۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
تعداد بازدید: ۱۶۱۶۰۳
گزارش واردات و فروش تلفن همراه در کشور؛
طی 12ماه گذشته 18 میلیون و 960هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است.
کد خبر: ۴۸۶۴

به گزارش پایگاه  خبری تحلیلی خطوط، به نقل از روابط عمومی انجمن واردکنندگان تلفن همراه ، تبلت و لوازم جانبی، حدود نوزده میلیون گوشی تلفن همراه از برندهای مختلف، طی دوازده ماه گذشته به صورت قانونی وارد کشور شد که تعداد هجده میلیون و یکصد و بیست هزار دستگاه از این گوشی ها مصرف و درشبکه ارتباطی کشور فعال شده است.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تعداد گوشی های مصرف شده در مهر ماه را یک میلیون و ششصد و نود هزار دستگاه اعلام کرد و افزود : این رقم در ماه آبان دربخش واردات 100 هزار دستگاه و در بخش مصرف 200 هزار دستگاه کاهش داشته است. وی علت این تغییر در مصرف و واردات موبایل در آبان ماه را کاهش تب تقاضایی دانست که برای شروع سال تحصیلی ایجاد شده بود.

تب عرضه و تقاضای گوشی در کشور فروکش می کند

این مقام آگاه در خصوص حجم فروش در ماه های آتی گفت: بر خلاف بازار دیگر کشورها که در شروع سال جدید میلادی تقاضا و عرضه افزایش پیدا می کند ، این تب در کشور ما از ماه آذر تا اواسط ماه بهمن فروکش می کند و بازار با کاهش تقاضا مواجه است اما این روند از بهمن تا اواسط اسفند تغییر میکند و رو به افزایش میگذارد.

به گفته وی طبق آخرین اطلاعات سامانه همتاسامسونگ با 48 درصد بیشترین سهم بازار موبایل ایران را در دست دارد. بعد از آن شیائومی با 29درصد ، نوکیا 12 درصد، اپل 4 درصد و هواوی با 2 درصد رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند. البته در خصوص سهم برند هواوی قابل ذکر است این افزایش سهم از فروش به علت اصلاح قوانین تحریم از سوی امریکا و احتمالا ورود دو مدل از پرچمداران جدید این برند در بازار جهانی است که بر روی بازار این برند در ایران نیز تاثیر گذاشته است.

سهم ارزش برندها در بازار

اما سهم ارزش برندها در بازار داخلی کمی متفاوت از سهم فروش آنهاست. سامسونگ همچنان با 42 درصد بیشترین سهم را به لحاظ ارزش به خود اختصاص داده است .پس از آن شیائومی با 27 درصد در جایگاه دوم قرار دارد. برند های اپل و هواوی نیز به ترتیب با 25 درصد و 2 درصد ، دیگر جایگاه ها را  به خود اختصاص داده اند. در این میان علت بالا بودن سهم برند اپل به واسطه ارزش دلاری کالاهای آن نسبت به دیگر برندها است.

بیشترین میزان واردات امسال

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه در خصوص سهم برند ها از واردات گوشی در طی دوازده ماه گذشته گفت : بیشترین میزان واردات مربوط به گوشی گلکسی A12 سامسونگ با تعداد 1 میلیون و 842 هزار دستگاه است  که از این تعداد ، 644 هزار دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است.این در حالیست که پر فروش ترین گوشی های شیائومی مدل هایpoco x3pro وpoco m3  هستند که با مجموع فروش 1 میلیون و 330 هزار دستگاه ، در بین پنج گوشی پر فروش بازار داخلی قرار دارند.
همچنین 260 هزار دستگاه تبلت بصورت قانونی وارد کشور شده است . گفتنی است واردات تبلت از زمانی به صورت قانونی آغاز شد که طرح رجیستری برای این دستگاه اجرا شد و طبیعتا مدت زیادی از اجرای این طرح نگذشته و این حجم واردات در این زمان محدود، قابل توجه است.

سهم واردات و فروش آیفون

واردات گوشی های آیفون نیز از این بازار بی بهره نماند و تنها درفروردین امسال 17 هزار گوشی وارد کشور شد. این سهم در ماه های اردیبهشت تا مهر امسال حدود 11 الی 12 هزار نسخه بود. اما  طبیعتا با ورود آیفون 13 به بازار و افزایش تقاضا برای خرید این گوشی ، انتظار می رفت که  سهم واردات در آبان ماه امسال افزای رسیدش پیدا کند که این چنین شد و واردات این برند در آبان ماه به تعداد 16هزار و 800 دستگاه رسید.

برچسب ها: تلفن همراه فناوری تلفن همراه
ارسال نظر
آخرین اخبار