نوآوری جدی‌تر خواهد شد و راه حلی جز این، برای حل معضلات شهر‌ها نیست.
به گفته وی سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، وزیر علوم و فناوری اطلاعات، وزیر کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت برخط برگزار می‌شود.

برچسب ها: پژوهش نوآوری شکوفاسازی
ارسال نظر
ناشناس
۱۲:۲۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بسیار عالی وارزشمند به امید موفقیت‌های روزافزون برای شهر تهران
آخرین اخبار